Продукти и технологии

Sofia Event Center: Мястото за събития с добавена стойност

Споделяне
Невена Тодорова, Калоян Тодоров, Special Events Group © Виктория Тодорова

Нетуъркингът и средата са почти толкова важни колкото и самото събитие

- Г-жо Невена Тодорова, г-н Калоян Тодоров, поздравления за великолепния редизайн на Sofia Event Center! От какво черпихте вдъхновение при тази сериозна намеса в пространствата на вече успешна събитийна локация?

Невена Тодорова: След пандемията събитията на живо се завърнаха триумфално в ивент центровете и залите. Гладът за физически прояви предизвика буквално бум в нашата индустрия. През последните шест месеца ние и всички колеги от бранша сме затрупани със запитвания и заявки за събития и за съжаление сме принудени да отказваме голяма част от тях поради липса на човешки ресурс за изпълнението им. От една страна, вдъхновението за пълния редизайн и ребрандинг на СЕЦ дойде именно от бързото възстановяване на нашия бизнес и от желанието да покажем една още по-модерна и още по-многофункционална локация, която да посрещне този натрупан двегодишен глад за събития. Интересното е, че разполагахме само с два месеца и половина, в които трябваше да преобразим пространството не само вътре, но и цялата тераса.

От друга страна, голямото си вдъхновение почерпихме от тенденциите в световен мащаб, по чийто пример заложихме на една изцяло нова за нас концепция. По западен образец този път решихме да инвестираме повече в периферията на събитията, отколкото в техния център. Повечето наши клиенти споделят, че по време на пандемията най-много им е липсвала живата връзка с хората, а не толкова съществената част от събитията, от която по време на ковид така или иначе не са се лишавали благодарение на онлайн възможностите.

Последните тенденции сочат, че нетуъркингът и възможността на хората да се срещат помежду си, да обменят идеи, да си изберат какво да слушат и какво да пропуснат са точно толкова важни, колкото самото посещение на конферентната част. Ето защо вече почти няма събитие без изложение или без предоставена възможност на спонсорите да си направят презентация, да си обособят зона или workshop.

Следвайки тези тенденции, ние обновихме и усвоихме изцяло всички пространства, с които разполагаме извън основните ни зали за събития, в това число всичките ни лобита и тераси. В тях изградихме постоянни зони, които позволяват много по-голям нетуъркинг за участниците, както и възможност за провеждане на минисъбития в събитията. Нашите нови зони са един модерен прочит на остарелите щандове, както и на работните групи и презентации, които по правило се провеждат в по-малки зали или пространства. Всичките ни зони са част от едно голямо Open space пространство и дават възможност на участниците да получат максималното от едно събитие - и като нетуъркинг, и като съдържание. Следвайки още една тенденция, която наследихме след ковид, а именно предпочитанието на хората да се събират на големи и открити пространства, ние направихме редизайн и на нашата тераса, като освен в интересни интериорни решения ние вложихме много и в озеленяването й.

Основна ни цел, която постигнахме с реновацията и редизайна на СЕЦ, е нашите клиенти да получат още със стъпването си в центъра ни много повече от това, което получават в стандартните локации, и без да е необходимо да влагат много средства, техните събития да имат една голяма добавена стойност от всички екстри и възможности, които им предоставяме.

- Как се промени събитийната индустрия в постпандемичния период и какви възможности създаде кризата?

Невена Тодорова: По време на пандемията и след нея настъпиха доста промени в нашия бранш, голяма част от които ще останат завинаги като наследство от нея. Ковид кризата взе много от ивент бизнеса, който беше един от най-засегнатите от нея, но в същото време и създаде много нови възможности. Именно благодарение на пандемията ние преоткрихме нови видове услуги, които преди това не бяха популярни или изобщо не съществуваха в нашия бранш. Това са виртуалните събития и всички съпътстващи ги услуги като създаване на виртуален дизайн за виртуални сцени, зелени студиа, платформи, виртуални изложения и виртуални партита, виртуални гласувания, многоезични онлайн преводи, стрийминг платформи, мултиформатни конферентни срещи и т.н. Това са малко или много нови услуги и макар да ги е имало и преди, през 2020-а и 2021-ва те се развиха с невиждани темпове. Нашата статистика показва, че по време на ковид пандемията ние добавихме над 20% нови продукти и услуги в портфолиото си и това са услуги, които останаха и след ковид и които продължаваме да предлагаме и занапред. За сравнение - в нормални условия добавяме около 2-3% нови продукти и технологии на година.

Други положителни тенденции са, че се отвори пазар за нискобюджетни събития, които вече могат да се провеждат лесно във виртуална среда и които преди поради липса на бюджет не са могли да бъдат осъществявани. Успяхме и да образоваме много “офлайн“ клиенти да провеждат активностите на организациите си и в онлайн среда – нещо, което преди смятаха за невъзможно.

Събитията наследиха още една промяна от ковид пандемията и това е виртуалният елемент. Той намаля рязко в постковид реалността, но все още много организатори запазват частична виртуализация на събитията си, било то за да включват лектори онлайн или за да добавят някаква виртуална реалност за хибридните прояви.

За съжаление наследихме и много негативните промени и последици от ковид пандемията, които не могат да бъдат компенсирани от изброените дотук положителни. Една от най-тежките за нас като работодатели последици е липсата на хора и специалисти в нашия и много други браншове. Голяма част от тях бяха освободени в началото или по време на пандемията, след което се пренасочиха в други индустрии и бизнеси. Някои от тях решиха, че прекалената динамика на ивент бизнеса и опасността от едно поредно затваряне не си струват риска и трайно промениха своята работна ориентация. Липсата на квалифициран персонал за изпълнение на събития след ковид не е само местен, а световен проблем, което прави работата ни още по-трудна. Това доведе до драстичен растеж на заплащането в сектора след пандемията, както и до сериозното повишаване на цените на събитийните услуги.

Друг сериозен негативен ефект, който породи ковид пандемията, е липсата на ново оборудване, за чието производството и доставка се чака с месеци.

Фотограф: Виктория Тодорова © Виктория Тодорова

- Австрийският пазар беше логична стъпка преди пандемията - какви са неговото състояние, особености и потенциал сега? Каква е разликата между българския и европейския стандарт в събитийната индустрия?

Калоян Тодоров: Офисът ни във Виена работи вече над 5 години. Преди пандемията се очертаваше, също както и у нас, че ще имаме звездна 2020 година. След появата на ковид кризата можем да кажем, че нямаше значителни разлики в двата пазара – затвориха и отвориха по подобен начин, и на двете места държавата помогна с мерки на сектора ни. За съжаление много колеги в България не получиха помощи само защото не бяха регистрирали фирмите си с точния КИД (код за икономическа дейност). Затова част от фирмите в бранша и най-вече тези за аудио-визуални и логистични услуги не получиха помощи. В Австрия въпросният КИД няма как да бъде объркан, защото всяка година се плаща такса към търговската камера за дейностите, които изпълняваш, и ако не ги декларираш точно, не можеш да работиш. Тоест там системата за разпределение сработи много успешно. Ние като собственици на австрийско дружество със 100% българска собственост получихме същите помощи, каквито се полагаха на всички.

Иначе като цяло можем да твърдим, че в Австрия голяма част от събитията са по-базови, и то говорейки не за частни прояви или церемонии, а за масовите бизнес събития. Ефектните декори и корпоративна сценография не са често срещани както у нас, а специалните инсталации и като цяло много дизайн се наблюдават само при някои много големи събития. Организаторите са по-практични и доста по-консервативни. Опитвали сме се да анализираме защо е така и сме стигнали до извода, че за да стане едно събитие красиво и забележимо, в Австрия трябват доста повече средства, ангажират се архитекти, студиа за дизайн, специалисти по статика, визуализатори и аниматори, които да покажат концепция - от там цената се вдига до такава степен, че клиентите просто не могат да си го позволят. Разбира се, правят се уникални неща и там, но те са по-скоро знакови събития, с бюджети за стотици хиляди евро и милиони дори. Затова винаги казваме, че в България нашите услуги са много по-достъпни и средностатистическите ни събития са много по-красиви. От години имаме мисия да покажем и на австрийците, че услугата е достъпна и за тях и че можем да превърнем почти всяко събитие с малко детайли и с не много средства в запомнящ се ивент.

1 / 4

Фотограф: Виктория Тодорова

2 / 4

Фотограф: Виктория Тодорова

3 / 4

Фотограф: Виктория Тодорова

4 / 4

Фотограф: Виктория Тодорова

- Вие следите последните новости - в каква посока се развива световната събитийна индустрия - какви са иновациите и практиките, които вече сте въвели и които планирате да въведете?   

Калоян Тодоров: В момента индустрията ни се отърсва от най-големия си кошмар, откакто е била създадена, и търси нови методи, за да заблести отново с пълния си блясък.

Новото е, че виртуалните технологии са вече дотолкова развити и съпътстват почти всеки ивент, все едно ги е имало винаги, а всъщност 95% от тях не съществуваха преди три години.

В момента има няколко тенденции в развитието на събитийните технологии.

Една от основните е Sustainability – всеки ресурс трябва да минава през тази призма - колко енергоемък е, дали се рециклира, дали след използването му за малко ще може да се ползва пак, или ще се изхвърли. Борбата за опазване на планетата ни остави своя отпечатък и в нашата индустрия и със сигурност е възходящ тренд.

Ние също имплементирахме и търсихме много зелени решения при обновяването на центъра ни. Почти всички бои, плочи, мокети имат голям процент рециклирани съставки. Осветлението ни сега е много повече, но е и много по-икономично от преди, защото вече не само всичко е ЛЕД, но се управлява и с умни устройства. Намалихме почти до минимум използването на синтетични материали и заложихме на камък, метал и естествени растения. Опитваме се да оптимизираме почти всеки процес, така че да намалим въглеродния си отпечатък и да използваме отново и отново почти целия си инвентар. Опитваме се да приканваме и нашите клиенти да използват все повече зелени практики. Само от използването на филтрирана вода в стъклени бутилки вместо класическите пластмасови бутилки могат да се спестят стотици хиляди опаковки за година.

Иначе новостите в света на техниката ги има постоянно – ЛЕД стените са навсякъде, те са новият крал на всичко, свързано с образ и проекция. Използването на мултимедийните проектори лека-полека намалява, ламповите отстъпиха почти изцяло мястото си на лазерните. ЛЕД стените вече могат да придобиват всякакви форми и стават все по-фини като образ и все по-лесни за монтаж. Дроновете навлязоха и в затворените пространства и до няколко години могат да заменят изцяло статичните камери. Камерите за заснемане също се промениха – операторите с камери намаляват, появяват се PTZ камери, управлявани с дистанционен контрол, или самоуправляеми камери. Тази технология се прехвърли успешно от охранителната в ивент индустрията. Смартфоните, които са в джоба на буквално всеки от нас, получават все нови и нови функции - системи за гласуване, органайзери, системи за приемане на превод, мини холограмни приемници – всичко това вече е възможно не чрез специална апаратура, а с помощта на почти всеки смартфон. Вече не излизат толкова нови по рода си хардуерни устройства, а приложения, системи и програми, които се опитват да дадат нови приложения на съществуващите към момента устройства.

Добрата новина за нас е, че хората малко или много получиха „умора“ от виртуализацията и дигитализацията на онлайн проявите и сега се връщат на събитията на живо, за да комуникират, пипнат, вкусят и усетят всичко от първо лице със собствените си очи и ръце.

Вижте cтaтиятa в бpoй 6/2022 нa cпиcaниe ГPAДЪT в дигитaлeн фopмaт c вгpaдeни ИHTEPAKTИBHИ BPЪЗKИ 

Обратно нагоре ↑