- Подготвен е проект за разширяване на пешеходната зона в центъра?
- Да, ул. "Съборна" е част от липсващата пешеходна връзка в центъра на София, която свързва двата най-атрактивни парка - Южен парк и Градската градина - от "Южен парк 2", част през Моста на влюбените, бул. "Витоша" до "Алабин", откъдето, вместо да тръгват обратно, хората ще могат да стигат през ул. "Съборна" до Градската градина. През 2017 г. Столичният общински съвет прекрати придвижването по бул. "Витоша" в отсечката от "Алабин" до бул. "Ал. Стамболийски" и за цялостна свързаност остана само ул. "Съборна".
Новият проект е временна трансформация по логиката на започнатите промени. Най-напред беше премахнато паркирането по тротоарите и колите слязоха само от страната на северното улично платно, до 2017 г. паркирането беше двустранно перпендикулярно, а пешеходците се провираха по стеснените тротоари. Сега се предлага премахването на паркирането в двата участъка - от пл. "Св. Неделя" до ул. "Калоян" и от "Леге" до Градската градина, като за участъка от "Леге" до "Калоян" се създава еднопосочно паркиране, като се оставят места за зареждане на магазините. Ще се поставят дървета в кашпи за ограничаване на паркирането, може да се помисли за арт инсталация по освободеното от автомобили платно като при затварянето на "Таймс Скуеър" - подобни градски намеси създават бърз ефект.
Хората лесно ще припознаят района като пешеходно пространство. "Съборна" има възможност да се превърне в улицата с най-висок профил за луксозни вериги, които и сега са там, но няма нужната атмосфера. В момента, в който се променят настилките, ще започне да се променя и качеството на средата. Следващите пешеходни връзки трябва да продължат да създават пешеходна свързаност - например да преосмислим връзката с Княжеската градина по ул. "Гурко" или по ул. "Иван Вазов".
- Обявихте нов проект за реорганизация на градските пространства - за превръщане на бул. "П. Евтимий" в "най-европейския булевард"?
- Трансформацията на тази знакова за града артерия - един от малкото големи еднопосочни булеварди в София, предвижда двустранна еднопосочна велоалея, бус лента и зона за паркиране и две активни ленти. По този начин ще създадем липсващите връзки на велоалеите през бул. "Скобелев" до "Цар Борис III", а целта за в бъдеще ще е свързване с големите квартали.
Предложеният проект за организация на движението ще промени трайно политиката в областта на масовото придвижване на хора в града. Качеството на живот и градската среда, застрояването и мобилността в града са основни фокуси и теми сред политиците, бизнеса, гражданите и всички експерти, заети с градското планиране. През изминалите три десетилетия София претърпя своите трансформации, в които от ГРАД НА ИНДУСТРИЯТА се превърна в ГРАД НА КАПИТАЛА, а впоследствие всички ние развихме зависимостта си от притежаване на вещи, постепенно се лишихме от личната си свобода и станахме зависими от АВТОМОБИЛА, а петролният ни апетит към контролирания пазар на горива - от доставчиците от Близкия изток и енергийно богатата Русия. По данни на Столичната община (дирекция “Общински приходи”) общият брой на моторни превозни средства (МПС) към 12.02.2020 г., регистрирани само в София (столица), е 964 344, от които 851 584 са леки автомобили, а тежките са 112 760. Кризата с COVID-19 извади на преден план велосипеда като алтернативен модел за придвижване, а промяната в начина на мислене започва с неговото приоритизиране. С подобряване на велосипедната свързаност София ще се превърне в по-добър град с по-лесно придвижване и все повече в ГРАД ЗА ХОРАТА, каквато е нашата крайна цел.