Интелигентни транспортни системи в градовете
С интелигентни транспортни системи може да се управлява трафикът, градския транспорт, паркирането, транспортните произшествия и аварийни ситуации, да се осигури автоматизиране управлението на моторните превозни средства, да се информират ползвателите на транспортни услуги, да се упражнява контрол на трафика и на ползвателите на обществени услуги чрез видеокамери, да се осъществява мониторинг на въздействията върху околната среда.
Центрове за градска мобилност и управление на трафика - заедно или поотделно
По-добре е в една обща система да се интегрират колкото се може повече интелигентни транспортни системи (ITS), да се създаде общ център за управление на трафика, или както казват - един "голям мозък". От друга страна обаче, това е сериозно предизвикателство и изисква мобилизиране на значителни ресурси: финансови, административни и организационни. В градската среда това много зависи например от разпределението на задълженията и отговорностите между отделните участници в управлението на трафика и по-конкретно на: местната власт, операторите на обществения транспорт – общински или частни, операторите, реализиращи управлението на трафика – общински или частни, ведомствата и организациите, ангажирани с намеса при произшествия, аварии или специализирани услуги, финансовите институции, предоставящи средствата за реализация и експлоатация, конкретната законодателна и институционална рамка. За българските градове не е маловажно и с каква собственост разполага съответната община и как възнамерява да я управлява: самостоятелно, просредством общинско предприятие или фирма, отдаване под наем на оператор, публично-частно партньорство. Стремежът и тенденцията е към интегриране на повече ITS услуги в един център за управление, но няма еднозначно решение и реализациите се определят от конкретните условия на съответния град. В София например се обособяват отделни центрове за контрол на трафика (основно към полицията) от тези за управление (обслужване от транспортен оператор). Но в Европа тези центрове много често се обединяват на едно общо място.
Управление на трафика с предимство към обществения транспорт
Има специализирани системи за осигуряване на приоритет на градския транспорт, които се основават на промяната на циклите на светофарите при приближаване на превозното средство към светофарно-регулирано кръстовища. В началото това се е извършвало посредством приемник на сигнал (светлинен или друг), излъчван от превозното средство, и осигуряване на "зелена вълна" за него. Сега системите ползват предварително локализиране на местоположението на возилото посредством GPS и "зелен сигнал" се дава при приближаването на автобуса. В Европа се прилагат и двете решения.
Билетните системи в Европа
В Европа се прилагат както конвенционалните билетни системи, така и електронният билет, наричан още е-билет. Е-билетът има много предимства: не може да се загуби или сбърка, не се използва хартия, спестява се време, по-ефективно и лесно се следи и отчита пътникопотокът и използването на транспортната услуга, намалява се човешкият ресурс, има възможност за таксуване по зони или на разстояние, с един е-билет в различните видове транспорт и др. Разходите за производството и експлоатацията на SMART картите са относително ниски. Е-билетът има и недостатъци: може да дефектира, изисква значителна първоначална инвестиция, не е толкова необходимо прилагането e-билет при малки обеми и брой видове превози.
Вus Rapid Transport (BRT)автобусите
Бързата автобусна линия, както се подразбира и от името й, е обособена и отделена от останалия трафик, за да се минимизират конфликтите и да се повиши оперативната скорост на превоза. Тя обслужва определен коридор, честотата на движение е по-висока, т.е интервалите на следене са по-малки (3-5 мин.);
В Европа се използва само там, където има необходимост от обслужване на значителен пътникопоток.
Нови тенденции в управление на трафика и градския транспорт
Прилагат се все повече решения, свързани с мобилните телефони и съпътстващите ги технологии – Bluetooth, GPS, GPRS, 2G, 3G за купуване на билети; заплащане на такси за паркиране; локализиране на МПС и подпомагане на водача при вземане на решения относно маршрут на движение, паркиране, таксуване; все по-бърза и по-евтина безжична комуникация на данни, изображения и видео; регистриране на постоянно увеличаващите се блутут устройства в автомобилите и пешеходците; мобилни приложения за информиране на потребителите на инфраструктурата за трафика, градския транспорт, възможностите за паркиране; използване на все повече камери за видеонаблюдение, контрол и управление на трафика.
Интелигенти транспортни системи в градовете Управление на трафика - таксуване - контрол на достъпа - проучване, моделиране, симулиране и анализиране на движението: автомобилно и пешеходно - организация на движението, светлинно адаптивно регулиране - знаци с променливо съдържание. Управление на градския транспорт - управление на подвижния състав - даване на приоритет на градския транспорт на кръстовища със светлинно регулиране - информиране на ползващите градски транспорт в превозните средства и извън тях за движението им - електронно таксуване: специализирани устройства, мобилни телефони - SMS - анализ на потреблението на услуги – регистриране на пътниците. Управление на паркирането - информиране на водачите за паркингите и свободните места – знаци с променливо съдържание, интернет и мобилни приложения ("Андроид") - таксуване на паркирането – SMS. Информиране на ползвателите на транспортните услуги - знаци с променливо съдържание - интернет портали - приложения за мобилни телефони. Управление на транспортни произшествия и аварийни ситуации - реакция - даване на приоритет на автомобили със специално предназначение (полиция, пожарна, линейки) - тел.: 112 - повишаване и управление на безопасността. Контрол на трафика и на ползвателите на обществени услуги – видеокамери Автоматизиране управлението на моторните превозни средства Мониторинг на въздействията върху околната среда |