Инфраструктура

Тунел "Железница", автомагистрала "Струма"

Тунел "Железница" е най-дългият и модерен пътен тунел, изграждан досега в България

Стефан Тотев, изпълнителен директор на „Джи Пи Груп“ АД

- Г-н Тотев, поздравления за успешното завършване и пускане в експлоатация на най-дългия пътен тунел в България - тунел "Железница" по автомагистрала "Струма"! Кои са постиженията, с които най-много се гордеете?

- С екипа, с уменията им и с желанието им да се включват в проектите независимо от трудностите. Ние сме ядро, през което минават сложни строителни процеси, където най-съществени са човешкият фактор и добавената стойност, която предлагаме. Именно тази нагласа и усилената работа водят до положителния завършек на проектите.

- Какви са специалните изисквания, които трябва да бъдат изпълнени при изпълнение на тунел с по-голяма дължина - системи за безопасност, вентилация, осветление?

- Тунел "Железница" е най-дългият и най-модерният пътен тунел, изграждан досега у нас. “Джи Пи Груп" АД участва в изграждането на съоръжението като водещ партньор в ДЗЗД "АМ Струма 2018". Мащабът му е от изключително значение за свързаността в региона по оста юг - север. Тунелът има интересни технически характеристики. Двете му тръби са с дължина около 2 км всяка. Важно е да се знае, че в съоръжението има четири напречни пешеходни връзки и други две за автомобили между тръбите. Това е решение в случай на авария за преминаване и евакуация на хора. Изградени са 26 SOS комбинирани ниши, където ще има пожарогасители, телефони и други необходими по проект елементи.

 

1 / 2

2 / 2

- Какви бяха най-големите строителни предизвикателства по време на строителните работи?

- Трудностите за преодоляване бяха много, изненадващи и постоянни. Налагаха се конкретни подходи и решения буквално на всеки метър въпреки предписаните по проекта дейности. Най-непредвидими са геоложките особености на терена, през който преминава съоръжението. Скалният масив е като жив и постоянно трябва да се напредва и укрепва и колкото по-бързо се случват тези операции, толкова по-безопасно е. Скалният куп е нееднороден, с множество пукнатини, с различни тектонски или разломни зони.

Обектът се изпълняваше по „Нов австрийски метод“, който се базира на контролираните деформации. Основното при него е, че скалният масив от натоварващ елемент посредством подходяща облицовка се превръща в носещ елемент в конструкцията. На денонощие се прокопаваха около 1.8-2 м във всяка тръба. Веднага след изкопаването се прави първична облицовка. Не се копае на пълен профил, а на два етапа - горен и долен. Долната част е дълбока около 2.5 метра, а горната - светлата част на тунела, е около 8 метра. Работата течеше едновременно в двете тръби без прекъсване поради спецификата на терена.

Тунелната форма за вторичната облицовка също бе изцяло проектирана за нуждите на проекта и представлява кофражна инсталация за изпълнение на вторична облицовка на тунели. Тази форма позволява изпълнeнието на една кампада (12 м) за една операция в рамките на един цикъл. Високата производителност на кофражната система позволява да се постигат скорости на изпълнение от 24 - 48 часа на 12 м от вторичната облицовка.

- АМ „Струма“ е първият инфраструктурен обект с хеликоптерна площадка?

- Специалната хеликоптерна площадка е ситуирана непосредствено след тунела, пътувайки в посока към Кулата. За първи път на инфраструктурен обект е изградено подобно съоръжение. Нейното предназначение е да осигури достъп на медицински хеликоптери при аварийно-спасителни и противопожарни операции, свързани с възникнали инциденти в тунела, около него, както и в целия регион.

- Разкажете ни за продължението на вашата работа по Линия 3 през "Хаджи Димитър" с метростанция "Стадион Георги Аспарухов"?

- Метростанция „Стадион Георги Аспарухов“ е част от участъкът на Линия 3 през „Подуяне“, завършването на който ще позволи на още над 40 хил. души да ползват метрото. „Джи Пи Груп“ изпълнява самата метростанция, както и тунелния участък от нея до метростанция „Хаджи Димитър“.

Станцията се изпълнява по смесен метод, или т.нap. „Топ даун“ – от ниво вестибюл нагоре по класически способ, а надолу по „милански“. Тунелът между двете станции е дълъг 580 м. Изпълнява се по "Нов австрийски тунелен метод" (НАТМ) пpи изĸлючитeлнo тeжĸи инжeнepнo-гeoлoжĸи ycлoвия. В участъка геологията е много утежнена, с наличие на пластове от чакъли и строителни насипи, съдържащи гуми, тухли и стоманобетонови части, което значително забавя изпълнението на първичната облицовка. Нивото на подземните води е на 5 до 6 м от терена, c oбилeн пpитoĸ в самия тyнeл, което налага много тежки укрепителни дейности – анкериране, инжектиране с цел усилване на почвата или директно вкарване на бетон в свлечените зони, където се образуват кухини и трябва да бъдат запълнени.

Идеен проект на Метростанция 5 от разширението на Линия 3 до "Цариградско шосе"

- Освен с всички обеми дейности дотук "Джи Пи Груп" е ангажирана с голям обем дейности по разширението на Линия 3 до Окръжна болница?

- На „Джи Пи Груп“ е възложено изпълнението на МС 5, разположена пред зала „Арена София“, и МС 6 с оборотен участък и подземен паркинг, разположени в локалното платно на бул. „Цариградско шосе“ при Окръжна болница. Тук строителството още е в начален етап, като се изместват съществуващите подземна и надземна инфраструктура. На МС 5 стартира изпълнението на шлицовите стени, а до средата на март ще започне и изпълнението им на МС 6. Строителството ще се изпълни по „милански“ метод (отгоре надолу), открит котлован с вертикално укрепване. Очаква се проектът да бъде завършен през 2027 г.

- Тези обекти заемат сериозен капацитет - по какви инфраструктурни обекти работите още?

- „Джи Пи Груп“ изпълнява разнообразни проекти във всички направления. Дългогодишният ни опит и експертиза ни дадоха възможност да изпълняваме проекти от национално значение. Освен тунел „Железница“ към днешна дата такъв проект е модернизацията на железопътния участък Елин Пелин – Костенец. Трасето през Костенец е част от Паневропейски транспортен коридор VIII. Това всъщност е една от причините модернизацията на тази жп линия да бъде не само един от основните проекти на оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура", а и един от най-важните за България поради сложността на терена. Строежът на жп линията ще допринесе много и за подобряване на свързаността в региона, за подобряване на условията за бизнес, повишаване на показателите за по-добра икономика и като цяло за по-модерен живот.

- Как "Джи Пи Груп" завърши 2023 г.? 

- „Джи Пи Груп“ АД приключи изминалата година с умерен оптимизъм. След бурята в стойността на строителните материали, както и всички форсмажорни обстоятелства през последните години през 2023 г. цените най-накрая се стабилизираха. Това даде известна възможност на бранша да прогнозира, но въпреки това те се запазиха високи и няма изгледи да се върнат на нивата от преди 2021 г. Относно работната ръка - продължава тенденцията за липсата на достатъчно качествени кадри. Човешкият ресурс е основният двигател на строителния сектор. За нас решението на проблема е в задържането на добрите ни кадри, добрата организация на работния процес и съвместното партньорство с чуждестранни фирми и техния капацитет. Най-голямата ни надежда е да успяваме да създаваме кадри, защото точно следващото поколение професионалисти ще са движещата сила на компанията, съчетавайки свежите си идеи и визия с опита на дългогодишните служители.

- С поглед към 2024 г. - какви са вашите прогнози, очаквания и планове за строителния сектор и за вашата работа?

- Перспективите пред компанията в следващите години са концентрирани в диверсифициране на частните и обществените проекти.

Наш пpиopитeт e дa cтpoим качествено, в срок и на конкурентна цена. Двадесетгодишната ни история ни носи дoбaвeнa стойност, тъй като можем бързо и навременно да пpeдложим aлтepнaтивни тexничecĸи peшeния, ĸoeтo пoмaгa зa ycпeшнoтo peaлизиpaнe нa oбeĸтитe.

Вижте cтaтиятa в бpoй 2/2024 нa cпиcaниe ГPAДЪT 

Обратно нагоре ↑