Сгради

Венцислав Танчев, Wave Resort: По-тихите локации в близост до природата вече са предпочитани

Споделяне

Венцислав Танчев, инвеститор, Wave Resort

- Г-н Танчев, разговаряхме в списание ГРАДЪТ при откриването на впечатляващия Wave Resort. Три години по-късно - какви бяха изминалите години за комплекса и за хотелския и туристическия бизнес?

- Настанихме първите си клиенти на 24 юни 2019 г., като в едното крило на хотела течаха все още довършителни работи. Първите месеци на експлоатация на всеки един хотел по цял свят не са особено лесни - напасват се системи и персонал. Последваха 2 години пандемия. Най-потърпевшият отрасъл от наложените ограничения бе туристическият. Започналата тази година през февруари война в Украйна се отразява доста неблагоприятно на интереса на западноевропейските пазари към България като цяло поради относителната близост до района на военните действия. Тече четвърти сезон на хотела и може да се каже, че все още чакаме първия "нормален".

- Какви са вашите изводи след пандемията? Как ще еволюира хотелската услуга?

- В резултат на пандемията, от една страна, дефицитът на работна ръка като следствие от същата тази пандемия, от друга - все повече хотелиери търсят възможности за автоматизация на процеса. Клиентът сам прави check-in и check-out в хотела. В повечето хотели извън 5-звездната категория минибарът в стаята е изпразнен от съдържание. Пиколото като работна позиция е отпаднало. Редуциран е като цяло целият хотелски персонал. Самият аз не адмирирам тази тенденция за минимум hospitality. Бизнесът предполага туристът да бъде обгрижван.

1 / 4

2 / 4

3 / 4

4 / 4

- Промениха ли се пазарите и таргетите, които обслужва хотелската индустрия в България? Наблюдавате ли промени в профила на туристите, посещаващи градските и ваканционните хотели в България?

- През последните 2 години много от хората в резултат на ограниченията за пътуване останаха в собствената си страна, като следствие от това в Wave посрещнахме много българи. Признавам, че моите сънародници като потенциален пазар почти не съществуваха в бизнес плана ни извън корпоративните мероприятия. Останах приятно изненадан, че те оценяват високо направеното от нас като функция, качество и дизайн. Щастлив съм, че създадохме постоянна клиентела, която ни посещава дори няколко пъти в рамките на един сезон. Прави го и през този, независимо че хората вече могат да пътуват свободно навсякъде.

Наблюдаваме известна промяна в профила на туристите, посещаващи градските хотели, намаляват тези, които пътуват с цел бизнес. През двете години на пандемия и работодатели, и служители откриха, че чрез видеоконферентни връзки през различни платформи пестят време и средства за пътуване и настаняване.

Във ваканционните хотели в резултат на задаващата се рецесия ще продължи скъсяване на средния престой на пребиваване. Ако доскоро беше 9, сега е 8 и ще спадне под средно 7 дни.

В последните години наблюдаваме и промяна на предпочитанията относно локацията на хотела. Ако до пандемията се предпочитаха по-централни и оживени места, сега изборът пада върху локации, по-близо до природата, по-тихи, спокойни и отдалечени от масата туристи. Ако преди местоположението на Wave, далеч от "купона" на Слънчев бряг, се отчиташе като минус, сега това, че сме сами сред природен резерват, се смята за предимство.

- Има ли нужда от маркетингово препозициониране на дестинацията и какви трябва да са посланията?

- В представата на европейските ни потенциални клиенти България се е наложила като евтина дестинация. В последните години бяха изградени някои наистина качествени хотели, други бяха реновирани. Това за съжаление не е достатъчно за успешното препозициониране на страната в по-висок ценови сегмент без промяна на имиджа на България, а както знаете, той не е добър и за това основна вина носят политиците ни. Колкото и средства да се вложат за реклама, дори и да се ползват правилните канали, нещо, което досега не се е случвало, ефектът не ще е висок без подобряване имиджа на страната ни.

- Какви са очакванията за възстановяване на международните пътувания?

- Всички прогнози, които бяха направени в последните години, че международните пътувания ще се възстановят до нивата на предпандемичната 2019, не се сбъднаха. Не очаквам възстановяване на международните пътувания в близките години: липсва достатъчно бордови и наземен екипаж, от една страна, а от друга, търсенето ще се свие в резултат на хаоса по летищата, предизвикан от този проблем, както и повишаването на цените на самолетните билети. В резултат на световната рецесия през следващите години, която е неизбежна, не очаквам международните самолетни пътувания да нараснат много повече от нивата, които ще достигнат през тази година, оставайки далеч под обема от 2019 година, въпреки че в един момент пандемията от COVID ще остане в историята. По-скоро очаквам да се увеличат пътуванията в собствената страна, както и до съседни страни със собствен автомобил и каравана.

1 / 3

2 / 3

3 / 3

-  Какъв потенциал има локалният пазар?

- Локалният пазар, ако иска да бъде атрактивен, трябва да обнови базата, част от която е морално и физически остаряла, както и да инвестира в качество на продукта, да подобри храненето и обслужването. Клиентите - и чуждестранни, и български, повишават изискванията си всяка година. Пътувайки по света, натрупват опит, имат база за сравнение. Ако локалният пазар иска да е актуален на търсенето, трябва да се развива.

Обратно нагоре ↑