Office Investments & Workspace Forum 2023: Качествена и гъвкава офис среда - ново поколение проекти и нови изисквания
Какво представлява новият офис и различните екосистеми на хибридната работа? Вече са утвърдени различни варианти, предпочитани от различните компании. Гъвкавостта е нова опция за служителите - 94% от тях искат гъвкаво работно време, 79% от тях искат възможността да избират откъде да работят, а тези без възможност за гъвкав график са с над 2 пъти по-голяма вероятност да потърсят друга работа. Новото нормално се основава на засилване на интеграцията и гъвкавостта между служителите, изтъкна в key-note презентацията си Герда Стелпстра, партньор Total Workplace EMEA, Cushman&Wakefield.
На 6 април в Sofia Event Center се проведе Office Investments & Workspace Forum 2023, организиран от Градът Медиа Груп.
"Defining new generation prime office: Офис сградите от ново поколение" е темата на панел 1 с участието на Адина Уелш, RPHI, Йордан Кръстев, Business Park Sofia, Явор Костов, Forton | Cushman & Wakefield, Асен Лисев, Браво Пропърти Фонд АДСИЦ, Лилия Кръстева, Ceres Management Services, Стела Златкова, Lion's Head, Теодора Филева, Serdika Offices, Христо Aндонов, Авалант, с модератор Христо Каракостов, Colliers International.
Инвестицията в сгради със зелена сертификция и реновацията на старите сгради трябва да бъдат стимулирани с данъчни стимули, защото това са скъпи процеси, коментираха експертите. "Зелените" сертификати стават все по-задължително изискване от наемателите - в момента в България има само 79 такива сгради, в Румъния те са много повече. Пропастта между качествени и не толкова качествени сгради ще се разширява. Наемателите вече не са склонни да подписват договори за 10 години, прилагат се 2-3-годишни удължавания, ръстът на наемите е само 15% при по-сериозно увеличение на другите фактори, включително и премията за "зелени" проекти. В България цената на наемане на офис площите все още е една от най-ниските в Европа, а когато добавената стойност на продукта в дадена индустрия е висока, пропорционалният дял на наема намалява.
Във време на промени корпоративният бизнес непрекъснато прави инвестиции за да предложи комфортно и добре структурирано работно пространство на своите служители. Колко да бъдат работните места - хибридните пространства и начин на работа стават задължителни. По-голямата част от обемите на отдаване под наем на около 220 хил. кв. м офис площи за 2022 година са основно сделки за трансформация и релокация. Офисът вече е мястото за социализиране на екипа и трябва да бъде максимално атрактивен и комфортен. Той се променя много динамично в зависимост от реорганизацията на наемателите и техните предпочитания, а вътрешният дизайн се превръща в ключ към решението на комплексни въпроси.
Очакванията са за спад на свободните офис площи - 80 хил. кв. м ще излязат на пазара през 2023 г., половината от тях вече са отдадени. Офис наемите ще растат при активен пазар и разширяване на екипите на компаниите. Инвестиционният пазар ще бъде слаб предвид свободните наличности. Прайм имоти има, търсене има, очакванията са позитивни, обединиха се участниците в панела.
Велина Иванова, управител на Смарт Център Бургас, представи в специална презентация иновативния проект, собственост на Планекс холдинг - водеща строително-инвестиционна компания. Smart Center е първата бизнес сграда в Бургас, предлагаща офиси клас А, търговски площи и зони за релакс. Сградата има ключово местоположение, намираща се на една от най-важните пътни артерии в града – бул. „Транспортна“. "Смарт Център" е с приблизителна РЗП 14 000 кв.м, състояща се от едно подземно ниво, на което е разположен подземен паркинг, един приземен етаж с обособена релакс зона, партер за търговски обекти и 5 надземни етажа офисни пространства. Към момента отдадената площ е над 80%.
Дали Flex е „новият крал“ на офисите? На този въпрос търсиха отговори участниците в панел 2 на Office Investments & Workspace Forum. В дискусията по темата „Споделените работни пространства като ключов компонент от работната екосистема“ участваха Божидар Георгиев, Work and Share; Тони Александров, Work Better; Кристелина Стайкова, Entract 127; Галина Георгиева, Work Nomads; Красимир Петров, MyFlex Coworking; Росен Тенев, Prodea Investments, Telus Tower; Петко Милаков, Cashwave, с модератор Антон Славчев, Avison Young Bulgaria.
Какво означава FLEX днес? Това е пакет от услуги, работна среда с фокус върху нуждите на наемателите, гъвкавост, бърз достъп, намаляване на капиталовите разходи, стремеж към здравословна, стандартизирана работна среда, управление, базирано на високи технологии.
Почти 90 % от co-working и flex пространствата са запълнени. Повечето от големите компании индикират, че в следващите 1 – 2 години ще удвоят портфолиото си в тази област. Търсенето през следващите 12 – 24 месеца ще надскочи търсенето на традиционни офиси. Все повече наемодатели обмислят как да изградят подобна услуга и преосмислят процента дейности за алокиране във flex пространство.
Сред основните тенденции са развитие на разнообразни услуги за различни типове клиенти, търсене на повече индивидуалност, самостоятелност и автономност, развитие на мобилните технологии в управлението на разходите и работния процес. Днес не говорим само за споделено работене, но и за споделено живеене, търсене на общност, която вече не е стационарно понятие, а флуидно. Това е една холистична услуга за съвременния човек, който работи и пътува, коментираха участниците в панела.
Сред проблемите за инвеститорите са гъвкавото използване на офис площи предполага по-голяма ангажираност в редица други дейности. Характеристика на flex пространството е неговият непостоянен режим на ползване и по-високи режийни разходи и риск за инвеститора. Тук решенията са споделяне на риска между оператора, инвеститора и наемателя, управление на режийните разходи с високи технологии и добър бизнес модел за използване на допълнителни възможности за приходи.
Важно е да оценяваме косвената добавена стойност на flex пространствата, която има ефект върху всички страни в процеса и за обществото, беше едно от заключенията в края на панела.
Ще се върнат ли служителите в офисите и какви ще бъдат офисите на бъдещето? Бъдещето на работните процеси и workspace стратегиите - какво търсят ползвателите и как се променя работното пространство бяха във фокуса на дискусията на панел 3. За да работят корпоративната култура и офисите в синергия е необходим анализ на работните характеристики на служителите, заетостта и концентрацията на служители на офис площите е тясно свързана със спецификата на дейността. Комбинираното използване на пространствата тип activity-based повишава ефективността, за което роля имат вътрешната организация и улеснения като софтуерни приложения. Все повече инвеститори и ползватели настояват за проекти, които отговарят на екологичните изисквания за устойчиво строителство и прилагат принципите на ESG. Ролята на Ковид-пандемията имаше ключова роля за подобряване на качеството на офис пространствата. Заеманата площ на работните места се сви до 45% от площта на съвременния офис при 75% преди това, което оставя много възможности за рекреация и социални зони. 300-600 евро на кв. м е актуалният бюджет за завършване на площите в един офис проект, като компаниите инвестират много повече в качеството на средата. Анализът на работния модел и средата е ключов преди стартиране на процеса на дизайн и преосмисляне на работното пространство, а симбиозата на офис и хибриден модел е ключова за успешните практики, особено в контекста на успешно привличане на качествени човешки ресурси и борбата за запазване на продуктивността.
В панел 3 "Shaping the future: хибридният модел на работа" участваха Александър Милев, Proxiad SEE, Иван Георгиев, Pontica Solutions, Тодор Петков, IQVIA, Кристиян Георгиев, HRS, арх. Весела Вълчева-МакГий, Triple Green Building Group Bulgaria, арх. Димитър Полянов, Atlas Project Management, Георги Георгиев, MBL, с модератор Димитър Иванов, Авалант
Проекти, решения и системи бяха представени в панел 4 "Projects Showcase 2023: Офис сгради - проекти и реализации" от арх. Ангел Захариев, АиА Архитекти, арх. Деница Друмева, ИПА, арх. Слав Динев, ИПА, Наталия Стоянова, IDEA, Любомир Милчев, ΕΤΕΜ, Антония Бодурова, Siemens, инж. Николай Константинов, Термосист.
Темата на панел 5 е "In Design We Trust - тенденции в работните пространства".
В първата част участваха арх. Мартин Ряшев, Da Architects, арх. Мила Иванова, Cache atelier, арх. Виктория Илиева, ВИАрхитекти, арх. Дияна Янева, Atlas Project Management, арх. Виктор Банарев, MoVe Architects, инж. Роман Бацаров, Knauf Ceiling Solutions, инж. Иван Шишков, Тюлипс, партньор на Daikin, Никола Петров, Ester SPS.
Във втората част проекти и реализации демонстрираха арх. Мария Балева, Студио Funkt, Велислава Панайотова, Helen Koss Interiors, арх. Богдана Данчева, Back2Architecture, арх. Деница Княжевич, SGI Architects and Masterplanners, арх. Гергана Иванова, SGI Architects and Masterplanners.
Пълна информация за Office Investments & Workspace Forum 2023, организиран от Градът Медиа Груп
Вижте пълна информация за предстоящите Residential Forum 2023 и Residential Expo 2023 - 8 юни 2023