Сгради

Sofia Tower 2: Още една забележителност на столичния градски хоризонт

Зив Гиги, регионален директор за Югоизточна Европа, GTC

Търсенето на офис площи ще се засилва, проектите с добра локация винаги са успешни

- Г-н Гиги, как GTC взе решение да инвестира в проекта за Sofia Tower 2?

- Може би трябва да започнем от малко по-рано преди Sofia Tower 2. GTC купи Mall of Sofia и Sofia Tower 1 през 2018 г. и още тогава знаехме, че може да има потенциал за допълнително право на строеж.

След като започнахме процеса на надлежна проверка, видяхме възможност за генериране на по-висок нетен оперативен доход поради нивото на наемите на някои обекти и текущите оперативни разходи. И тъй като сме на пазара в България от дълго време, както и в съседните държави, знаехме, че това може да бъде оптимизирано. Така че дори и без Sofia Tower 2 осъзнахме, че можем да имаме по-добри резултати дори и със съществуващите пространства. И, както споменах, имахме идеята, че би било чудесно от финансова гледна точка, ако можем да построим още квадратни метри, които да отдаваме под наем, без да се налага да правим допълнителни разходи за покупка на земята.

Така че, да, възможността да се построи допълнителна сграда върху съществуващия търговски център беше една от причините да купим целия проект. А след няколко дискусии с архитектите, за да разберем какво всъщност можем да построим, създадохме бизнес план, който показа голям потенциал. Тогава решихме да се възползваме от факта, че ще имаме офис сграда без разходи за терена и възможност да посрещнем много служители, които ще пазаруват в търговския център, ще ползват заведенията за хранене и т.н.

Местоположението на такъв проект също е важно, защото в тази част на центъра на града няма много възможности за строеж на нови сгради. Видяхме повечето от наличните парцели, но както можете да си представите, всеки от тях има своя собствена история, свои собствени проблеми и до момента не сме решили да придобием нещо ново с причина.

- Строежът стартира в началото на пандемията?

- Пандемията предизвика забавяния, защото имаше забавяне на доставките и липсваше работна ръка. Другият проблем, който тя създаде, бяха свързаните с нея разходи. Цените на строителните материали скочиха неимоверно, но за щастие успяхме да се справим с тази тенденция. Тук е уместно да се отбележи и голямото търсене на офиси в центъра на града. Така че, от една страна, разходите ни бяха по-високи от очакваното, но от друга, приходите са по-добри от тези, които сме заложили в бюджета, така че едното компенсира другото.

- Имахте ли някакви съмнения дали да започнете проекта?

- Не. Когато започнем нещо, винаги го завършваме. Никога не сме спирали нито един проект за създаване на офис сграда по средата.

- Знаехте ли, че ще се наложи да трансформирате части от Mall of Sofia?

- Първоначално комплексът включваше Mall of Sofia и Sofia Tower 1. Идеята на GTC беше да добави Sofia Tower 2, но конструкцията на Mall of Sofia не беше проектирана и изградена по такъв начин, че да поддържа новата сграда отгоре. И това как да се монтира сграда в настоящата структура беше едно от нещата, с които трябваше да се справим и да предложим решения. Имаше предизвикателства, които преодоляхме, а някои от използваните методи и материали вероятно не са използвани в България до днес.

Да поставиш сграда върху друга сграда, която никога не е била проектирана да носи и да поддържа допълнителни 9000 кв.м бетон, e предизвикателство не само в България, но и на по-развитите пазари.

Затова заедно с архитекта трябваше да предложим алтернативни иновативни решения. Едно от тях беше използването на метални рамки, свързани със съществуващите основи, което е по-скъпо, но много по-леко. Друго предизвикателство, с което се сблъскахме, беше съчетаването на етажите, за да се уеднакви съществуващият кът за хранене на търговския център с офис сградата, така че да изглежда все едно първоначално е планиран по този начин. Асансьорите също бяха предизвикателство, тъй като сградата не беше достатъчно широка, за да се поставят достатъчно количество асансьори, които да захранват всичките девет етажа. И отново предложихме някои иновативни решения, които ни позволиха да преодолеем и този проблем.

Доста голямо предизвикателство беше локацията на крана, който по време на строителството се намираше вътре в сградата. Обикновено кранът обслужва сградата отвън. Трябваше да построим крана в сърцевината на асансьорите, за да обслужва сградата, тъй като беше почти невъзможно да го поставим в средата на булевард "Стамболийски" и да блокираме цялото движение в продължение на месеци.

- Как бихте оценили работата на участниците в проекта?

- Живея в България от близо 15 години, а GTC започва работа в България малко преди да се присъединя към екипа. Мога да кажа с голяма увереност, че "Калистратов груп" са един от най-добрите изпълнители на пазара по отношение на качеството, контрол на времето и планирането, и ние сме много доволни от нашето сътрудничество. Започнахме да работим с тях по втората сграда на Advance Business Center и бяхме щастливи, че по време на тръжната процедура за Sofia Tower 2 те излязоха с най-добрата оферта, не с най-евтината, но с най-добрата. Вярвам, че за строителството на Sofia Tower 2 сме работили с най-добрите професионалисти, както винаги правим в България. Искам да спомена и "НЕК Груп", мениджърите на проекта; архитект Илиан Илиев, който със сигурност е един от най-опитните архитекти на пазара. Като цяло наистина работихме с най-добрите консултанти.

Единственият компонент, който липсваше и който обикновено имаме, е банка. Не взехме банков кредит, защото не искахме да залагаме целия комплекс Mall of Sofia, тъй като това е един терен и един проект, само заради сравнително малката сума на кредита, необходима за построяването на Sofia Tower 2.

- Каква е стратегията за интегриране на Sofia Tower 2 в комплекса?

- Sofia Tower 2 вече е напълно интегрирана в комплекса. Повече от половината от сградата вече е заета с работещи офиси, а в момента завършваме оборудването на други. Заетостта ни е висока, като почти 80% от сградата вече е отдадена под наем. И вярваме, че до края на третото тримесечие ще сключим сделки с още няколко компании, с които в момента водим преговори.

- Какво е мястото на споделените работни пространства като инструмент за гъвкавост?

- betahaus се доказа като наш надежден и успешен партньор. Управляваното от тях пространство в нашата сграда Advance Business Center 1 (един етаж 1450 кв.м) постигна поставените цели по-бързо от предвиденото. И вярвам, че ще постигнат същия успех и в центъра на града в новата си локация – Sofia Tower 2. Наскоро те започнаха работа на 2 етажа с обща площ 1500 кв. м. Виждаме, че има голямо търсене на този продукт. И вярвам, че повечето от нашите конкуренти също предоставят на своите наематели възможности за споделено офис пространство, тъй като това е нормалният начин, по който се развива бизнесът. В днешно време това е нещо като задължително условие, особено ако имате повече от един проект.

На първо място, гъвкавите офис площи са чудесно решение за бързо развиващи се компании, които започват в малки размери, но се разрастват сравнително бързо и бързо се нуждаят от повече пространство. На второ, когато нашите настоящи клиенти се нуждаят от разширяване, ние имаме какво да им предложим, в противен случай може да ги загубим. Това е нормалната верига - построявате сграда, привличате наематели, бизнесът се разраства, те имат нужда от разширяване и ако не им осигурите достатъчно пространство, те просто напускат, те трябва да го направят. Това гъвкаво работно пространство им позволява да приемат нови проекти и да използват пространството до момента, в който завършим друга сграда, където евентуално могат да се преместят. По този начин помагаме на наемателите си и с техните временни проекти, когато имат нужда да настанят служители на непостоянна заетост, които да обслужват тези проекти. А ако подкрепяме нашите наематели и им помагаме да укрепнат, ние изграждаме по-добро сътрудничество и те остават по-дълго при нас. Това е нещото, което ние в GTC правим от много, много години насам.

- Хоспиталити подходът в офис среда, от пространството до услугите - какви са предизвикателствата?

- Днес нашият бизнес е ориентиран към услугите. Офис сградите са се превърнали в услуга, в преживяване, което можете да предоставите на наемателите. Не е като в миналото - имам пространство, изглежда хубаво, виждаш го, плащаш наем и готово – лесна работа. В днешно време трябва да наблюдаваш тенденциите, да следиш какво предлагат конкурентите, от какво се нуждаят наемателите ти, но пък, от друга страна, това, което предлагат другите, може да не е това, от което се нуждаят нашите наематели. Те имат специални изисквания и наемателите станаха разглезени. Ние нямаме нищо против да ги глезим, стига и двете страни да са доволни. Определено бих нарекъл това допълнителен компонент към услугата, който наемателите невинаги получават навсякъде, където отидат.

- Какво е мястото на споделените работни пространства като инструмент за гъвкавост?

- betahaus се доказа като наш надежден и успешен партньор. Управляваното от тях пространство в нашата сграда Advance Business Center 1 (един етаж 1450 кв.м) постигна поставените цели по-бързо от предвиденото. И вярвам, че ще постигнат същия успех и в центъра на града в новата си локация – Sofia Tower 2. Наскоро те започнаха работа на 2 етажа с обща площ 1500 кв. м. Виждаме, че има голямо търсене на този продукт. И вярвам, че повечето от нашите конкуренти също предоставят на своите наематели възможности за споделено офис пространство, тъй като това е нормалният начин, по който се развива бизнесът. В днешно време това е нещо като задължително условие, особено ако имате повече от един проект.

На първо място, гъвкавите офис площи са чудесно решение за бързо развиващи се компании, които започват в малки размери, но се разрастват сравнително бързо и бързо се нуждаят от повече пространство. На второ, когато нашите настоящи клиенти се нуждаят от разширяване, ние имаме какво да им предложим, в противен случай може да ги загубим. Това е нормалната верига - построявате сграда, привличате наематели, бизнесът се разраства, те имат нужда от разширяване и ако не им осигурите достатъчно пространство, те просто напускат, те трябва да го направят. Това гъвкаво работно пространство им позволява да приемат нови проекти и да използват пространството до момента, в който завършим друга сграда, където евентуално могат да се преместят. По този начин помагаме на наемателите си и с техните временни проекти, когато имат нужда да настанят служители на непостоянна заетост, които да обслужват тези проекти. А ако подкрепяме нашите наематели и им помагаме да укрепнат, ние изграждаме по-добро сътрудничество и те остават по-дълго при нас. Това е нещото, което ние в GTC правим от много, много години насам.

- Хоспиталити подходът в офис среда, от пространството до услугите - какви са предизвикателствата?

- Днес нашият бизнес е ориентиран към услугите. Офис сградите са се превърнали в услуга, в преживяване, което можете да предоставите на наемателите. Не е като в миналото - имам пространство, изглежда хубаво, виждаш го, плащаш наем и готово – лесна работа. В днешно време трябва да наблюдаваш тенденциите, да следиш какво предлагат конкурентите, от какво се нуждаят наемателите ти, но пък, от друга страна, това, което предлагат другите, може да не е това, от което се нуждаят нашите наематели. Те имат специални изисквания и наемателите станаха разглезени. Ние нямаме нищо против да ги глезим, стига и двете страни да са доволни. Определено бих нарекъл това допълнителен компонент към услугата, който наемателите невинаги получават навсякъде, където отидат.

- Какво предстои в Mall of Sofia?

- Основен принцип на GTC е всяка година да минаваме през CapEx и иновации. Наша ежегодна цел е сградите ни да са винаги актуални. Обновлението на съоръженията днес веднага се превръща в пари. Например ако имате по-добри и по-ефективни системи, наемателите плащат по-ниски такси за обслужване, използва се по-малко електроенергия и това допринася за по-ниски сметки за отопление. Общият принцип на GTC е да продължава да инвестира в своите сгради. Всяка година отделяме капиталови разходи и инвестираме във всяка сграда, включително в новите, тъй като винаги има какво да се подобри.

Сградата на Sofia Tower 1 вече е на 17 години. Тя не е преминавала през основен ремонт наскоро, защото имахме дългосрочни наематели, като някои от тях бяха там от самото начало. Неотдавна изтече срокът на някои от договорите за наем и някои наематели напуснаха, а други ще напуснат скоро. Така че виждаме добра възможност да направим основен фейслифт сега. Той ще подобри основно вътрешния дизайн. Няма да работим по фасадата, тъй като не е нужно. Но отвътре ще направим значителни промени и подобрения, така че сградата да изглежда привлекателна за наемателите и да продължи да поддържа стандарта си  клас А.

- Какви са вашите прогнози за офис пазара в България?

- Това е въпрос за един милион долара! Вярвам, че добрите локации с добрите професионални предприемачи винаги ще бъдат търсени. Бизнесът расте понякога по-бързо, понякога малко по-бавно, но със сигурност не се свива. Така че мисля, че ако предприемачът може да идентифицира и закупи добри парцели или достатъчно скоро разбере къде е следващата офис зона и си осигури земя там - това е предимство. Търсенето все още е налице – хората искат да се върнат и да работят от офиса. Това е много сегментирано, някои видове професии нямат нищо против откъде работят, но мнозинството искат да се върнат в офиса и искат да използват работното място. Ние сме в постоянна комуникация с топ мениджърите на нашите наематели и всички те са на мнение, че предпочитат служителите им да са в офиса. Повечето от големите компании вече осъзнаха, че работата от вкъщи е хубаво временно решение. В дългосрочен план обаче това може да е причина да изгубят предимството си пред конкурентите. GTC вярва, че ще има повече търсене за офис площи. Както знаете, ние имаме допълнителен терен за застрояване в София, така че това ще бъде следващата ни цел.

Моето лично мнение е, предвид и погледа ми върху всички пазари в регионите, че ще има нарастващо търсене на новопостроени сгради от клас B, което очаквам да създаде изцяло нов сегмент на офис пазара. Нови офиси от клас B, които ще позволят на компаниите, които тепърва стартират, но не могат да си позволят клас А, да се настанят на ново място. Може би местоположението на тези офиси ще бъде малко компромисно, но това е нещо, което може да бъде прието от наемателите и те ще могат да се възползват от новите модерни системи и съоръжения на тези сгради. Мисля, че това е нещо, което скоро ще се появи на пазара в нашия регион, защото вече виждаме тенденцията на по-развитите пазари.

За да обобщя, смятам, че офис пазарът в България ще продължи да расте. Както всичко в недвижимите имоти – местоположението винаги ще бъде много важно, стабилна и уважавана управляваща компания с опит винаги ще бъде предпочитан избор за клиентите. Затова ние винаги търсим нови възможности.

Sofia Tower 2
Етажност:
9 нива
РЗП офиси: 8000 кв.м
Инвеститор: GTC
Проектант: Архитектурно студио ПЛАНИНГ
Изпълнител: "Калистратов груп"

Арх. Илиан Илиев, архитектурно студио "Планинг"

Преосмислихме много от елементите на конвенционалната офис сграда и се съобразихме с наложените ограничения

- Арх. Илиев, какво прави този проект специален и различен?

- Основното, което отличава този проект от други офис сгради, са ограниченията, които налага съществуващата сграда. Наложи се да се съобразим с функционалното разпределение на търговския център, с неговата носеща конструкция и инсталации, с комуникационните му връзки и подходи. Желанието на възложителя беше да не се засягат търговските обекти в зоната на строителството, което наложи внимателно да се анализират възможностите за позициониране на комуникационното ядро на новия офис блок, което преминава през всички етажи на търговския център – три сутерена и три надземни нива. Мястото на входното лоби на Sofia Tower 2 също се определя от няколко фактора – да е разположено в общи части, свободни от търговски обекти, да има самостоятелен вход от улицата, да има директна връзка с търговската алея и с подземния паркинг – посредством асансьор. Успяхме да удовлетворим тези изисквания, като обособихме малко, но функционално лоби в част от пространството на съществуващия главен вход на Mall of Sofia, със самостоятелен вход от бул. „ген. Скобелев“, а входът на мола се измести едностранно от бул. „Стамболийски“.

Над етажите на търговския център разработихме 9 нови офисни нива с обща застроена площ около 8000 кв.м с всички необходими функционалности за сграда клас А.

- Какви са особеностите на конструктивното решение на Sofia Tower 2 предвид съществуващия комплекс?

- Голямото предизвикателство при проектирането беше да се впише новата конструкция в съществуващата сграда, което наложи избора на стоманена носеща конструкция с предварително изработени колони и греди, които да се монтират на място. Комуникационното ядро и необходимите противоземетръсни шайби са стоманобетонни, но останалата част от конструкцията трябваше да е лека и да може да премине „безболезнено“ през съществуващата сграда. Строителството през етажите на Mall of Sofia трябваше да се извърши в условията на действащ обект, с ограничени минимални зони за строителни дейности, така че да не се нарушава работата на търговския център.

Проектантският екип на инженерите конструктори с ръководител инж. Георги Колчаков се справи отлично с това сложно предизвикателство.

Инж. Николай Маринов, управител, "Калистратов груп"

Направихме първата офис сграда в София с лека стоманена конструкция

- Инж. Маринов, как започна работата по Sofia Tower 2?

- Началото на 2020 година стартира проектът по надстрояването на търговския комплекс Mall of Sofia. Без да се променя функцията на съществуващите помещения, беше изградена новата част с височина на кота корниз 50 м. След приключване на строителните дейности удостоверение за въвеждане в експлоатация бе издадено на 28 ноември 2022 година.

Конструкцията на сградата е смесена, с носещи вертикални стоманобетонови елементи и стоманени рамки. Новите междуетажни подови конструкции са стоманобетонни плочи, кофрирани с профилна LT ламарина. За връзката между стария и новия бетон са използвани стоманени дюбели и епоксидни лепила.

- Какви предизвикателства постави проектът?

- Срещнахме няколко основни групи предизвикателства.

Първият проблем, с който се сблъскахме, беше свързан с локацията на проекта – централна градска част с много натоварени пътни артерии, кръстовището на бул. “Ал. Стамболийски“ и бул. “Ген. Скобелев“, спирки на градския транспорт в непосредствена близост, метростанции и липсата на всякаква възможност да се изгради нормално временно селище.

Вторият проблем беше свързан с функциониращия търговски център и с неговите наематели - големи компании с подписани договори и конкретни изисквания, поставени към собственика, за ползване на търговските площи, с които ние трябваше да се съобразим. Това беше огромно предизвикателство, което допълнително усложни организацията на нашата работа. Голяма част от строителните дейности се наложи да бъдат изпълнявани през нощта, включително доставки на материали и изделия. В същото време трябваше да се съобразим и с жилищните сгради наоколо и да не нарушаваме спокойствието на хората.

Проблемът, който според мен оказа най-голямо влияние върху проекта, беше COVID кризата, която за съжаление предизвика не само поскъпване на основни материали, нужни за изграждане на сградата, но и затрудни изключително логистиката на доставките. Разбира се, повлия и на възможността фирмите в бранша да подбират качествена работна ръка.

От гледна точка на изпълнение на строителните дейности голямо предизвикателство беше монтажът на стоманени конструктивни елементи с тегло до 8 тона. Сериозно професионално преживяване. Като натурални показатели ние сме монтирали на обекта почти 1200 тона стоманена конструкция, армировъчна стомана около 450 тона и сме положили бетон малко над 3000 куб.м.

Във връзка с големината на конструктивните елементи и тяхното разтоварване на няколко пъти за възможно най-кратки периоди се наложи спиране на движението по ул. “Опълченска“, както и за монтажа и демонтажа на кулокрана, необходим за изпълнение на строителните дейности. Наложи се и спиране на отделни платна от бул. „Ал. Стамболийски“, което, разбира се, ставаше след съгласуване с всички общински инстанции и изготвяне на проекти за организацията на работа. За близо година изместихме не една от спирките на градския транспорт, за да са извън зоната на изпълняваните строителните работи, дори се наложи и изместване на контактната мрежа на тролейбусните линии.

Този обем от строителни дейности заедно с работа в централна градска част и важността на сигурността и безопасността на пешеходците и на столичния транспорт ни постави пред големи изпитания.

Говорейки за предизвикателства, трябва да отбележим и сложността на новата конструкция, която трябваше да бъде съвместена със съществуващата на сградите на Sofia Tower 1 и IMAX залата. Наложи се много неща да се решават в процеса на работа, което допълнително създаде известни трудности.

Едно от нещата, които спомогнаха за спазване на сроковете и за улесняване на работата, за по-качествен монтаж, беше това, че материалът за производство на стоманените колони на сградата успяхме да закупим от Дубай. Такива елементи в Европа се произвеждат изключително рядко, защото няма такова търсене. Почти готовите елементи, които се доставяха, ни дадоха възможност да се намали нуждата от допълнителни операции в заводски условия, с което се спестяваше и технологично време.

- С какъв произход са използваните материали?

- Основните материали – стоманени профили за носещата конструкция, бяха доставени от Дубай. Друга част от профилната стомана е закупена от европейски производители, армировъчната стомана е основно от Гърция. Разбира се, бетоновите смеси са местно производство, кофражната LT ламарина е от Полша. Конструкцията за окачената алуминиева фасада е произведена в Гърция, а стъклопакетите и други крепежни елементи са произведени в България. Изключително високи бяха изискванията в проекта за енергоефективност на профилите и стъклопакетите, както и към звукоизолация и соларни фактори.

- Какво укрепване беше нужно, за да може да се изгради Sofia Tower 2?

- В проекта на Sofia Tower 2 теглото на конструкцията на новата сграда беше изключително важно, защото ние използваме, разбира се - със съответното усилване, съществуващите фундаменти на Mall of Sofia. Целта на конструкторите е да натоварват съществуващия фундамент с възможно най-малко нови усилия и един от методите за постигане на това е стоманената конструкция. Отнесено теглото на конструкцията на сградата към единица площ е значително по-малко, отколкото при стоманобетонова такава.

За усилване на основите на Mall of Sofia бяха използвани специални лепилни състави, които осигуряват равноякостна връзка между съществуващите основи и усилването, което ние изпълнихме, преди за започнем с изграждането на сградата нагоре. Мисля, че близо 24 000 отвора с диаметър между 3 и 5 см направихме в съществуващата основа на Mall of Sofia, в които чрез този лепилен състав заложихме армировъчна стомана, която послужи за усилване на фундамента и изграждане на сградата нагоре. Въпреки съвременната техника, с която разполагаме, това беше изключително голям обем работа.

В работата по обекта, разбира се, по различните специалности бяха ангажирани около 240 души.

Мая Спасова, мениджър проекти, "GTC България"

Положителната оценка на наемателите ни е най-голямото удовлетворение

- Какви бяха основните задачи при проект мениджмънта и изграждането на Sofia Tower 2?

- Стартирането на строителството на Sofia Tower 2 съвпадна с ограниченията, въведени заради COVID пандемията, и доставките на материали бяха силно ограничени заради затворени пристанища и спрени производства. Тези ограничения доведоха както до забава, така и до увеличаване на цените на суровините, които имаха пряк ефект и за нас. Едно от най-големите предизвикателства беше да осигурим вноса и доставката на стоманените профили в срок, който да не доведе до спирането на обекта.

Второто предизвикателство беше преминаването на стоманената конструкция през съществуващата сграда на Mall of Sofia, включително през някои от обектите на наематели, както и първата плоча на Sofia Tower 2, която е непосредствено над зоната за хранене на Mall of Sofia. С всеки от наемателите водихме преговори, за да договорим условия, при които ще работим, и промените, които се налагаха в техните обекти. Успоредно с изграждането на Sofia Tower 2 в "Мол София" се изграждаха няколко големи нови обекта (IKEA, "Интерспорт", основен ремонт на магазин "Билла"), което допълнително усложни координацията на работите и се налагаха промени в графици и технологични процеси.

Изграждането на фасадата също имаше своите предизвикателства. Наложи се промяна на организацията за достъп в сградата на мола, част от подмяната на фасадата на нивата на мола съвпадна със зимния сезон и трябваше да намерим решение как да запазим нормален климат в засегнатите части от сградата.

- Кое в проекта ви носи удовлетворение и е повод за гордост?

- Наскоро в разговор с бъдещи наематели те споделиха, че са впечатлени от това, което сме постигнали със Sofia Tower 2 като визия и технически параметри. Това, че хората, които ще обитават сградата, са впечатлени от нея, е нещото, което носи най-голямо удовлетворение.

Обратно нагоре ↑