Очакваме апликационната форма за "Тракия" да бъде одобрена до Нова година
Апликационната форма за автомагистрала "Тракия" е преминала всички фази на проверка и в момента се намира в колегиума на ЕК на административно съгласуване, можем да очакваме преди Нова година тя да бъде одобрена.
Това заяви пред журналисти заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски при представянето на резултатите по програма "Транспорт".
Трябва да се прави съществена разлика между тази оперативна програма и останалите, спецификата при нас е съществена, защото проектите са огромни по мащаб, макар и по-малко на брой от останалите оперативни програми, посочи Московски. Той добави, че това означава и по-голям срок за подготовка на документацията на тези проекти.
Съвместно с ЕК и Европейската инвестиционна банка следваме стратегия, която ще даде сериозен тласък на проектите - даваме шанс на всички бенефициенти да подадат проекти по програма "Транспорт", които са в напреднала фаза на готовност или са вече в етап на изпълнение, а не са били предвидени в оперативната програма, допълни Московски.
Той посочи, че се разместват и бенефициенти по отделни приоритети на програмата, за да може да им се осигури по-голям ресурс.
Така проектът на метрото в София става бенефициент и по оста за железниците, отбеляза Московски.
Държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" ще бъде бенефициент към оста за интермодалните проекти, с проекта "Супер Бургас". Този проект предвижда изграждането на пътнически терминал на пристанището.
Министерството нва регионалното развитие и благоустройството ще получи техническа помощ за подобряване на комуникацията и координацията с Агенция "Пътна инфраструктура" по големите пътни проекти.
Между 30 и 35 процента са договорените средства по програма "Транспорт" от общия бюджет на оперативната програма, разплатените средства досега са 5-6 процента, посочи Московски.
Основна цел на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията през 2011 г. ще бъде да се навакса разплащането по програмата.
Разплащането зависи от срока на сертифициране на извършените разходи от изпълнителите по различните проекти, посочи заместник-министърът. Съветваме бенефициентите там, където е възможно, да се направят по-кратки етапи за изпълнение на проектите, за да може по-често да бъде сертифициран и разплатен извършеният разход, заяви Московски.
По думите му по големите проекти ще могат да се изплащат средствата по авансовите плащания, което със сигурност ще увеличи усвояемостта през 2011 г.
Предстои да се създаде група, която да анализира възможността БДЖ да се възползва от програма "Транспорт", посочи Московски. Той добави, че от железниците проявяват интерес към проект за подмяна на влаковете, докато от ЕК са заявили твърда позиция, че не може да се отпускат средства за подобни проекти, без да е изградена необходимата инфраструктура.