Евробарометър: В ЕС искат нискотарифни железници
Българите са най-неудовлетворените граждани на Европейския съюз от състоянието на железопътните системи. Това сочат данни, разпространени от Европейската комисия на основата на проучване, осъществено от Евробарометър.
Едва 18 процента от участниците в допитването в България са изразили удовлетворение.
Най-доволни от железниците си са във Финландия - 67 на сто от анкетираните. Общо по-малко от половината европейци са доволни от железопътните си системи (46 на сто), макар удовлетворението да е нараснало в сравнение с 1997 г. (41 на сто).
Удовлетвореността от състоянието на железопътните системи е най-ниска в държавите от Централна и Източна Европа (Чехия, Унгария, Словения, Словакия, Полша, Румъния, България и Гърция), се посочва в съобщението, цитирано от БТА.
71 на сто от европейските граждани подкрепят повишаването на конкуренцията в националния и регионалния железопътен транспорт с отварянето на своите национални и регионални железопътни мрежи за конкуренция.
Общо подкрепата надхвърля 60 процента във всички държави от общността, освен в Холандия и Люксембург.
78 на сто от гражданите смятат, че повишената конкуренция ще бъде от полза за пътниците.
Според повечето европейски граждани отварянето на този пазар за конкуренция ще окаже положително въздействие върху цените на билетите (72 на сто от анкетираните), качеството на обслужване на пътниците във влаковете (71 на сто), удобството и чистотата във вагоните (70 на сто), честотата на влаковете (68 на сто), точността (66 на сто), начина на управление на железопътните дружества (63 на сто) и броя на обслужваните спирки или маршрути (62 на сто).
Общо 70 процента от гражданите на ЕС биха искали конкуренцията да доведе и до предлагането на нискотарифни железопътни услуги, подобно на практиките в гражданската авиация, а 43 на сто желаят предлагането на луксозни услуги (осигуряване на храна, филми, вестници) във влаковете.
Почти две трети (65 на сто) от европейците биха желали да имат повече различни възможности за купуване на билети (онлайн, чрез "интелигентни" телефони или в самия влак).
Комисията уточнява, че над половината от гражданите на Европа използват национални или регионални влакове, основно при туристически пътувания. Едва 10 процента са редовните пътници, които ползват влак, за да достигнат до работното си място.