Арх. Богдана Панайотова: Регулярните работни срещи ще подобрят административната практика в строителния сектор
Дискусиите с 24-те главни архитекти на райони са ежемесечни, следващата е на 16 май

Арх. Богдана Панайотова, главен архитект на Столична община
Първата от серия работни срещи в Направление „Архитектура и градоустройство“, организирана от главния архитект Богдана Панайотова, се проведе на 2 май с фокус върху прилагането на противоречиви административни практики в строително-инвестиционната сфера в Столична община. Основните теми бяха процедура за одобряване на проекти и издаване на разрешение за строеж; прилагане на нормативната уредба, съгласно ЗУТ и Наредба № 7; прилагане на чл. 5в от ЗУТ; въвеждане на услуга „Предварителна професионална консултация“, с цел улесняване дейността на всеки участник в процеса на проектиране и строителство – проектанти, строителни надзори и инвеститори.
Всеки месец ще се провеждат работни срещи с главните архитекти на 24 района на Столична община, за да се проследи дали указанията се изпълняват по районите. При необходимост конкретни казуси от проведената дискусия ще бъдат изпратени за тълкуване от Министерство на регионалното развитие и благоустройство.
Следващата среща е насрочена за 16 май от 13 часа в НАГ. Определен е срок за предоставяне на становища по коментираните теми до 12 май на имейл адрес: office@sofia-agk.com.
В дискусията участваха арх. Атанас Ковачев – представител и член на Контролния съвет на Съюз на архитектите в България, инж. Грета Рафаилова – представител на Камара на инженерите в инвестиционното проектиране, арх. Васил Василев – председател на РК София-град на Камара на архитектите в България, Атанас Ангелов – представител на Българска Асоциация на архитектите и инженерите – консултанти, инж. Илиян Терзиев – председател на УС на Камара на строителите в България.
На работната среща присъстваха главните архитекти на район „Витоша“, район „Възраждане“, район „Панчарево“, район „Красно село“, район „Средец“, район „Сердика“, район „Слатина“, район „Лозенец“, район „Люлин“, район „Младост“, район „Красна поляна“, район „Нови Искър“, представители на Камара на архитектите в България, Съюз на архитектите в България, Камара на инженерите в инвестиционното проектиране, представители на Направление „Архитектура и градоустройство“, представители на други професионални организации, представители на неправителствени организации, представители на фирми, извършващи строителен надзор, проектанти и граждани – общо 160 участника.
Дискусията протече под формата на обсъждане и разискване на конкретни казуси.
Целта е да се уеднакви законово административната практика в районните администрации и в Направление „Архитектура и градоустройство“, като се въведат еднакви правила за работа по отношение на издаване на разрешения за строеж, одобряване на инвестиционни проекти; роля на всеки участник в процедурата по одобряване на проекти; разграничаване и определяне на права и отговорности на всички участници в процеса.
Фокус на дискусията беше обсъждане на отговорността на проектантските и надзорните фирми, по отношение на изпълнението на строежа – разрешаване, изпълнение и носене на солидарна отговорност заедно със строителя, ако има незаконно строителство или некачествени материали при изпълнение на строителството. В Закона за устройство на територията ясно е регламентирано, че проектантът, лицето, упражняващо технически контрол по част „Конструктивна“, консултантът, строителят и лицето, упражняващо строителен надзор, застраховат професионалната си отговорност за вреди, причинени на други участници в строителството и/или на трети лица, вследствие на неправомерни действия или бездействия при или по повод изпълнение на задълженията им.
Някои от изводите по основните обсъдени направления
По т. 1: Процедура за одобряване на проекти и издаване на разрешение за строеж
1. Разграничаване на съгласуване и одобряване на проекти
Беше обсъдена необходимостта от ясно разграничаване между съгласуването и одобряването на проектите. Съгласуването следва да се извършва спрямо действащите нормативи и градоустройствени параметри, докато одобряването да бъде насочено към цялостната проверка за законосъобразност на проектната документация.
2. Отговорности на участниците в инвестиционния процес
Изразено беше общо съгласие, че проектантите, консултантите и надзорните органи следва да носят по-ясно дефинирана отговорност за съответствието и качеството на проектите, както и за спазване на строителните изисквания по време на изпълнение.
3. Уеднаквяване на административните практики
Беше акцентирано върху нуждата от уеднаквяване на практиките при издаване на разрешения за строеж между отделните райони на Столична община, с цел избягване на противоречия в тълкуването и прилагането на законовите разпоредби.
4. Необходимост от нормативни промени
Участниците посочиха, че съществуват пропуски в нормативната уредба, които създават предпоставки за административни и съдебни затруднения. В тази връзка беше изтъкната необходимостта от законодателни изменения за по-ясно разпределение на отговорности между страните в строителния процес.
5. Практически инструменти за подобряване на процеса
Предложено беше въвеждането на конкретни механизми за облекчаване и ускоряване на процедурите – включително използването на стандартни чек-листове при преглед на документацията и издаване на тълкувателни указания от компетентните органи.
6. Комуникация и проследяване на прилагането
Подкрепена беше идеята за провеждане на регулярни работни срещи с главните архитекти на районите за проследяване прилагането на новите правила и постигане на по-добра координация между администрациите.
По т. 2: Прилагане на нормативната уредба съгласно ЗУТ и Наредба № 7 – подробното разискване на точката е отложено за заседанието на 16.05.2025 г. До 12.05.2025 г. всеки участник трябва да изпрати своето становище по съответните точки на имейл адрес: office@sofia-agk.com.
По т. 3: Прилагане на чл. 5в от ЗУТ
1. Еднократно уведомление при нередности в проектите Беше обсъдено и подкрепено прилагането на чл. 5в от ЗУТ чрез изпращане на еднократно писмо до възложителя в случаите, когато в проектната документация има липсващи документи или непълноти съгласно чл. 144 от ЗУТ.
2. Срок за отстраняване на нередности
Предложено и прието бе въвеждането на 14-дневен срок за отстраняване на установените несъответствия, считано от датата на изпращане на писмото.
3. Прекратяване на производството при бездействие
В случай че възложителят не отстрани непълнотите в предвидения срок, административният орган следва да прекрати производството по разглеждане на проекта.
4. Обединяване на забележките в едно писмо
Подкрепено бе предложението всички специализирани експерти да разглеждат проектите едновременно и да формулират своите забележки в едно обобщено уведомление, с цел избягване на многократни писма и забавяния.
5. Съдържание на уведомителното писмо
Писмото по чл. 5в трябва ясно да указва, че проектната документация не е окомплектована съгласно нормативните изисквания и да посочва конкретно кои документи липсват или са непълни.
6. Действия след отстраняване на нередностите
След получаване на коригираната документация, администрацията следва да издаде разрешение за строеж, да издаде мотивиран отказ, или да прекрати производството, в зависимост от това дали изискванията са изпълнени.
По т. 4: Въвеждане на услуга „Предварителна професионална консултация“
1. Провеждане на регулярни предварителни консултации с НАГ Въведена е възможност за провеждане на предварителни консултации с експертите от НАГ всеки петък от 13:00 до 17:00 ч., както за проекти преди официално входиране, така и за вече входирани преписки след предварително записване. Целта е предоставяне на професионални насоки и съдействие в ранен етап от процеса. Записванията се осъществяват чрез предварително изпращане на информация на имейл: office@sofia-agk.com.
2. Оптимизиране на административния процес
Чрез консултациите се цели намаляване на сроковете за обработка на документи, подобряване на взаимодействието между участниците в инвестиционния процес и намаляване на грешки още на етапа на проектиране.
3. Участие на професионални организации
В срещите ще участват представители на КАБ и САБ с цел повишаване на ефективността, професионализма и съгласуваността на обсъжданията.
4. Предварително дефиниране на консултационните въпроси
Участниците следва предварително да формулират конкретните теми и въпроси, по които търсят консултация, за да се гарантира максимална яснота и резултатност на срещите.
5. Уеднаквяване на нормативната база
Ще се разглеждат казуси, свързани със съгласуването на проекти по действащи наредби, включително тази за опазване на зелената система, с цел избягване на разминавания в прилагането.
6. Указания от главния архитект
Издадените указателни писма от главния архитект на Столична община ще бъдат за всички районни администрации, като се предвиждат и съвместни срещи с проектанти и с предсатвители на КАБ и САБ.
7. Преглед на забавени преписки
Предстои преглед на всички забавени преписки, като за тези, които не са приключили в рамките на 3–5 години, ще се вземат решения за прекратяване или издаване на мотивиран отказ.
8. Право на повторно подаване на проект
Беше потвърдено, че не съществуват законови пречки възложител да подаде повторно проект, включително след отказ, при повторно заплащане на дължимите такси.
9. Срещи с представители на КАБ и САБ.
Ще се организират съвместни срещи с представители на КАБ и САБ, за да се обсъдят текущи правни затруднения и последствия от прекратяване на административни производства.
10. Такси при върнати проекти
Ако проектът е разгледан и върнат за корекции, платената такса няма да бъде възстановявана, като тя остава в НАГ или съответната районна администрация на Столична община.
Анализ на конкретни разпоредби от ЗУТ
Ключови текстове от ЗУТ – чл. 147а, чл. 154, чл. 153, както и други свързани разпоредби (чл. 22, 24, 31, 32, 38, 43 и 144), както и добавяне на други спортни текстове. Участниците се ангажираха да представят писмени становища по тези текстове до следващата среща.
1. Уточняване на термина „строително-монтажни работи“ (СМР)
Беше изтъкната нуждата от по-ясно дефиниране на понятието „СМР“ в контекста на чл. 147а от ЗУТ, с цел да се избегнат противоречиви тълкувания при прилагането му.
2. Облекчаване на изискванията по чл. 154 от ЗУТ Целта е да се конкретизира разликата между екзекутивната документация и съществени изменения, изложени в проекта, в рамките на настоящата нормативна уредба. Това ще спомогне за по-ясно разграничаване на изискванията и улесняване на практиката по прилагането на чл. 154 от ЗУТ, като се избегнат неясности и допълнителни административни затруднения.
3. Включване на чл. 153 от ЗУТ в обсъжданията
По предложение на адв. С. Лазарова беше включен чл. 153 от ЗУТ за разглеждане, поради възникнали казуси, които изискват тълкуване. Акцент беше поставен върху правната уредба на възобновяването и прекратяването на действието на разрешения за строеж.
4. Неясни дефиниции в нормативната уредба
Поставен беше въпросът за тълкуване на термините „Дъно-парцел“ и „Застроена площ на етаж“, с цел изчистване на неясноти и уеднаквяване на административните практики.
5. Дигитализация на инженерната инфраструктура
Бе подчертана необходимостта от ускоряване на процеса по дигитализация на инженерната инфраструктура, с цел по-ефективно планиране, координация и избягване на конфликти в мрежите.