Изграждат трамвайно трасе между "Дружба" и "Младост" в София

За да се подобрят връзките между североизточните части на столицата, какъвто е "Дружба", с останалите райони и центъра на града, се предвижда продължение на бул. "Универсиада" и изграждането на ново трамвайно трасе.
То ще започва от бул. "Универсиада" и ще достига до бъдещото метро в "Младост" при 18 станция, разположена на бул. "Андрей Ляпчев". По този начин се осигурява и връзка на "Дружба" 2 и "Горубляне" чрез метрото с летището.
Разработен е предварителен транспортно-комуникационен проект за обекта. Той е приет от специализирания общински експертен съвет по устройство на територията към дирекция "Архитектура и градоустройство" на 7 ноември.
Проектът е дело на фирма "Виаком" с управител инж. Кети Александрова и колектив инж. Радослав Станчев, инж. Елена Ташева, инж. Мария Белакова. Разработването на проекта бе възложено след решение на Столичния общински съвет.
Към пътния участък, който е предмет на проекта, преди около 20 години е изграден релсов път за трамвай в участъка от бул. "Искърско шосе" до бул. "Цариградско шосе". След рехабилитация и възстановяване на трамвайното трасе то може бързо да бъде доизградено, посочиха проектантите.
В участъка между бул. "Проф. Цветан Лазаров" и ул. "Обиколна" са изградени от двете страни на трамвая две улични платна, всяко с по три ленти за движение и ширина 10.50 м, разделителни ивици между платната и трамвая по 3 м и тротоари по 5 м. Изградени са напречните на бул. "Мюнхен", бул. "Амстердам", бул. "Проф. Цветан Лазаров" и частично ул. "Обиколна".
Частично изпълнен е и транспортният възел с бул. "Цариградско шосе", като връзките са в лошо състояние, а кръстовището е със сложна организация на движението, което не осигурява ясно и безопасно придвижване за автомобилите.
Според Общия устройствен план на София бул. "Универсиада" и неговото продължение по ул. "Андрей Ляпчев" до бул. "Климент Охридски" като част от първостепенната улична мрежа на града е улица от ІІІБ клас.
Участъкът от булеварда, който е обект на проекта, започва от бул. "Искърско шосе", преминава под естакадата на бул. "Цариградско шосе" и достига до бъдещата метростанция №18, след което се включва в трасето на ул. "Андрей Ляпчев" в жк "Младост".
В ситуационно отношение предложеното трасе е с две основни улични платна за движение, всяко с ширина по 10.50 м в посока, трамвайно трасе в средата с ширина 7.70 м, озеленени разделителни ивици между уличните платна и трамвайното платно с ширина по 3 м, които в районите на спирките са плочници и тротоари по 5 м.
Проектът предвижда в целия разглеждан участък трасето да се движи в границите на действащата регулация с изключение на участъка при кръстовището с бул. "Мюнхен", с бул. "Проф. Цветан Лазаров", от западната страна на новопроектираната улица, в участъка от ул. "Обиколна" до северозападната връзка на транспортния възел с бул. "Цариградско шосе".
Предвижда се спирките на трамвая да са при пътните кръстовища. Преминаването на трасето на новата улица под бул. "Цариградско шосе" се осъществява в два от отворите на естакадата - в западния отвор преминава едното улично платно, а в източния отвор преминава трамвайното трасе и другото улично платно.
След преминаването под бул. "Цариградско шосе" профилът на новата улица става две улични платна по 7.00 м, а трамвайно трасе остава в средата с ширина 7.60 м, разделителни ивици между трамвая и уличните платна по 3 м и тротоари по 5 м. Предвижда се при метростанция №18 трамвайното трасе да слезе подземно над трасето на метрото.
Трамваят завършва с крайно обръщателно ухо върху конструкцията на метрото, с което се осъществява удобна пешеходна връзка между метростанция №18 и последната спирка на трамвая.
Пресичанията на новото трасе с бул. "Мюнхен", бул. "Амстердам", бул. "Проф. Цветан Лазаров", ул. "Обиколна", кръстовищата с връзките на бул. "Цариградско шосе", новопредвидената улица по Общия устройствен план от IV клас, както и тази от III клас и ул. "Ана Ахматова" ще бъдат четириклонни, светофарно регулирани, с обособени леви завои и трамвайни спирки.
Транспортният възел на бул. "Цариградско шосе" с трасето на новата улица е частично реконструиран, като е добавена дясна връзка в източна посока към бул. "Цариградско шосе", обособено е локално платно при северозападната връзка, а югозападната връзка, която сега е двупосочна, ще бъде еднопосочна.
Решението на пресичането с останалите напречни улици е на принципа на вливане и отливане, обясниха проектантите.
Проектът включва и надлъжен профил на цялото трасе на бул. "Универсиада" - бул. "Андрей Ляпчев", съобразени с нормативните изисквания по отношение на надлъжните наклони и радиусите на вертикалните криви за III клас улица и трамвайно трасе.
По цялото трасе на продължението на бул. "Универсиада"са предвидени тротоари с ширина по 5 м. Това дава възможност за обособяване и на еднопосочни велоалеи. По този начин ще бъдат обвързани трамваен транспорт с метро и велотранспорт.