За препроектирането на магистрала "Люлин" причина са интересите на "Мапа - Дженгиз"

Проектант на магистрала "Люлин" е италианската фирма SPEA, неин е идейният проект (идейният проект е приет на Национален експертен съвет по устройство на територията и регионалната политика през 2002 г.), тя определи схемата на съоръженията, тя ни нае да направим техническия проект на магистралата, договорът с нея е от 1 юни 2003 г., срокът за завършване на проектите е декември 2003 г., каза инж. Дена Паланкова, управител на "Пътпроект" ЕООД.
Проектирахме 26 виадукта, 3 тунела, около 3 км подпорни стени, 3 пътни възела, пътя с всички подобекти. Срокът за това, което трябваше да се направи като качество, сме го направили. В интерес на истината имахме страхотни разправии с шефа на SPEA - искахме да подобрим някои неща в проектите, но от SPEA ми забраниха да контактувам с пътната агенция.
Затова заявявам открито, че е спекулация да се говори, че мостовете са препроектирани, защото не били качествени. Целият проект за магистрала "Люлин" е одобрен от всички възможни инстанции. Одобрен е от главния проектант SPEA, одобрен е на експертен съвет. Въз основа на него се направи търгът за строителството.
Няма нищо специално в проектите при така зададената схема на съоръженията. По-интересни са укрепителните стени - италианците бяха сбъркали в изчисленията, извиниха ни се, коригирахме ги. Това е.
Съгласно сключените договори по ФИДИК
обединението "Мапа - Дженгиз", което спечели търга с най-ниска оферта, има право да препроектира каквото реши, но в рамките на договорираните цена и срок за изпълнение.
Представители на "Мапа - Дженгиз" дойдоха в "Пътпроект" с предложение ние да направим промени в проектите, защото притежават кофраж за гредите и стълбовете на мостовете, който искат да използват. Ние отказахме категорично. Възложили са работата на друг проектант. Сега за стълбовете разходът на бетон е два пъти по-голям, отколкото на нашите съоръжения. Истинската причина за препроектирането не е друго, а интересите на консорциума "Мапа - Дженгиз". Може, но защо искат за това пари от българската държава?
Работихме като авторски надзор на проекта, сега никой не ни пита. Изолират ни. Аз пиша писма, няма отговори. Чува се, че искат да преработват проектите за тунелите, никой не ни търси за това. Отказвам да извършвам авторски надзор. За работа, извършена през 2008 г., за 2009 г. на "Пътпроект" платиха 1344 лева с ДДС за авторски надзор. Ето как се работи.
Новите проекти трябваше да се утвърдят, без оценка на съотвествието не могат да минат. Поисках да видя оценката на съответствието на новите проекти. Тогавашният шеф на пътната агенция Веселин Георгиев нареди да не ми дават тази оценка.
Истината е, че интересите на фирмата - изпълнител на "Люлин", доведоха дотам да няма утвърдени проекти, те да се утвърждават на час по лъжичка.
Трябва професионалисти да отговарят и вземат решенията за това, което се работи по магистрала "Люлин". Не може хора, които нямат техническо образование, да приемат такъв график. Необходимо е техническо лице, което да вземе решение по проблемите - не може финансист и адвокат да го прави. Представеният пред пътната агенция график за изграждането на магистрала "Люлин" може да бъде направен от всеки.
В графика трябва да има всичко по видове работи и дни
- брой мостове, брой стълбове, които да бъдат изпълнени до определена дата, за фундирането да се напише от коя до коя дата е, колко време отнема монтажът на гредите, довършителните работи, парапети, изолации.
Има много нерешени проблеми по "Люлин". Инженерните мрежи например. Когато направихме проекта, трябваше да се изместват далекопроводи. Направихме предварителните проучвания. Тогава от SPEA казаха - няма да правите проект за тези съоръжения. Аз попитах как, нали те трябваше да влязат в проектите. Но тогава нещата така бяха заповядани. След време Веселин Георгиев ни попита дали ще направим тези съоръжения. Ние казахме, че ще ги направим, но трябва да има търг. След време без търг работата беше възложена на друга фирма. Става ясно, че до ден-днешен проектите не са готови, а сега този 110-киловолтов далекопровод трябва да бъде преместен.
Има и друг нерешен проблем - етапна връзка на "Люлин" с Околовръстното. Нужен е проект за кабелните линии. Имаме писмо за възлагане, но договорът се бави вече трети месец - от пътната агенция непрекъснато нанасят корекции в него.
Последният ми изход е да отида при министър-председателя Бойко Борисов. Защото ме боли за това, което става. Боли ме, че ще върнем толкова пари по програма ИСПА. Боли ме, че заедно с това ликвидират "Пътпроект", от който произлязоха повечето проектантски фирми. Пътната агенция не ни е заплатила 700 хил. лева фактурирани, а проектът за обходния път на Габрово, който е за много пари и е европейско финансиране, отлежава в пътната агенция от 13 февруари 2009 г. Обидно е за хората, които работят в нашия бранш.
В понеделник, 15 февруари, започват преговори с изпълнителя на автомагистрала "Люлин", турския консорциум "Мапа - Дженгиз". Основа за тях ще е прегледът на инженера на обекта с обем над 200 страници по думите на министъра на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев. Пак според министъра част от исканията на строителя вече са изпълнени - допълнително са дадени 7 млн. лева и с 300 дни е удължен срокът за изпълнение на обекта. Преди десетина дни стана ясно, че изпълнителят предявява 38 претенции. Сега прокуратурата проверява кои длъжностни лица са допуснали препроектирането на магистрала "Люлин", което се определя като една от основните причини за забавянето на строителството й с шест месеца и оскъпяването й. Нерешени остават въпросите с: - преместването на 110-киловолтов електропровод на НЕК - за преминаването през жп линията София – Перник - с отчуждаване на имоти - депо за насипи 1 млн. куб.м Автор на проекта е италиансата SPEA, тя нае "Пътпроект" като подизпълнител, който да направи от нейния идеен проект технически в периода юни - декември 2003 година. Автор на новите проектиза 95% от конструкциите по възлагане на "Мапа - Дженгиз" е "Мостконсулт". Той работи по тях в периода юни 2007 г. - юли 2009 г. В този брой представяме позициите на проектантите. |