Железобезпътица
Да си играеш с оперативните програми на Европейския съюз, като провеждаш съмнителни търгове за милиони, отдавна излезе извън пределите на дразнещото. Министерството на транспорта и подопечното му дружество Национална компания "Железопътна инфраструктура" обаче опитаха.
При това за най-големия обявяван търг в България през последните години. Срещу над 400 млн. лева трябваше да бъде рехабилитирана жп линията Пловдив - Бургас. Но няма, поне в рамките на вече проведения търг.
Спирането на процедурата дойде (както в много случаи досега) от Брюксел.
Европейската комисия видя нередности в състезанието и в състава на комисията, която прави избора на победител в търга. И дори се зае с кадровата политика в дружеството и поиска отстраняването на ръководни лица.
Така, вместо да има избор на победител на 7 юни, търгът ще бъде прекратен, а оферти ще бъдат набирани отново.
Първият сигнал за нещо особено дойде още на 27 април, когато комисията на НКЖИ отстрани 5 от 8-те кандидати на ниво технически оферти.
Дни по-късно до Европейската комисия стигат сигнали от отпадналите участници за редица съмнителни моменти около процедурата. Комисията приема сигналите за основателни и на свой ред алармира отговорните български институции и в частност министъра по еврофондовете Томислав Дончев.
Писма до него пристигат и от посланиците на Италия и Франция.
Впоследствие вътрешният одит на министерството на транспорта не открива нередности. А официалният мотив за спирането на търга е високата цена, предложена от кандидатите.
Цената надхвърля с цели 107 млн. лв. предвидения бюджет от 319 млн. лв. Министерството спрягаше стойност на проекта от 366 млн. лв., но тя беше за още две неща освен жп модернизацията - строителен надзор и сигнализация в района на Бургас.
Обясненията за голямата разлика между предложените цени и предвидения бюджет бяха, че проектът е по цени отпреди пет години. Представители на фирми, участвали в търга, обаче коментираха, че бюджетът е бил регулярно актуализиран, като през септември 2007 г. индикативният бюджет е бил 123 млн. лв., през юни 2009 г. е бил увеличен с цели 200 млн. лв., а през ноември 2009 г. достига 366 млн. лв.
Подробности четете в новия брой на вестник "Капитал".