Градът

СТУДИО ГРИД: Градската среда и изкуството

арх. Гергана Тилева, арх. Георги Рафаилов

Повечето нови знакови публични сгради остават без синтез на архитектурата с изкуството

Георги Рафаилов – управител, водещ архитект
Георги е роден през 1977 г. в София. Завършва УАСГ през 2005, катедра „Промишлени сгради“. След дипломирането си работи върху много и разнообразни инвестиционни проекти за промишлени и обществени сгради самостоятелно или в колаборация с различни архитектурни бюра и строителни фирми, Неговият интерес е насочен към цифровите и иновативни технологии на проектиране, производство и строителство. Между 2009 и 2017 преподава в УАСГ като хоноруван асистент в катедра „Технология на архитектурата“. През 2011 основава ГРИД-АИ ЕООД. Отговаря за управлението на фирмата, ръководи техническата и технологична част на проектите.
Гергана Тилева – партньор, водещ архитект
Гергана е родена през 1981 г. в София. След завършване на гимназията през 2000 г. заминава да учи архитектура във Франция. Дипломира се през 2007 в Ecole Nationale d`Architecture et de Paysage de Bordeaux. До 2008 работи във Франция. След връщането си в България започва работа в семейната фирма "Тилев Архитекти". Паралелно е активен член и член на управителния съвет на "Сдружение Трансформатори" и работи по множество проекти за облагородяване и артистично оформление на градски публични пространства. Присъединява се към ГРИД-АИ ЕООД от самото създаване на фирмата. Отговаря за създаването на арт и дизайн концепциите и за комуникацията с клиенти.

- Арх. Тилева, арх. Рафаилов, разкажете ни повече за ГРИД?

- ГРИД е архитектурно студио за високотехнологична архитектура и нестандартен дизайн, основано през 2011 г. в София от арх. Георги Рафаилов. От самото създаване към студиото се присъединява и арх. Гергана Тилева. От създаването му до днес студиото реализира множество проекти в областта на промишлената и обществената архитектура, интериорния и продуктовия дизайн. Паралелно с по-конвенционални архитектурни проекти студиото се фокусира върху разработване на т.нар. параметричен дизайн – поръчков дизайн на триизмерни пространствени структури с органични и пластични форми и комплексна геометрия, с насоченост към обществените сгради и пространства. Студиото събира в портфолиото си множество реализации на параметричен дизайн на архитектурни конструкции; архитектурни елементи като фасади, стени, тавани; мебели и части от обзавеждането; арт и архитектурни пространствени инсталации; декори и сценографии. ГРИД покрива целия процес по създаване на всеки свой дизайн от идеята до реализацията – идейна концепция, технически детайли и производствени чертежи, организация на производството и монтаж на място. Студиото разполага със собствена работилница, в която произвежда и сглобява част от дизайните си.

1 / 2

Многофункционална градска мебел, пл. „Св. св. Кирил и Методий“, Бургас, 2022. Снимка: Smile G Photography 

2 / 2

Детайл от многофункционална градска мебел, пл. „Св. св. Кирил и Методий“, Бургас, 2022

- Градската среда, функция и изкуството - какво е отношението и мястото им в България, как трябва да бъде и какво може да се направи?

- Градската среда, публичните пространства и обществените сгради са основен фокус на нашата работа. Проектите за обновяване на градски пространства в българските градове в последните години са изключително с функционална насоченост, целящи подменянето на настилки, подобряването на връзки, движение и използване на частите на града. А градското изкуство сякаш отсъства от обществените поръчки. Същото се отнася и за обществените сгради – повечето от новореализираните знакови публични сгради остават без така наречения синтез на архитектурата с изкуството.

В исторически план градското изкуство е много важна част от създаването на публични пространства и обществени сгради – скулптури, дизайнерско обзавеждане, декоративни мотиви в настилките или по заобикалящите фасади са основна част от идентичността на градовете. Публичните пространства и градското изкуство са социални, културни и времеви репери, които отразяват състоянието и характера на обществото. И хората имат нужда от него. Доказателство е множеството инициативи с частен характер за художествено декориране и стенописи по фасади и елементи от градската среда.

В същото време България има уникални и много специфични градски пространства. Българските градове като цяло са много зелени. Повечето от нашите площади са всъщност градини или малки паркове. Имаме голямо разнообразие по вид и размер на зелени пространства. Имаме традиции в озеленяването. Но основното, което прави разликата, са жителите със своите навици и начин на живот. Българите обичат да прекарват време навън с децата си или по съседски. Съответно има елементи от градската среда, които отговарят на нуждите и манталитета на гражданите. Такива например са чешмите – те са не само място, на което можеш да пиеш вода, но и място за отдих и социализиране. Междублоковите пространства със самоделно направено обзавеждане, градските градини с пейки и изобилие от цветя, беседките по парковете - това са все елементи, които са част от нашия начин на живот и от културните ни традиции. В последно време не се обръща внимание на тези неща и сякаш те отсъстват от проектите за градско обновяване. В нашите проекти, свързани с градската среда, ние се стремим да интерпретираме по съвременен, високотехнологичен и артистичен начин тези традиционни елементи.

Павилион "Чайка", Морска градина - Бургас, 2021. Снимка: Smile G Photography

- Може ли да покажем и да разкажем за ваши конкретни проекти?

- Най-значими и харесвани са проектите ни, които са свързани с градската среда или с места за обществено ползване. Най-емблематичен за студиото е може би малкият павилион за събития – павилион "Чайка", който направихме в Морската градина на Бургас, по инициатива на община Бургас. Това в своеобразна голяма беседка, едно модерно свободно достъпно пространство за градски събития, срещи и отдих, направено от дърво и метал.

Първият ни проект за алтернативно градско пространство е временен градски плаж на покрива на един столичен мол. Върху площ почти 2000 кв.м създадохме пространство, включващо игрище за плажен волейбол, различни места за отдих, бар и градска сцена на открито.

Много вълнуващ проект беше и павилион "Конгломерат" по идея на куратора Огняна Серафимова, с който България бе представена на международното квадринале за сценография в Прага.

Работили сме по много обществени сгради и интериори, като клиентите са се обръщали към нас за проектиране и реализация на елементи със сложна геометрия и конструкция, нещо по-индивидуално, разпознаваемо и артистично. Много положителен отзив получават нашите мащабни арт инсталации, които правим с цел сезонна декорация в столичен търговски център. В днешно време търговските центрове са съвременните форуми или агори, те са не само места за търговия, но и места за активни срещи, социален и културен обмен. Те са най-оживените и посещавани обществени пространства. Чудесно е, че някои от тях осигуряват на посетителите различни видове свободно достъпно изкуство и инвестират в интересни архитектурни и арт инсталации

- Какво е характерно за работата с геометрични конструкции, за тяхната естетика и функционалност?

- Както проектирането, така и производството са в голяма степен цифрови процеси. Параметричното формообразуване е процес, при който сравнително лесно и за кратко време, давайки различни стойности на математическите параметри, да се проиграят виртуално стотици варианти, докато се намери най-красивият и функционален дизайн за всеки конкретен случай. Често дизайните, които създаваме, са съставени от голям брой различни по форма елементи. Софтуерът, който ползваме, освен генерирането на сложната форма ни позволява и оптимизиране на процеса по прецизиране и спецификация на детайли и кройки на голям брой различни елементи. След като са създадени производствените чертежи, те се изпращат към подизпълнители за обработка – рязане, сгъване, перфориране, гравиране, заваряване, боядисване и др., като голяма част от тези процеси се извършват с цифрови високотехнологични машини. След както всички съставни елементи са предварително подготвени и обработени, се пристъпва към сглобяване и финална обработка, които правим в нашата работилница със специално подбран екип според проекта.

- Има ли специфични изисквания към материалите?

- За нашите проекти ние използваме, най-общо казано, три основни технологични принципа за постигане на сложна пластична форма, които предопределят и използваните материали.

Първият е, когато формата е съставена от много на брой двуизмерни елементи, поставени по специфичен начин един спрямо друг. Тогава се използват материали на листове и плочи, като те могат да бъдат всякакви: МДФ, шперплат, ПВЦ, стомана, еталбонд, ХПЛ и много други. Плочите се режат на цифрови режещи машини, като предварително са подготвени всички кройки за рязане.

Вторият начин за постигане на сложна форма е на принципа на скулптирането или резбоването, когато от обема на един материал се отнема или издълбава, за да се получи съответната пластика. Тогава са използват масивни материали на по-дебели плочи или блокове, например масивно дърво, гипс, камък и други, които се обработват най-често с цифрови фрези.

И третият начин, който е най-нов и високотехнологичен и се стараем все повече да интегрираме в нашата работа, е 3Д принтирането. 3Д принтирането използва много иновативни и високотехнологични материали и предоставя необятни възможности, които непрестанно се развиват и обогатяват, но за съжаление ние все още нямаме много разнообразен опит в тази сфера. На този етап използваме 3Д принтиране за създаването на малки елементи или дизайн обекти.

Има и други начини за постигане на сложни форми, като формоването или леенето в калъпи например, но досега не сме правили подобни дизайни. Възможностите за технологии и материали са безкрайни и ние с радост опитваме нови неща при всяка възможност.

Интериор на кафетерия, Несебър 2018 (Снимка: архив на ГРИД)

- До каква степен такъв тип проекти са подвластни на тенденциите в архитектурата, устойчивото строителство и "зелените" тенденции?

- Може да се каже, че параметричният дизайн и сложните органични форми чисто естетически са съвременна тенденция в архитектурата и дизайна. Те са резултат от един модерен нов високотехнологичен процес, който би могъл да се използва и за реализирането на всякакви стилове и конвенционални дизайни, например за направата на една традиционна дърворезба или за направата на едно съвсем обикновено на пръв поглед стоманено или дървено стълбище. Разликата е, че високите технологии позволяват съкращаване на производственото време и много по-високо контролиране на качеството. Разбира се, за нас най-вълнуващата и интересна част от този вид дизайн е, че той позволява експериментиране с нови, неизвестни и неконвенционални естетически, технически и функционални решения. Той позволява поглед към бъдещето. Исторически погледнато, устойчиви са тези архитектура и дизайн, които са качествено направени на ниво конструкция, функция и естетика едновременно, а ние вярваме че високите технологии могат само да подобрят качеството в тези три нива. От скромния ни опит знаем, че когато успеем да направим нещо, което едновременно е здраво, удобно за ползване и по някакъв начин успее да докосне душата, хората го харесват, обичат си го, поддържат го и се грижат за него и съответно то е устойчиво на време, мода и тенденции.

Обратно нагоре ↑