Лиляна Павлова, вицепрезидент на ЕИБ: Подкрепяме устойчивото зелено развитие на България
Лиляна Павлова, вицепрезидент на Европейската инвестиционна банка

- Уважаема вицепрезидент Павлова, подкрепяният от Европейската инвестиционна банка GREEN INFRASTRUCTURE SUMMIT BULGARIA 2023 е особено важен и обществено важен за България инфраструктурен форум. Зелена енергия в отговор на енергийния дефицит и противодействие на изменението на климата чрез инфраструктурни инвестиции - каква е политиката на ЕИБ за реализацията на тези ключови стратегии и концепции?
- Европейската инвестиционна банка е климатичната банка на Европейския съюз и една от най-големите финансиращи организации в света в областта на климата. Наша основна задача е да подкрепим страните членки, и особено държавите в Източна Европа, които имат да наваксват в икономическото си развитие, за да успеят да постигнат амбициозната цел на ЕС за въглероден неутралитет до 2050 г. Работим в тясно сътрудничество с Европейската комисия, правителствата, частния и публичния сектор, за да насочим нашите общества по пътя към постигане на въглеродния неутралитет и да им помогнем да идентифицират и осъществяват инвестиции в устойчиво развитие, като същевременно се грижим никой да не бъде пренебрегнат. Поели сме ангажимента да мобилизираме над 1 трлн. евро в покрепа на действия по отношение на климата и инвестиции в екологична устойчивост до 2030 г, а до 2025 г. над 50% от общото ни финансиране да отива за проекти, свързани със Зеления преход и устойчивата околна среда. Само за миналата година отпуснахме над 36 млрд. евро за такива проекти, което вече е 58% от нашето общо финансиране.
Необходими са много и общи усилия, за да постигнем зелените цели, особено в енергетиката. За да подпомогнем нуждата от инвестиции в сектора, през юли бордът на директорите на ЕИБ реши да увеличи с 50% финансовата подкрепа по плана на Европейската комисия RePowerEU за намаляване на зависимостта от вноса на изкопаеми горива и ускоряване на екологичния преход.
Сега ЕИБ се ангажира да отпусне 45 млрд. евро в допълнителна подкрепа по RePowerEU до 2027 г., а не 30 млрд., както смятахме през миналата година. Нашето финансиране има потенциал да привлече допълнителни инвестиции над 150 млрд. евро – средства, които ще направят икономиките ни по-конкурентни, ще ускорят прехода към нисковъглеродна икономика и ще намалят сериозно зависимостта от руски изкопаеми горива.
Главното в нашата работа е осигуряването на финансиране и консултантски услуги за инфраструктура за чиста енергия, зелено градско развитие и устойчиви транспортни решения. Подкрепяме проекти, които намаляват замърсяването на въздуха и правят градовете по-чисти и по-приятни за живот на хората, като метро и железопътен транспорт.
Заставаме зад изграждането на инфраструктура за по-широко навлизане на електромобилите. В индустрията финансираме новаторски, авангардни технологии за нейното декарбонизиране. Не забравяме и целите за сближаване и работим по проекти, които повишават конкурентността на икономиките и допринасят за повишаване на жизнения стандарт.


- Какво е мястото в политиката на ЕИБ и в частност за България на инструментите за интелигентните транспортни системи, е-мобилност и съпътстващата инфраструктура?
- През миналата година банката адаптира своята политика за финансиране на транспортни проекти, като си постави за цел да увеличи инвестициите в публичния транспорт, чистите превозни средства, инфраструктурата за алтернативни горива и интелигентните транспортни системи с фокус върху безопасност, достъпност, устойчивост и ефикасност, не на последно място чрез дигитализация. Идеята е да подпомогнем прехода на транспортния сектор към декарбонизация и по-ниско ниво на замърсяване на околната среда.
Европа има нужда от 100 млрд. евро на година за инвестиции в зелена транспортна мрежа. В областта на транспорта инвестициите ни са насочени за подобряване на градската мобилност, като финансираме проекти, насърчаващи пешеходството и колоезденето, употребата на е-автобуси, таксита, автономни превозни средства и ефективното използване на жп транспорта, подобряване на безопасността на пътищата.
В България работим от 30 години и до този момент сме предоставили подкрепа за инвестиционни проекти в размер над 6.4 млрд. евро. През 2022 г. зеленото финансиране на банката в страната достигна 241 млн. евро, което е над 50% от общата ни дейност тук. Подкрепата за устойчив транспорт представлява по-голямата част от нашите инвестиции в страната. През миналата година отпуснахме близо 200 млн. евро за съфинасиране на разширението на столичното метро. Финансирали сме всички отсечки на метрополитена с цел намаляване на вредните емисии, на задръстванията и подпомогането на по-устойчива градска среда.
Отпуснахме и два кредита в общ размер 110 млн. евро за трамвайната инфраструктура, тротоарите и велоалеите в София.
Одобрихме финансиране за българска компания за изграждане на нови зарядни станции за електромобили в няколко държави в Европа.
Без необходимата инфраструктура няма как да очакваме сериозното навлизане на електромобилите в нашето ежедневие. Без необходимото образование, тренинг и квалификация също няма как да стане. Нашите консултанти съвместно с Индустриален клъстер "Електомобили" и Министерството на образованието и науката подготвиха безвъзмездно задълбочен анализ на бъдещата нужда от работна сила в сектор електрическа мобилност, както и какви промени и инвестиции ще изисква това от образователната система. Изводите са ясни. Преподавателите трябва да са запознати с най-новите тенденции в сектора, нужна е и тясна връзка на бизнеса с образованието при формиране на учебните програми, така че професията да е атрактивна, а България да увеличи броя на завършващите специалност "Електрическа мобилност" до 500 души на година.
За малките и средните предприятия и компаниите със средна капитализация имаме Европейския инвестиционен фонд (ЕИФ). Фондът предлага гаранции по заеми на финансовите ни посредници – търговските банки – които предоставят тези средства на дружества при изгодни лихвени условия. Отделно инвестира във фондове за рисков капитал, подкрепящи цифровия преход и чистите технологии.
През юни ЕИФ подписа споразумение с Прокредит Банк, което ще й позволи да освободи над 400 млн. евро за нови заеми за малките и средните преприятия в следващите три години, като 30% от новите кредити ще бъдат за зелени проекти – те биха могли да бъдат свързани и с подобряването на градската среда, както и с е-мобилността.
През юли разширихме сътрудничеството си с Българската банка за развитие (ББР), като отпуснахме нов заем - 175 млн. евро, с който ББР ще може да финансира малкия и средния бизнес при много изгодни условия. Над 20% от тези кредити са предвидени за проекти за прехода към нисковъглеродна икономика. Отделно благодарение на гаранционно споразумение по еврейската програма InvestEU чрез EИФ ББР ще може да отпусне над 77 млн. евро заеми в следващите две години на по-рискови компании на преференциални лихвени нива, както и да подкрепи въвеждането на иновативни и дигитални технологии в малките и средните предприятия.
В перспектива ЕИБ има готовност да увеличи подкрепата си за зеления преход на България. Ние можем да отпускаме директни заеми до 50% от допустимите разходи за конкретен проект за градско развитие, а също така можем да предоставяме и рамков заем по многогодишни програми за градски инвестиции. Банката предоставя и допълващо финансиране към друго публично финансиране - към програми от ЕС или национални такива.
Като банка с отличен кредитен рейтинг ние имаме възможност да набираме средства на международните финансови пазари и да отпускаме заеми при много изгодни условия, с дълъг срок на погасяване и много конкурентни лихвени нива.
- Новото поколение транспортни проекти имат за цел насърчаване на свързаността на градовете и регионите - какви са предизвикателствата, за преодоляването на които работи ЕИБ?
- Предизвикателствата наистина не са малки. Ние сме длъжни да търсим баланс и да развиваме нашите икономики, като създаваме нови транспортни връзки, които да осигуряват удобни и бързи доставки на стоки и услуги, както и превоз на хора, но същевременно запазват околната среда и биоразнообразието. Само споменаването на магистрала "Струма" е достатъчно да илюстрира трудностите на подобна задача.
Друг проблем е необходимостта от съгласуване и одобрение на плановете за осъществяването на интегрирани проекти от много институции при често предизвикателна икономическа и политическа среда. Да не говорим за нуждата от експерти, които да идентифицират, структурират и оценяват проектите.
Пътната бeзoпacнocт и влиянието на ĸлимaтичнитe пpoмeни ca cpeд пpиopитeтнитe тeми при подготовката и изпълнението на транспортни проекти.
Особено внимание заслужава железопътният транспорт, който предполага по-ниска въглеродна интензивност, избягва задръстванията и способства за по-ефективна мобилност. Ние в ЕИБ сме готови да покрепим устойчивия транспорт и модернизацията и разширяването на жп мрежата в България. В цяла Европа наблюдаваме все по-активно модернизиране и разширяване на железопътните мрежи и услуги. Надявам се това да се случи и в България. ЕИБ съфинансира няколко жп проекта по механизма за съфинансиране на заеми по структурни програми на ЕС заедно с Министерство на финансите. Те обхващат изграждане и модернизация на релсови пътища и гари, придобиване на нови локомотиви и вагони, депа за поддръжка и железопътни терминали, които съчетават жп транспорта с други видове транспорт.


- Фонд ФЛАГ е особено важен партньор на ЕИБ в България - какви са изводите от такъв пример за успешно сътрудничество?
- Изключително сме доволни от сътрудничеството ни с Фонд ФЛАГ. Благодарение на него ние имаме възможност да предоставим средства за енергийна ефективност и други важни проекти и на по-малките населени места в България. Десетки са примерите за успешни инвестиции през фонда. Чрез него ние съдействахме за санирането на училища в Стара Загора, подпомогнахме създаването и оформянето на нови зелени площи във морската ни столица Варна, подмени се ВиК инфраструктурата в Благоевград. Емблематичен е и примерът с реновирането на минералната баня в с. Ягода, която днес се радва на изключителна популярност и привлича туристи от цялата страна.
- Как оценявате създаването и функционирането на Българската инвестиционна и координационна платформа за градско развитие към Фонд ФЛАГ?
- Бългapcĸaтa инвecтициoннa и ĸoopдинaциoннa плaтфopмa зa гpaдcĸo paзвитие е плод на нашето успешно сътрудничество, където продължаваме да работим с фoĸyc въpxy зeлeнитe инвecтиции. Ние цeлим cпpaвeдлив зелен пpexoд, дocтъпeн зa вcичĸи мecтни влacти, тaĸa чe ниĸoй peгиoн или oбщинa в cъюзa дa нe бъдe изocтaвeн, a Фoнд ФЛAГ e дoĸaзaл, чe paзпoлaгa c пoтeнциaлa eфeĸтивнo дa пoдĸpeпя c финaнcиpaнe изпълнeниeтo нa ĸлючoви пpoeĸти зa peгиoнaлнитe влacти и мecтни oбщнocти в Бългapия.
Разполагаемият бюджет на втория етап на платформата е в размер на 160 млн. лева, като финансирането е осигурено от нас и Фонд ФЛАГ. Комбинацията на ресурса дава възможност на ФЛАГ да предоставя дългосрочни инвестиционни заеми при много изгодни условия.
- Може ли да откроим новите моменти в политиката на ЕИБ към устойчиво развитие, кохезия и градската среда и финансовите инструменти за реализация?
- Кохезията, или премахването на дисбалансите в икономическото развитие на страните членки и отделните региони, заедно с действията в областта на климата са двете основни направления, които целево финансираме. От 2014 г. до 2020 г. около 30% от цялостното ни финансиране бе насочено към проекти в приоритетните кохезионни региони. Като цифри това означава 124 млрд. евро заеми, които подкрепиха инвестиции за над 630 млрд. евро. И тези инвестиции се отплащат добре – според нашите аналитични модели заемите ни за тези седем години са допринесли за увеличение на брутния вътрешен продукт с около 2%, а на заетостта – около 1%, като очакваме да подкрепят създаването на допълнително 3.2 млн. нови работни места до 2040 г.
Ние сме решени да правим повече за регионите, които имат нужда да наваксват. Нашата цел е 20% от общото ни финансиране в Европа на година да отива към по-малко развитите региони, като този процент ще нарасне до 23% през 2025 г. Този план вече е в действие - само за последните две години сме финансирали проекти на стойност 44.7 млрд. евро в кохезионните региони.
Трябва да е ясно, че нашето финансиране в тези региони занапред ще се фокусира все повече върху зелени проекти. Ние знаем, че тези региони, основно в Централна и Източна Европа, имат много по-голям недостиг на инвестиции за намаляване на ефектите от климатичните промени, за устойчиво развитие и енергийна ефективност. Също така знаем, че в тези региони тези инвестиции засега са по-малки в сравнение със Западна Европа въпреки по-голямата нужда от тях.
Ще продължим да работим заедно с Европейската комисия, за да подкрепяме кохезионните региони и чрез специалните децентрализирани финансови инструменти, чийто бюджет за настоящия програмен период до 2027 г. е около 3 млрд. евро.
Като вицепрезидент, отговарящ за кохезията, знам, че консултантските услуги са изключително важни и необходими. Ние планираме и да увеличим консултантската и техническата помощ за кохезионните региони, стъпвайки на утвърдени програми за безвъзмездна помощ като JASPERS, която предоставя техническа помощ за транспортни проекти, JESSICA – иновативен инструмент за финансов инженеринг в градското финансиране, ELENA – програма за устойчиви инвестиции в енергийната ефективност и възобновяема енергия на сгради и иновативен градски транспорт, и на допълнителната подкрепа, която е предвидена по програмата InvestEU.
Ние сме насреща, за да помогнем при структурирането и успешното ръководене на проектите и за да усилим административния капацитет на публичния сектор.
Що се отнася специфично за градското развитие, искам да посоча инициативата на Европейския съюз "Мисия за климатично неутрални и умни градове". Целта е да имаме поне 100 климатично неутрални града в Европа до 2030 г., които да работят като експериментални и иновативни хъбове и да служат за пример на останалите градове в Европа да станат климатично неутрални до 2050 г. София и Габрово са двата български града, които са част от тази мисия. Ние от ЕИБ подпомагаме тази инициатива и участваме при оценяването на инвестиционните планове на градовете, а в някои случаи подкрепяме основни действия по тях чрез нашите консултантски програми.

- Да завършим с един добър пример, особено обществено важен за България и също така устойчив проект в успешно развитие, за чиято реализация ЕИБ е гарант - проекта за детска болница в Бургас?
- Наистина това е един проект, с който аз лично много се гордея. Той представя по един блестящ начин възможностите за подкрепа, които банката предоставя. С безвъзмездна техническа помощ от ЕИБ и предстоящо съфинансиране от наша страна Бургас, както и целият регион около него са на път да се сдобият със специализирана детска болница, отговаряща на най-високите професионални стандарти.
Всеки отделен детайл на тази болница е планиран внимателно с помощта на нашите и външни консултанти – от оценката какви здравни услуги са необходими в региона, през предпроекта за самата сграда, включващ иновативни екологични решения, съобразени с местния климат, до финансовия модел и разработване на тръжната документация за нейното проектиране и изграждане, както и за подготовката за кандидатстване за грантови средства от ЕС.
Надявам се, че в близко бъдеще хората от Югоизточна България ще се сдобият с по-достъпно, висококачествено и ефективно лечение за своите деца и няма да бъде необходимо да пътуват с часове до далечни лечебни заведения.
Радвам се, че има конкретни стъпки и за изграждането и на национална детска болница. Опитът на Бургас ще бъде изключително полезен в този процес. ЕИБ има готовност да бъде партньор на българските власти и по този проект, като вече стартирахме сътрудничество с Министерството на здравеопазването и ще изготвим анализ на нуждите от педиатрични грижи в страната, на базата на който очакваме да се задвижи реално и процесът с проектирането и изграждането на националната болница в София.

30 ГОДИНИ ЕИБ В БЪЛГАРИЯ
- Съдействаме на София да изгради своя екологично устойчива транспортна система, която подобрява ежедневието на столичани. Подкрепяме българските дружества в разрастването на тяхната дейност. България е един от най-големите бенефициенти на консултантски услуги от ЕИБ. Нашата консултантска помощ е в услуга на проекти в цяла България в сектори като транспорт, водоснабдяване и околна среда.
- 6.4 млрд. евро финансиране за повече от 100 проекта за транспорт, енергетика, градско развитие, околна среда, промишленост и селско стопанство и кредитни линии за банковата система в подкрепа на малките и средните предприятия и компаниите със средна капитализация.
- 9.1 млрд. евро банково финансиране за малки и средни предприятия и компании със средна капитализация, мобилизирано от Европейския инвестиционен фонд, дъщерно дружество на ЕИБ, чрез предоставяне на 2.7 млрд. евро, достигащо до около 29 000 крайни получатели и подкрепящо повече от 450 000 работни места.
- Консултантските звена на ЕИБ са изпълнили над 160 задания, подкрепяйки проекти с обща инвестиционна стойност над 9.2 млрд. евро.