
Спартак Атанасов е завършил "Право", от 2010 е собственик на галерия ФОРУМ и галерия nOva art space.
- Г-н Атанасов, ако може да започнем от едно световно изследване в областта на изкуството и инвестициите - докладът Deloitte Private ArtTactic Art and Finance Report 2021 разглежда възможностите и развитието на различните класове изкуство като инвестиционен актив. Можете ли да ги коментирате като възможности, познаване и прилагане - по света и в България?
- Докладът на Deloitte е един страхотен инструмент, който може да ни покаже глобалната ситуация в развитието на арт пазара за последните 10 години. Върху този доклад може да се направи цяла статия, но аз ще се опитам да обобщя с няколко изречения.
На първо място, можем да видим, че пазарът на изкуството е в постоянен подем – от 2011 до сега всяка година има покачване както на обема от сделки, така и на групите от хора, които влизат на този пазар. Има няколко различни вида „играчи“, които основно движат пазара, и те са аукционните къщи като Sotheby’s и Christie’s, частните галерии, музеите, колекционерите и инвестиционните фондове. Тук можем да направим една от основните разлики между България и световния пазар – при нас основна движеща сила са частните колекционери и частните галерии. В България има само един инвестиционен фонд, който влага в изкуство, а музеите правят изключително малко откупки, което е голям проблем основно за съвременните автори.
Още един много важен момент в доклада на Deloitte показва, че все повече млади хора на възраст между 30 и 40 години започват да инвестират в изкуство, като една част от тях поглеждат и към новите технологии и в частност NFT изкуство.
Като обобщение мога да кажа, че докладът показва категорично, че в изкуство може и трябва да се инвестира, това определено е една защитена зона, особено по време на кризи, и че повечето инвестиционни портфейли включват в себе си и произведения на изкуството редом до акциите и облигациите.
За България трябва да се отбележи, че в двете пандемични години се реализираха някои от най-скъпите покупки на картини от български художници, което ясно показва, че и българските инвеститори смятат изкуството за защитена зона по време на криза.