Сгради

SOM: Синергията архитекти - инженери създава качествени проекти

Споделяне

Четете в брой 1 на сп. ГРАДЪТ

Проект: One Manhattan West, Ню Йорк, височина: 300 м

Георги Петров, архитектурно студио SOM

Георги Петров е архитект и строителен инженер, заместник-директор в нюйоркския офис на световното архитектурно студио Skidmore, Owings & Merrill SOM, където работи по проекти за високи сгради и специални конструкции в Северна Америка, Азия и Близкия изток. Роден в София, след 1989 г. заминава с родителите си в САЩ, където завършва средно училище, бакалавърска и две магистърски програми - по строително инженерство и архитектура. Три години в Laguarga Low Architеcts е ангажиран по различни проекти, сред които Galeria Mall в Бургас, Стара Загора и Варна, от 2008 г. е в Нюйоркския офис на Skidmore, Owings & Merrill LLP. (SOM). Участва в авангардни програми за проектиране на структури в космическото пространство и за тяхната реализация в сътрудничество с производители на материали. Преподавател в Tandon School of Engineering в Ню Йорк.
Сред впечатляващите проекти, по които Георги Петров е бил водещ инженер, са 300-метровата кула One Manhattan West (чиито колони по периметъра не стигат до земята, а са надвиснали над работещ железопътен коловоз), Терминал 2 на международното летище Kempegowda в Бангалор, Индия, Конферентен център „Крал Абдула“ в Рияд, Саудитска Арабия, 400-метровата кула Shenzhen Shum Yip Tower One в Китай с Ladder Core - нова конструктивна система за супервисоки небостъргачи.
Георги Петров бе един от лекторите на Πeтaтa мeждyнapoднa ĸoнфepeнция по фасаден инженеринг на ЕТЕМ в края на 2019 г., която за пopeдeн път cъбpa cвeтoвни имeнa и пpoфecиoнaлиcти в apxитeĸтypaтa c фoĸyc въpxy инoвaции и тeндeнции във фacaдния инжeнepинг, ĸoнцeпции в apxитeĸтypaтa и ycтoйчивoтo paзвитиe нa гpaдcĸaтa cpeдa и cтpoитeлни тexнoлoгии.

Четете в брой 1 на сп. ГРАДЪТ

Проект: One Manhattan West, Ню Йорк, височина: 300 м

- Г-н Петров, SOM е известно име в архитектурно-строителния сектор в света - може ли да ни разкажете с няколко думи за вашата работа?
- Skidmore, Owings & Merrill (SOM) е голяма архитектурно-инженерна компания, в чиито офиси в Ню Йорк, Чикаго, Сан Франциско, Лос Анджелис, Вашингтон, Лондон, Шанхай работят над 1000 специалисти, а от 15-те най-високи сгради в света поне 6 са проектирани от SOM. Компанията работи по някои от най-впечатляващите иновативни сгради и публични пространства, разработени на основата на сътрудничество и интердисциплинарни екипи. В основата на подхода на ателието е работата по всички проекти в сътрудничество между архитектурен и нашия инженерно-строителен екип, от който съм част. Нашият екип е ангажиран основно по специфични проекти - например най-високата сграда в света - "Бурж Халифа", като 300-метровата One Manhattan West в Ню Йорк, чиито основи са над работещ железопътен коловоз проект, или проектите на летища, по които работим, където са необходими големи светли отвори. Всеки проект е различен, винаги има нещо необичайно и е необходимо специфично, различно от предходните решение. Никога не изработваме проекти, които не могат да бъдат реализирани, но правим много опционални варианти, от които клиентите избират. При започване на работа екипът на бюрото първо търси правилната геометрия с идеята да се оптимизира и приложи правилната конструктивна решетка. За участието си в конференцията за фасаден инженеринг през ноември в София избрах проекти, които илюстрират нашия метод на работа, в който архитектурата и инженерството са едно и работят заедно за общата цел.

Четете в брой 1 на сп. ГРАДЪТ

1 / 4

Проект: One Manhattan West, Ню Йорк, височина: 300 м

2 / 4

Проект: One Manhattan West, Ню Йорк, височина: 300 м

3 / 4

Проект: One Manhattan West, Ню Йорк, височина: 300 м

4 / 4

Проект: One Manhattan West, Ню Йорк, височина: 300 м

- Какъв е стилът на компанията?

- Нямаме собствен "архитектурен подпис", подобно на "стархитектите", по който веднага да бъдеш разпознат. Нашите проекти са съобразени основно с контекста, с традициите на мястото, с изискванията и особеностите на климата и на клиента.

Призванието на архитектите и инженерите днес е да намерят начина за създаване на новия свят в условията на непрекъснато нарастващото население и миграцията на хората към големите градове. През следващите 100 години човечеството ще трябва да обитава все по-гъсто застроени и заселени градове, ако искаме да запазим колкото се може повече от природата.

- Какви са приоритетите днес?

- Голямо внимание обръщаме на енергийната ефективност и принципите на устойчивото строителство. Градове като Ню Йорк са толкова гъсто застроени, че при някои от проектите се налага почти да няма паркоместа - например, защото под сградата има действаща жп инфраструктура, и така при кулата One Manhattan West имаме 70 офисни етажа със само 20 паркоместа, което е част от принципите на устойчивостта.

В рамките на компанията има сериозно работеща група по устойчиво строителство, която извършва различни анализи - техните проучвания показаха, че за да е ефективна една фасада, е необходимо остъклението да е до 40-50% от нейната повърхност, като тези числа силно зависят от климат, разположение и ослънчаване.

Четете в брой 1 на сп. ГРАДЪТ

Проект: One Manhattan West, Ню Йорк, височина: 300 м

- По какви проекти работите в момента?

- В края на октомври беше открита кулата One Manhattаn West в Ню Йорк, в съседство е Two Manhatten West, където сега се изливат основите и се изработва стоманата, актуални са летището в Бангалор, проект за най-високата сграда в Бангладеш и академична сграда за нов факултет по компютърни науки в Massachusetts Institute of Technology. На форума в София представих и работата по проекта CCLP (Center for Character & Leadership Development), част от Военновъздушната академия на САЩ в Колорадо.

- Вие преподавате в Tandon School of Engineering - какъв курс водите, какво ви дава преподаването?

- Преподавам курс по анализ и дизайн на високи сгради. Когато преподаваш, трябва да синтезираш познанията си в организиран, последователен и логичен начин, което след това помага, когато започва работа по нов проект.

- Ако трябва да резюмираме - най-сериозните строителни и конструктивни предизвикателства във вашата работа и компромисите между архитектура и изчисления?

- Ние винаги търсим идеи, които да направят архитектурата по-добра, и решения, където архитектурата и инженерството се подкрепят и стават взаимно по-възвишени, а не компромиси, които да оставят всички разочаровани.

Четете в брой 1 на сп. ГРАДЪТ