Български фирми не могат да стигнат до големи поръчки за инфраструктурно строителство
68% от дейностите по пътни проекти на стойност 1.396 милиарда лева в България в момента се изпълняват от български строителни фирми.
По Оперативна програма "Транспорт" обаче родните компании са само подизпълнители. Това се дължи на недостатъчна политическа воля големите поръчки да се разделят на по-малки лотове, напомни на управляващите Симеон Пешов, председател на Камарата на строителите в България, който взе участие в панела "ПЧП като основен инструмент за развитие на инфраструктурата в България" в рамките на на конференцията "Управление и развитие на стратегическа инфраструктура", организирана от "Капитал" и "Строителство Градът".
По думите на Пешов 10 милиона евро е средната цена за един километър магистрала в eвропейските държави.
Числото в България е няколко пъти по-ниско, както показа опитът с лот 2 на магистрала "Тракия".
Над 15 са големите български фирми с оборот до 400 милиона лева, които могат да бъдат главни изпълнители на големи пътни проекти и концесии, отбелязва шефът на строителната камара.
Симеон Пешов представи още частната инициатива на "Главболгарстрой Холдинг" за автомагистрала "Рила".
Трябва политическа воля за да обсъдим какво следва оттук нататък – дали държавата ще я финансира с европейски пари или ще открие концесионна процедура, след като ние вече сме направили прединвестиционните проучвания, припомни Пешов.
Строителната камара иска да бъдат направени промени в Закона за обществените поръчки, които да ограничат корупцията. Пример за корупция е предложението за премахване на експертите от тръжните комисии, заяви още Пешов.
Друго предложение на камарата, което според него не е взето предвид, е в тръжните условия да има равнопоставеност между български и чужди фирми. Това може да стане като се разделят поръчките за изграждане на пътища на по-къси участъци, а мостовете се обособят в отделни процедури.
Строителната камара призовава при подготовката на европроектите да се разчита на административния капацитет, който има браншът.
Друго искане на организацията, е да се затвори границата на България за работници извън страните от ЕС. Възможността да идва евтина работна ръка минира конкурентоспособността на българските фирми, каза Пешов.