VarnaSpace: Крайбрежната алея на Варна - "Алея за хората"

Линията, в която Варна се среща с морето, е изключително разнообразна. Крайбрежната алея “Капитан Георги Георгиев” започва от вълнолома на Морска гара, преминава през архитектурното наследство на Морските бани и завършва със своя панорамен участък, между зеления скат на “Морската градина” и морето. Това градско пространство, което до преди няколко месеца беше използвано за паркиране и транзитно преминаване, е изключително важно за града. То притежава потенциала да се превърне в атрактивно публично място, изпълнено с живот.
Изследването и популяризирането на неговия потенциал като пространство за хората е една от задачите на нашето сдружение “Пространствата на Варна” - VarnaSpaces.

Крайбрежната алея - статут и собственост
За да може потенциалът на крайбрежната алея да се разгърне пълноценно, е нужно първоначално да се изследва нейният статут, разпределението на собствеността и съответните отговорности.
Кадастралната карта на град Варна отразява парцелите на брегоукрепителното съоръжение - дамба като защитена територия, държавна собственост, с начин на ползване “за превантивна защита”. Плажовете са защитена територия, изключителна държавна собственост и са отдадени на концесия. Парцелите между ската и дамбата са частна собственост, за ползване като “курортен хотел, почивен дом” или “друг обществен обект, комплекс”.
Крайбрежната алея е част от дамбата, чиито статут към момента е спорен и тепърва предстои да се изясни. За целта е нужно да се разгледа цялата документация от нейното създаване досега.
Поради динамичната политическа обстановка в страната, е възможно този процес да се забави във времето. Запазването на алеята като пешеходна през този период е важно за нейното постепенно приобщаване към градската тъкан и градския живот.

Как крайбрежната алея стана "Алея за хората"
През пролетта на 2020 г. - в първите месеци на пандемията, за около две седмици достъпът за автомобили по крайбрежната алея беше забранен. Тя моментално се напълни с хора, детски колички, тротинетки и велосипеди. Това беше своеобразно доказателство, че ако автомобилите по алеята бъдат премахнати, тя ще бъде още по-желано място за разходка и рекреация.
Впоследствие няколко граждански организации адресираха искания до община Варна и областна администрация, временната забрана за достъп на МПС да стане постоянна. Поради комплексния характер на ситуацията, темата остана някак във въздуха. Въпреки това предложенията получиха осезаема гражданска подкрепа и идеята за пешеходна крайбрежна алея продължи да се развива в социалните мрежи и медиите.
Истинската промяна се случи през лятото на тази година. В края на месец юни бе свикана Областна комисия за безопасност на движението. Тя препоръча да бъде гарантирано безопасно пешеходно преминаване по продължение на цялата крайбрежна алея, а достъпът на автомобили в участъка между “Рибарски плаж” и втора буна да бъде забранен. Няколко дни по-късно последва заповед на областния управител на Варна. Така пешеходният участък на крайбрежната алея порасна с един километър. Той представлява пряко продължение на главната градска пешеходна ос в посока морето.


Как хората приеха алеята - обратна връзка
Промяната предизвика вълна от реакции - както положителни, така и отрицателни. Отрицателните дойдоха от представители на местните бизнеси, които се опасяваха от загуба на клиенти. Към момента всички производства, образувани по жалбите срещу Заповедта за превръщане на част от крайбрежната алея в пешеходна, са прекратени.
В политическото пространство първоначално витаеха разнопосочни позиции, но постепенно положителното отношение на хората към пространството измести фокуса на противоречията.
Неусетно алеята се изпълни с хора: деца, семейства, спортуващи и разхождащи се граждани. Местните медии ежедневно публикуваха снимки от преобразената и пълна с живот алея, а спортни клубове и граждански организации започнаха да използват активно нейния потенциал. В рамките на три дни се проведоха 10 събития, като част от фестивала “Алея за хората - празник край морето”, който подсказа какъв живот може да заживее алеята отсега нататък. Акцентът беше върху потенциала на пространството като подходящо за разнообразни спортни, творчески, танцувални и музикални изяви. Вместо паркирали автомобили алеята приюти детски игри и рисунки, “стая” на открито, кинопрожекции, танцуващи и спортуващи хора.


Какви потенциали крие това градско пространство
Отварянето на града към морето и на алеята за хората е първа стъпка към връщането на града обратно на хората. Няма нужда следващите стъпки да бъдат грандиозни, като по този начин биха могли да се случат съвсем скоро. Ако на първо време крайбрежната алея бъде почистена и обзаведена с градска мебел, зеленина, улични лампи и възможности за игра и спорт, тя може да се превърне в новата морска визитка на Варна.
Когато това градско пространство бъде облагородено, то ще привлича още повече посетители. Затова е важно да се подобрят пешеходните връзки с “Морската градина” и останалата част от града. Като например алтернативен публичен транспорт, подходящ за хора в неравностойно положение и родители с детски колички.
Напречните връзки с “Морската градина” за момента са в лошо състояние и са твърде малко, а в последните два километра такива липсват. В миналото съществуваха допълнителни възможности за прекосяване на ската, като например монорелсовото влакче, обслужващо бобслея. Конструкцията все още е разпознаваема и би могла да бъде възстановена. Много градове по света се справят с подобни предизвикателства чрез изграждане на лифтове, ескалатори, асансьори и други иновативни решения.
Уейк-паркът, сърф-базата и младежите, скачащи от буните, загатват за почти неизползвания потенциал на акваторията, като място за спорт и забавления. В едно по-далечно бъдеще бихме могли да си представим, водният ресурс на града ни да бъде допълнително оползотворен в услуга на обществото.
Освен плаващи съоръжения с различно предназначение, биха могли да се изградят публични транспортни връзки по море между буните, Морска гара и Аспарухов парк, а може би дори и по протежението на Варненското езеро.
Възможността, всичко това да се превърне в реалност, се крие в обединяването на усилията на различните заинтересовани страни. Скатът е частна собственост, дамбата - държавна, плажовете са дадени на концесия, заведенията - отдадени под наем и всичко това се намира на територията на община Варна. Заинтересованите страни са много и от различен характер - от институции, през местни бизнеси до граждани.
Ние вярваме, че крайбрежната алея на Варна, заедно с морето, е едно от най-големите богатства на нашия град. Това природно градско пространство притежава огромен потенциал, който при добра воля и съвместна работа би могъл да удовлетвори всички заинтересовани страни и да направи варненци щастливи.
Смятаме, че първата стъпка към едно успешно сътрудничество е продуктивният и информиран диалог. Сдружение VarnaSpaces - “Пространствата на Варна” заявява готовност да се включи в бъдещата комуникация между заинтересованите страни като неутрален медиатор. Наш основен фокус са градът, морето и хората.
#алеязахората
