Терминал 2 на летище София вече с изходи за "Шенген" и "Не Шенген"
Концесионният анализ на аеропорта ще бъде завършен през февруари-март 2014 г.
Изпълнителният директор на "Летище София" ЕАД Христо Щерионов откри разширението на галерията на летищния терминал 2.
Удължаването на галерията осигурява допълнителен по-висок комфорт в обслужването на пътниците, спазвайки изискванията за сигурност и безопасност на тези от шенгенското пространство и извън него, каза Христо Щерионов. Той съобщи, че това е част от програмата за разширение на летището. Следващите етапи са свързани с галерията на ниво кота 0.
За по-голямата пропускателна способност на летищната инфраструктура ще бъде изградена нова скоростна пътека за рулиране и нова обледенителна площадка.
Според министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов, който присъства на откриването, целта е все повече авиокомпании да оперират на българския пазар. През тази година приключиха и преговорите с партньорите на летище София за договаряне на летищните такси съгласно новата методика, каза министърът. Той уточни, че това дава възможност за по-гъвкава политика на таксите на най-голямото българско летище, като очакванията са да бъдат привлечени нови авиопревозвачи, както и да бъдат увеличени честотите и дестинациите на опериращите авиокомпании. Данаил Папазов припомни, че от няколко седмици летище София вече има и категория III B, която позволява на самолетите да кацат при минимална видимост от 75 м. Сред държавите с интерес към летище София са Словакия и някои арабски страни, а руските туристи очакват повече чартъри за зимните курорти.
Проектът
Изпълнители са "Амфион"(проектант), "АТ инженеринг" и "Армконсулт 2000" (изпълнители). Стойността на строително-монтажните работи е 2 млн. лв. Финансирането е съвместно на "Летище София" ЕАД и РВД. Разширението е по шенгенските критерии и изисквания. Галерията на терминал 2 се удължава с 6.30 м, за да обслужи по-добре преминаващите през летище София пътници. В покритото пространство на приземния етаж е застроена ос от 12.60 м. Обособени са 3 изхода за заминаващи пътници на далечни стоянки. Добавени са 2 нови асансьора и стълбищна клетка. Вляво и вдясно от зоната за чакащи чрез стъклени прегради са оформени изходите за зони "Шенген" и "Не Шенген". Разширението удължи галерията в северна посока, като се запази архитектурният облик на терминала. Капацитетът му е 200 хил. пътници на година.
Според арх. Борислав Богданов, управител на "Амфион", работата на пръв поглед изглежда рутинна, но никак не е лесна. "Най-важното беше удължаването на съществуващата галерия да не се забелязва", каза арх. Богданов. "Не използвахме никакви типови детайли, съобразявахме се със съществуващите, като проектирахме допълнително. Има и някои нови детайли, които се вписват в съществуващата визия. Такива са всички системи на вратите - мрежата е в горната част, а в долната са стъклата. Това не е фасадна система на някой от големите инвеститори. Изчертавали сме всеки болт по вратите един по един", допълни арх. Богданов.
Ръководителят на проекта за разширението на галерията арх. Ивайло Славчев от "Амфион" добави, че проектирането е продължило около 2 месеца, имало е много детайли и спецификации и сложни комуникации.
Според Емил Филипов, главен инженер на "АТ инженеринг", екипността в работата между строител и проектант е довела до добър резултат.
"Целта беше да се повтори конструкцията на съществуващата сграда", каза конструкторът на обекта инж. Борислав Василев. "Но съществуващата сграда беше изпълнена от сглобяеми елементи, а нашият растер беше прекалено малък, обемът на строителна работа – също, затова избрахме монолитна стоманобетонова конструкция с метални столици и послоен монтаж за покрива."
Концесионният анализ на летище София
Според транспортните експерти някои от анализите, елементи от концесионното проучване за летище София, не са завършени. "Вярно е, че срокът за предаване на общия анализ изтече в края на ноември, но след като не отговаря на изискванията, дадохме допълнителен срок за доработване", каза министър Данаил Папазов. Концесионният анализ ще бъде завършен през февруари-март 2014 г. Той следва да покаже как ще се развива аеропортът в бъдеще: с държавния летищен оператор "Летище София" ЕАД, който е на добра печалба, или ще се търси концесионер. Пак според министър Папазов летището в Балчик следва да излезе от "опекунството" на летище София и да стане самостоятелна единица - към морския аеропорт вече имало заявен интерес.
Концесионният анализ и генералният план за развитие на летище София ще решат съдбата и на терминал 1. Според Христо Щерионов търгът за генералния план на летище София ще бъде обявен през февруари-март 2014 г., след влизане в сила на промените в обновения Закон за обществените поръчки и одобрението на процедурата от транспортното ведомство и АОП. Срокът за изработването му е девет месеца.
| Финансови резултати на "Летище София" Печалбата за 9-те месеца на 2013 г. е 7.4 млн. лв. Приходите за същия период са 60 млн. лв. Ръстът на преминаващите през аеропорта пътници е 7.5% (общо вътрешни и международни), на международните е 7.5% 2.5% е увеличението на чартърните полети - основно те идват от Великобритания и Русия. |