Слънце "Тракия" огрява

Според китайския календар 2012 ще е годината на дракона. Ще гледаме европейското първенство по футбол в Полша и Украйна и летните олимпийски игри в Лондон.
Вероятно ще отскачаме и по-често до морето, защото тогава вече с кола от София до Бургас ще се стига за 3 часа, което е над час по-малко от сега.
Или поне такива са обещанията на строителното министерство и Агенция "Пътна инфраструктура" за пуска на новите отсечки от магистрала "Тракия".
За пръв път фирмите, които ще изграждат трасетата, няма да могат да надуват разходите си с анекси, освен това ще дължат солени неустойки, ако не се справят в рамките на следващите две години, пише "Капитал" в редакционен коментар. И не на последно място, независимо дали "Трейс" или фирма на Васил Божков печели търга, сега обичайните съмнения, че нещо е нагласено, че пазарът ще бъде монополизиран и прочее, нямат почва. |
Довършването на вече легендарния път ще струва 427 млн. лв. Това всъщност е цената на 115-километровата отсечка между Стара Загора и Ямбол, която ще щe строи през идните две години.
Крайната стойност стана ясна, след като на 29 юни бяха отворени ценовите оферти за строителството на последния 48-километров участък от Ямбол до Карнобат. Сумата настина е скромна. Особено ако се вземе предвид, че само шест месеца по-рано от Агенция "Пътна инфраструктура" изчисляваха, че довършването на магистралата ще струва близо 685 млн. лв. Тоест с над 200 милиона повече.
Което означава, че строежът на пътя до морето ще излезе на българските и европейските данъкоплатци с една трета по-евтино от планираното.
Причината за голямата разлика е в правилата на търга. Самото състезание беше подготвено добре, условията към кандидатите бяха ясни, процедурата беше прозрачна. Печелеше този, който предложи най-ниска цена.
Тя пък няма да може да се увеличава в бъдеще, като всеки допълнителен разход над тази сума ще е за сметка на изпълнителя. Времето за изграждането също е фиксирано и при просрочие се дължат солидни неустойки.
Подробности четете в новиня брой на вестник "Капитал".