България става част от европейския проект за автоматична връзка между колите и спешния номер 112


Европейският съюз се готви да направи нова стъпка за намаляване на смъртността по пътищата на континента. Става дума за развитието на автоматизираната система eCall, която е монтирана в автомобилите и при бедствие самостоятелно подава сигнал към единния европейски номер за спешни случаи 112.
Целта е, ако няма кой да направи обаждането, за да повика помощ, колата сама да го направи.
Стремежът на ЕС е системата да се превърне в стандарт за новите автомобили през 2015 г. Не се изключва възможността подобни системи да бъдат инсталирани и в коли втора употреба.
От следващата година България също се включва в проекта, като страната ни активно ще участва в разработването на стандартите за прилагането на системата. Това е добра новина, защото страната ни е на първо място по жертви на пътя в ЕС.
Това не е поредното хиперболизирано предупреждение на КАТ, а извод от реално изследване на белгийския автомобилен застраховател Touring. Според него на всеки 1000 пътни инцидента в страната ни загиват 118 души. Най-ниска е смъртността във Великобритания, където от всеки хиляда инцидента своя живот губят едва 12 души.
Изследването на белгийската фирма е публикувано през април и се базира на данни, взети от Европейската комисия и Международната федерация на автомобилистите.
Идеята е с новата система да се намали времето за реакция при бедствие на пътя, което може да спаси човешки животи. По думите на зам.-председателя на Европейската комисия и еврокомисар по цифровите технологии Нели Крус платформата eCall може да предотврати смъртта на поне 2500 за година и ще намали сериозността на травмите с между 10 и 15%. Системата би трябвало да спести и 26 млрд. евро щети, допълва тя.
Технологията eCall се състои от три компонента. Първият е самото устройство, което се инсталира в автомобила. В случай на бедствие то трябва да може да предаде минимално количество изискуема информация към централата на 112. Най-вече става дума за местоположението на автомобила. Вторият компонент е съвместимостта на мобилните мрежи. За целта GSM операторите трябва да могат да приемат и препредават необходимите данни от бедстващата кола до диспечерския център. Третата част е техническата обезпеченост на системите 112. Те трябва да бъдат модифицирани така, че да могат да приемат и обработят подадената им информация и да реагират максимално бързо.
Още по темата четете във вестник "Капитал".