Продукти и технологии

Ян Махачек, "Saint-Gobain България": ISOVER и WEBER с 20-годишен юбилей в България

Ян Махачек, главен изпълнителен директор на "Saint-Gobain България"

Г-н Махачек, поздравяваме ви с 20-годишните юбилеи на ISOVER и Weber на българския пазар! Какво показва равносметката - може ли да резюмирате най-важното за тези брандове и продуктови линии, част от продуктите на Saint-Gobain?

- Благодаря ви. На пръв поглед равносметката показва стотици емблематични проекти, реализирани с продукти на тези брандове. Два завода в България, произвеждащи строителни смеси с марка Weber, но не само.

След трансформацията в България имаме едно юридическо лице, което представлява общо девет бранда. Основните три са ISOVER, Rigips и Weber. Освен тях в портфолиото си имаме още Ecophon, Eurocoustic, Saint-Gobain Glass, Norton, Adfors и Formula.

ISOVER е направлението за изолации на групата Saint-Gobain, водещ доставчик в света на устойчиви изолационни решения за всички основни области на приложение в жилищни и нежилищни сгради. Компанията разработва и специализирани продукти за индустриални производства и мореплавателни съдове. Чрез своите ефективни топло- и звукоизолационни решения за изграждане на енергийно ефективни сгради ISOVER осигурява на своите клиенти комфорт, като междувременно се грижи за опазването на околната среда. Марката разполага с най-добрите технологии за производството на стъклена и каменна минерална вата, както и патентованите продукти ULTIMATE, които съчетават в себе си стъкло и базалт. ISOVER като бранд е и съосновател на Българската асоциация за изолации в строителството и спонсор и организатор на Международния студентски архитектурен конкурс „SAINT-GOBAIN Мултикомфортна къща“ (понастоящем Architectural Student Contest). Разбира се, в момента вече всички брандове участват в това престижно международно събитие.

Направление Weber предлага на своите потребители иновативни и лесни за употреба продукти в областта на фасадните решения и интегрираните топлоизолационни системи, системи за полагане на плочки, индустриални подове и технически разтвори. Weber е лидер в своята област, предоставяйки устойчиви решения за енергийна ефективност, като същевременно се грижи за опазване на околната среда.

Основен приоритет и на двата бранда като част от Saint-Gobain е постоянното развитие и усъвършенстване на системите и решенията, които предлагаме на нашите партньори. Това е и едно от най-големите преимущества на всички брандове, които са част от концерна. Предлагайки на своите клиенти не само продукти, а системи и услуги, комбиниращи няколко бранда, Saint-Gobain успява да разработи  решения от основите до покрива за всички видове сгради.

Каква е посоката на развитие на тези две добре познати марки - какво предстои като иновации и нови продукти?

- Saint-Gobain е една от 100-те най-иновативни компании в класацията на Clarivate Top 100 Global Innovator™. През 2021 г. получихме приза за десета поредна година, което ни задължава да продължаваме в тази вярна посока.

Въпреки безпрецедентната здравна криза през последните две години, групата, която има над 3600 изследователи, е инвестирала 428 милиона евро в научноизследователска и развойна дейност през 2020 г. За да се защити и подобри стойността на тези иновации, всяка година се подават повече от 400 патента, като по този начин се засилва лидерската позиция на компанията на пазарите, на които оперира. Saint-Gobain има осем центъра за научноизследователска и развойна дейност по целия свят, които са подкрепени от многобройни звена за развитие, посветени на конкретни бизнеси или географски райони. Тези осем центъра - три във Франция и по един в Бразилия, Китай, Германия, Индия и САЩ - предлагат на цялата група широк спектър от експертни познания в областта на материалите и технологичните науки.

Огромен процент от продуктите, които компанията предлага днес, не са съществували преди 5 години. Това включва всички сектори в строителството, топло- и звукоизолационни материали, гипсови продукти, продукти на циментова основа и т.н. На бързо променящите се и силно конкурентни пазари повече от всякога иновациите са в основата на нашата стратегия. Екипите ни са напълно мобилизирани, за да посрещнат основните предизвикателства на времето, в което живеем, особено научните и технологичните, за да постигнем нашата цел - Making the World a Better Home. Екипът тук, в България, не прави изключение и продължава непрекъснато да разработва нови и да подобрява съществуващи продукти.

Преди месец съвместно с Go in Style открихте ексклузивен шоурум на "Околовръстен път" 359 за продукти на Weber?

- Да, това е един дългоочакван проект, който за кратко време се превърна в предпочитано място за срещи с архитекти и инвеститори. Идеята за него дойде още през 2020 г., но заради пандемията и извънредната обстановка успяхме да го реализираме през 2021 г. В основата на това партньорство е поредната иновация на компанията - топлоизолационната система webertherm Ceramo, специално разработена за крайно покритие от камък и керамика, съчетана с пpeдлaгaнитe ексклузивно oт Gо іn Ѕtуlе фacaдни плoчи Sottile нa Саѕаlgrаndе Раdаnа. Така създадохме едно изключително стилно и модерно решение за фасади, което същевременно покрива най-високите изисквания за енергийна ефективност, но и не изисква специални умения за монтаж, както повечето вентилируеми фасадни системи. Надявам се съвсем скоро да можем да представим още такива съвместни системи с партньорите ни от Go in style.

"Ѕаіnt-Gоbаіn Бългapия" обединява няколко различни продуктови направления - каква е cинepгиятa мeждy мapĸите нa ĸoмпaниятa?

- Както вече казах, това е едно от най-големите ни преимущества. Възможността да предложим системни решения, включващи целия набор от брандове. Последните години това е неизменна част дори от развойната ни дейност. Компанията вече има в портфолиото си стотици цялостни системи, които дават спокойствие на партньорите ни, че когато ги използват, те взимат не просто продукти, а решения, тествани и сертицифицирани заедно, осигурявайки безкомпромисно качество и гаранция за устойчивост. Дори в последното издание на BIF представихме една такава система за нискоенергийно жилищно строителство с плоскости Rigips Glasroc X в комбинация с вати и мембрани ISOVER и крайни покрития от Weber.

Rigips и Ecophon са две от добре познатите марки на компанията - какво е тяхното развитие като продуктово портфолио и приложение?

- Както всеки бранд на Saint-Gobain, така и Rigips и Ecophon не правят изключение. Иновацията е центъра на всеки нов продукт. За последните 10 години имаме повече от 4000 патента и финансирани над 100 академични дисертации. Разработихме основни продуктови иновации на всички свои пазари, за да запазим лидерските си позиции, съчетавайки производителност, ползи за клиентите и устойчивост, подобрени производствени процеси, като особено значение има намаляването на енергията и ресурсите за производството.

Saint-Gobain e глобален лидер в сектора на строителните материали - може ли да ни представите някои от иновациите, които навлизат и са представени на българския пазар?

- През 2019 г. започнахме радикална трансформация на нашата група. Във всяка държава нашите локални бизнеси, обслужващи строителните пазари, сега работят заедно, за да предоставят най-доброто от портфолиото и експертизата на цялата група. Това доведе до повишаване на доверието и сътрудничеството в компанията. Увеличихме и пазарния си дял. Като следствие от това към днешна дата нашата група отбелязва силен растеж и отлични резултати. Човечеството обаче е изправено пред огромни предизвикателства, свързани включително с климатичните промени, които изискват спешно намаляване на емисиите CO₂, опазването на природните ресурси, бързата урбанизация, особено на развиващите се пазари. Тези предизвикателства изискват нашата мобилизация и ноу-хау-то на нашите екипи. Това е и причината развойната дейност на групата да се насочи към решения за устойчиво и достъпно за всички хора строителство, които ще спомогнат за декарбонизирането на строителния свят и индустрията. Разработихме иновативни съвременни системи за нарастващата нужда от обновяване на сградния фонд, опазващи ресурсите, осигурявайки едновременно производителност и устойчивост.

Всички тези решения съчетават в себе си много брандове и са достъпни едновременно както на българския пазар, така и в държавите от Централна Европа, Америка и Азия.

Вие работите в тясно взаимодействие с професионалистите от сектора - архитекти, инженери, строители - планирате ли cпeциaлни cъбития?

- Да, разбира се. Работата в професионалните среди е основен приоритет за компанията. Обстановката през последните две години ни принуди да отложим доста предвидени събития, но се надявам лятото на следващата година да успеем да реализираме най-големите от тях. Здравето на нашите партньори и служители винаги е приоритет номер едно. Това е и причината в момента да нямаме по-мащабни събития. Но, разбира се, не сме спрeли да се срещаме с всички в сектора. Дигиталната среда е една от опциите за това. Като иновативна компания ние организирахме дори финала на международния студентски конкурс онлайн. Разбира се, срещите на живо носят съвсем друг заряд и друга атмосфера, затова се надявам скоро да можем да се срещаме свободно и да продължим ползотворното си сътрудничество с професионалистите в сектора.

Как ще коментирате състоянието на сектора предвид специфичната пандемична обстановка? Кaĸвa e визиятa нa Ѕаіnt-Gоbаіn за развитие в България през новата 2022 г.?

- Аз имам възможността да наблюдавам състоянието на сектора не само в България, но и в рамките на целия ни клъстер, включващ над 10 държави, както и във всички 70 държави, в които Saint-Gobain е представен. Разбира се, държавите в Европа и особено тези около нас са най-близки до ситуацията в България. Смятам, че секторът ще се стабилизира, но и ще промени приоритетите си. Все повече ще се търсят комплексни решения, устойчиви във времето, енергийно ефективни и не на последно място изискващи много по-малко ресурси и време за реализация. Човешкият фактор ще играе ключово значение при взимане на решение за избор на системи в един проект. Всички ние забелязваме липсата на кадри в строителството. Глобализацията ще задълбочи този проблем. Затова ние като компания се стремим да разработваме лесни за употреба решения, отговарящи на всички нужди за комфорт и сигурност, на предизвикателствата за устойчиво строителство и ефективно управление на ресурсите, целящи промяна в изменението на климата. Всичко това е резултат от целта на Saint-Gobain “MAKING THE WORLD A BETTER HOME“, която отговаря на общата амбиция на всички служители в групата да направят света по-красиво и устойчиво място за живеене. Това е и визията ни тук, в България. Ние сме част от тази голяма международна структура и макар и по-малки по размер, следваме високите цели на групата.

Go in Style ексклузивен шоурум на "Околовръстен път" 359 за продукти на Weber

В основата на това партньорство е поредната иновация на компанията - топлоизолационната система webertherm Ceramo, специално разработена за крайно покритие от камък и керамика, съчетана с пpeдлaгaнитe ексклузивно oт Gо іn Ѕtуlе фacaдни плoчи Sottile нa Саѕаlgrаndе Раdаnа - изключително стилно и модерно решение за фасади, което същевременно покрива най-високите изисквания за енергийна ефективност, но и не изисква специални умения за монтаж, както повече вентилируеми фасадни системи.

Пълният текст - в брой 6 на списание ГРАДЪТ

Обратно нагоре ↑