Трети метродиаметър - търгове за строителство през януари
Бенефициент "Метрополитен" ЕАД
През миналата година разширението на метрото етап І и ІІ получи одобрен окончателен доклад. Пак през миналата година беше завършено и депото за метровлакове в "Обеля"
През тази година се работи по етап 3 от разширението на метрото от бул. "Цариградско шосе" към летище София и от "Младост 1" към Бизнес парка. Предстои старт на строителството на подземна железница от "Джеймс Баучер" до "Хладилника", чака се да приключи обжалването. Търговете за подземната част от третия метродиаметър са пред старт - ще бъдат обявени в края на януари, а строителството им ще започне през есента на 2014 г.
От миналата година се работи по етап 3 на разширението на метрото, който се състои от два лота. На някои места строителните работи ще са приключени още през 2014 г. и ще започнат довършителните, но крайният срок за предаване на двата лота от третия етап е април 2015 г., когато се изпълват 2 години от старта на строителството му, каза инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен" ЕАД. Според тръжните процедури лот 1 и лот 2 струват 119. 479 млн. евро, в т.ч. от Кохезионен фонд 93.410 млн.евро и местно съфинансиране - 16.499 (национален бюджет) и 9.480 млн. евро – Столична община.
Метрото от "Цариградско" до летището: изпълнени са 38%
Лот 1 е участъкът бул. "Цариградско шосе" - жк "Дружба" - летище София"
Финансирането е от Европейския фонд за регионално развитие и местно чрез оперативна програма "Транспорт" – ЕФРР и местно. Апликационната форма е одобрена от ЕК на 12.12.2012 г. Началото на строителството е 21.11.2012 г., завършването е предвидено за април 2015 г.
Дължината на лота е 5 км с 4 метростанции, в т.ч. 2 подземни и 2 на естакада.
Строителството включва инженерни мрежи, конструкции, архитектура, 18 системи за управление и функциониране, изграждане на обновен бул. "Кръстьо Пастухов" над метрото с нова инфраструктура. Прогнозният брой превозвани пътници на ден е 52 хил.
Лот 1 е разделен на три позиции с различни изпълнители. (Виж карето и схемата)
Метрото от "Младост 1" до Бизнес парка: завършени са 25%
Лот 2 е участъкът жк "Младост 1" - Бизнес парк в жк "Младост 4". Началото на строителството е 25.04.2013 г. , завършването е предвидено за 25.04.2015 г. Дължината на трасето е 2.8 км, метростанциите са 3. Строителството включва инженерни мрежи, конструкции, архитектура,18 системи за управление и функциониране, изграждане на обновен и разширен бул. "Александър Малинов" над метрото с нова инфраструктура. Прогнозният брой превозвани пътници на ден е 32 хил.
Трети метродиаметър - търгове за строителство през януари
Третата метролиния е разположена подземно в централната градска част – 60%, и открито, в периферните части на града – 40%. Тя има капацитет за класическо метро.
Одобреното трасе е: бул. "Вл. Вазов" - бул. "Евлоги Георгиев" - Орлов мост – НДК - "Красно село" - жк "Овча купел".
Дължината на третата метролиния е 16. 5 км с 18 метростанции. Откритите участъци са 7 км с 9 метростанции, подземните участъци – 9.5 с 9 метростанции. Прогнозният пътнически поток е 170 хил.
Трасето е разделено на етапи.
Етап 1 е бул. "Вл. Вазов" - Орлов мост - НДК- бул. "България" - кв. "Красно село" с дължина 8.5 км и 9 метростанции. Трасето е подземно. Строителството включва тунели по щитов (тунелен) метод, метростанциите ще се строят по открит способ с изключение на МС "Орлов мост". Прогнозната стойност без подвижния състав е 280 млн. евро. Междинното депо ще струва 40 млн. евро. Времетраенето на строителството е 4 години. Прогнозното начало е есента на 2014 г.
Споровете за трасето е имало за входовете и изходите на метростанциите. Променен е методът на строителство на метростанцията при Орлов мост – от открит способ към тунелен. Така при Орлов мост ще бъдат засегнати само 150 кв.м зелена площ без дървета. При открития способ на строителство застрашени са били 4000 кв.м от територията.
Корекции има и на станцията на "Патриарх Евтимий" и "Граф Игнатиев". Вместо през входа на нотариата изходът се преориентира към тротоара, за да не засегне новата градинка.
Търгове ще бъдат обявени за подземната част – от "Красно село" до Малък театър "Зад канала". Дължината на участъка е 7.5 км, предвидени са 8 метростанции (около половината от третия метродиаметър). Стартът на обществените поръчки е предвиден за края на януари.
В тръжната процедура целият участък ще е разделен на 4 лота. Единият от тях е за пробиване на тунел с тунелопробивна машина, останалите три са за 2 или 3 метростанции и цялото оборудване на прилежащия участък от около 2-2.5 км.
В лотовете за метростанциите се включва цялата електромеханична част на прилежащия участък и релсовия път, защото изграждането на тунела е чисто строителна работа.
Строителството на тази част от третия метродиаметър ще започне вероятно през есента на 2014 г.
Етап 2 е кв. "Красно село" - жк "Овча купел" - околовръстно шосе и жп линия София – Перник. Дължината е 4 км с 5 метростанции. Прогнозната стойност е 80 млн. евро. Строителството ще продължи 2.5 години.
Етап 3 е бул. "Ботевградско шосе" - бул. "Вл. Вазов" (жк "Левски", кв. "Герена", жк "Хаджи Димитър"). Дължина 4 км и 4 метростанции. Прогнозната стройност е 80 млн. евро, времето за строителство е 2.5 г.
Обществени ползи от завършването на етап І, етап ІІ и етап ІІІ на трети метродиаметър Обществени ползи 2012 2015 2020 г. (прогноза) Дължина на линиите 31 км/27 МС 40 км/35 МС 57 км/54 МС (48 км с 46 МС) Брой превозвани пътници (хиляди пътници на ден) 280 380 550 (480) Висока превозна способност 50 хил. пътници/час във всички периоди Висока скорост на пътуване до 80 км/ч за цялото метро Време на пътуване до центъра на града 10 - 15 минути от всички краища на метрото Дял в системата на градския транспорт 25% 30% около50% (46%) Намаление на трафика 18% 25% 35% (32%) Намаление на ПТП 12 % 18% 25% (23%) Намаление на вредните газове (хил. тона г.) с 59 хил. т 79.5 хил. т 110 хил. т (105) Спестено време на гражданите на София (хиляди човекочаса дневно) 75 115 160 (130) |