Строителството на магистрала "Тракия" ще продължи през май

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев изрази надежда строителството на магистрала "Тракия" да продължи на 3 май следващата година. Той участва в конференция за развитието на инфраструктурата в Югоизточна Европа.
Плевнелиев съобщи, че строителното разрешение по проекта за магистрала "Тракия" се очаква да бъде получено в края на април, а на 11 ноември се очаква да завършат публичните обсъждания по оценката за въздействие на околната среда по проекта в 10 общини.
В четвъртък ще бъде обявена анотацията за втория участък от магистрала "Тракия" в официалния вестник на ЕС, а от 18 ноември компаниите ще могат да получат тръжната документация, съобщи регионалният министър, цитиран от БТА.
По думите му в началото на декември ще бъде обявен търгът за лотове "3" и "4" от магистралата.
Плевнелиев съобщи, че всички институции, свързани с подготовката на международния търг по проекта, са изразили своята подкрепа и са на мнение, че в условията по търга няма заложени дискриминационни условия.
Тръжната документация е изцяло преработена, тя е по-лесна, по-разбираема, по-демократична, допълни министърът.
В отговор на въпрос министърът каза, че до следващата сряда ще бъде готов окончателният план-график, който ще бъде съгласуван и подписан от всички участници в процеса на строителството на магистрала "Люлин" в това число и с представител на ЕК.
Сред проблемите той посочи ускорената предизборна работа от предишния кабинет по пет километра от магистралата, заради което се е наложило да се подменят хидроизолациите на всички мостове по този участък.
От друга страна това бързане поражда възможността турският изпълнител на проекта да има претенции за това, че от него е поискано ускоряване на работата, което е нарушило техния план-график на дейност, каза министърът.
Запитан за възможността да има пътен възел в района на село Мало Бучино, министърът каза, че не смята, че за всяко село край магистрала трябва да има пътен възел. Ако някой е обещавал пътен възел, да излезе и да обясни защо го е обещал и какви мерки е предприел, каза министърът.
Министър Плевнелиев съобщи още, че днес ще бъде обявен конкурс за ръководител на пътната агенция. Желанието на министъра е да има по-широк достъп до конкурса.
Имаше големи спорове, че ръководителят на агенцията трябва да е пътен строител, аз не съм на такова мнение, защото това е една голяма корпорация, в която след 15-процентните съкращенията работят около 1800 души, и те имат нужда от някой, който да ги води, и да има качествата на мениджър, и не е чак толкова важно да разбира от пътища, каза министърът.
Страните от Югоизточна Европа са изправени пред бум на коопериране, на сътрудничество, на изграждане на магистрали, каза министър Плевнелиев пред участниците във форума, който се провежда в столичния "Кемпински Хотел Зографски".
Министърът посочи, че страните от региона могат да работят заедно в рамките на европейските програми за трансгранично сътрудничество, по които активна страна могат да бъдат и малките и средните предприятия.
България би искала в рамките на тези програми да осъществи сътрудничество в областта на насърчаването на предприемачеството, туризма, културата, трансграничната търговия, подобряване на транспортните връзки, информационни и комуникационни мрежи, услуги, стимулиране на развитието на трансгранични пазари на труда.
По думите на Плевнелиев много успешна е програмата за трансгранично сътрудничество между България и Румъния, по която баче набирането на проекти е прекратено, тъй като вече е достигнат лимитът. Обемът на програмата е над 200 млн.евро, уточни пред журналисти министърът.
Той посочи, че Румъния е стратегически партньор за страната ни в областта на туризма. Ако направим качествен път от Русе до Шумен, след това по магистралата за Варна, аз съм убеден, че жителите на един двумилионен град като Букурещ спокойно ще пътуват за уикендите до Варна, каза министърът.
Министър Плевнелиев каза, че при активност на бизнеса деловите среди могат да разчитат на около 350 млн.евро европейски средства за проекти по линия на пет програми за трансгранично сътрудничество.
Министърът каза, че България е поискала да отговаря за подготвящата се Дунавска стратегия, в която водещи са страни като Унгария, Австрия. В рамките на тази стратегия може да се реализират редица инфраструктурни проекти.
Инфраструктурната конференция е фокусирана върху интернационализацията. Форумът е организиран от партньорския проект между Германската индустриална и търговска камара (DIHK) и Асоциацията на Балканските търговско-промишлени палати (ABC).
Форумът ще се насочи към сферите строителство, общинска инфраструктура, енергетика и водоснабдяване, гражданско строителство, транспортни мрежи, околна среда, както и съпътстващите ги отрасли.
Участие в конференцията ще вземат специалисти от Германия и балкански държави.
Изказванията в двата работни панела включват темите: "Разширяване на пътната мрежа в България", "Бъдещето на транспортната инфраструктура на Балканите", "Водните пътища - ключово условие за правене на бизнес в ЮИЕ", "Заплахи за устойчивостта на инфраструктурата на Балканите в бъдеще"; "Синергия в Черноморския регион" и други.