Продукти и технологии

RÖFIX – компания с мисия и опит в реновирането и реставрирането

Споделяне

Примерите от практиката показват, че най-успешни са тези реставрации, които с мотивация и воля успяват да обединят около себе си специалистите. В тези случаи имаме цялостен стратегически подход към сградата, а не се прибягва до решения „на парче“ и не се правят компромиси с технологиите и системните решения за реставрация.

Реставрацията на „Томбул джамия“ в Шумен

Ярък пример е приключилата реставрация на „Томбул джамия“ в град Шумен. Строежът й започва през 1740 г. и приключва през 1744 г. Благодетел е Шериф Халил паша. Обектът е най-големият храм на територията на България и е сред стоте туристически обекта на Българския туристически съюз. Джамията е втора по големина на Балканския полуостров след  „Султан Селим“ в Одрин. По време на реставрационните дейности поради изцяло каменна външна зидария е използван силиконовият импрегнатор RÖFIX РР405 HYDROPHOB. Продуктът е подходящ за хидрофобизация на минерални строителни материали и по този начин способства за намаляването появата на мухъл, плесен, алги и гъби. Отвътре голяма част от хастарната мазилка с декорации е съборена до зид и е възстановена с екологичната варова хастарна мазилка RÖFIX 530, след което е изрисувана отново. Използвани са и серията от реновиращи шпакловки и мазилки RÖFIX RenoFamily, наложени в практиката като правилното решение за всякакви проблеми в строителството. Завършващото покритие е със силикатната екологична боя RÖFIX PP 225 RENO 1K, която е устойчива на индустриални газове, киселинни дъждове и слънчеви лъчи и има свойствата да не пожълтява.

Самата работа по такъв обект е продължителна, реставрацията на джамията продължи близо две години, но на обекта си съдействаха много добри реставратори, архитекти, изпълнители и общественици от региона. По време на реставрацията се включиха и много студенти. Реставрацията се води от Любомир Воденичаров.

Реставрацията на гара "Трапезица" - Велико Търново

Други две знакови реставрации са тези на гара „Трапезица“ във Велико Търново и Централна гара в Пловдив. Според изследователката на следосвобожденско Търново Катя Митова-Ганева още по време строежа й гара „Трапезица“ впечатлява с интересни факти и събития. Първоначално гарата кантон “Трапезица” се е намирала на около 200 метра от сегашното си местоположение по посока Горна Оряховица. Почти готовата постройка обаче внезапно потъва в льосовата почва, поради което е построена отново върху скалиста повърхност за по-сигурна основа. Друг исторически момент, свързан с кантона, е, че в 9 ч. на 22 септември 1908 г. влакът на цар Фердинанд I и част от българския политически елит спира на гара "Трапезица". На нея е направен първият препис на Манифеста за обявяване на независимостта на България. По реставрацията на обекта е работено отново със серията реновиращи и реставриращи продукти RÖFIX RenoFamily. Хастарната мазилка е възстановена с продукт на основа въздушна вар и цимент – RÖFIX 510. Използваният дълбокопроникващ силикатен грунд RÖFIX PP 201 SILICA LF постига минерални товароносими основи, като подобрява в пъти сцеплението. Минералният екологичен продукт е прозрачен с алгицидни и фунгицидни свойства поради естествената си алкалност. Реставрацията приключва с полагането на завършващото покритие - минерална силикатна външна боя RÖFIX PE 229 SOL SILIKAT. Боята е високопокривна, паропропусклива и устойчива на атмосферни условия, с възможност да се оцветява по цветовия каталог на производителя. Особено подходяща е за пребоядисване и уеднаквяване на минерални основи, нови и стари повърхности с варова мазилка, при които обмяната на въздух с околната среда не трябва да бъде възпрепятствана.

Реставрацията на Централна гара Пловдив

Сградата на Централна гара Пловдив е проектирана от италианския архитект проф. Мариано Пернигони, построена е за три години от 1905 до 1908 г. Стилът е бароков, с богата орнаментика. Концепцията за реставрация на фасадите включва идея за запазване и експониране в оригинал въпреки натрупаните през годините наслоявания, преустройства и реконструкции. Всички елементи се реставрират на място. За тази цел арх. Любомир Петров дори стартира консултация с оригиналния чертеж на сградата, който се съхранява в Централната библиотека във Виена. Реставрационните дейности са насочени към разкриване на оригиналната повърхност от многобройни наслоявания и анализ на следващите действия. Чрез методът на консолидация на структурата на оригиналния материал се правят съответните предписания. Някои от изцяло липсващите елементи са реконструирани със сходен по характер материал. Фасадата е реставрирана чрез нанасяне на трайно защитно покритие с цвят, съобразен с оригиналния. И тук ключовите продукти са серията от универсални реновиращи материали RÖFIX RenoFamily, екологичната боя RÖFIX PP 225 RENO 1K и дълбоко проникващият грунд RÖFIX PP 201 SILICA LF.

Даниел Трънков, търговски директор и продуктов мениджър „Реновиране и саниране“,„Рьофикс“ ЕООД

Даниел Трънков, търговски директор и продуктов мениджър „Реновиране и саниране“,„Рьофикс“ ЕООД

Най-успешни са реставрациите с цялостен стратегически подход към сградата

- Кои са най-често срещаните спънки една сграда, част от недвижимото културно наследство, да не се реставрира и да се руши?

- Отговорът на този въпрос е едновременно широкоспектърен и изключително ясен: липса на целенасочена, стратегически правилна политика в тази посока. Затова се появяват усложнения и собствениците на такъв тип сгради се чувстват притиснати сами да финансират ремонта и идва оправданието (често напълно основателно), че няма средства. От друга страна, многото собственици на такъв тип реституирани сгради води до изключително трудна комуникация между тях и общинските администрации по места. Друг фактор е качественото и съвестно изготвяне на предписание за реставриране без никакви компромиси. Това трябва да се случи с правилните продукти и системи, отговарящи на нуждите на сградата, а именно полагане на близки до миналото исторически строителни субстанции, стремеж към възвръщане на оригиналния облик, а не нови архитектурни тълкувания. Трябва да мислим и в посока на енергийна ефективност на тази сграда. И тук нямам предвид да се положи върху фасадата стандартна фасадна система с изолационни плочи от EPS, защото така е по-лесно или защото „масово така се прави“. По-скоро така компрометираме сградата и историческата й ценност, а има други доказани в практиката начини да се направи правилно и ефективно. Стигнахме и до последния фактор – нуждата от информирани и вдъхновени, можещи и търсещи нови знания и умения изпълнители, майстори и реставратори с мисия и опит. Важно е да отбележа, че в България разполагаме с професионалисти в областта – архитекти, изпълнители, реставратори и пр., с които през последните години положихме основите на ново мислене и прилагането на стратегия. Въпреки това има още много да се работи по темата.

Апелирам към крупните бизнесмени в качеството им на собственици на такива сгради: ценете ги, дайте им възможност да се преродят за нов живот, приемете предизвикателството да ги възобновите вместо умишлено да ги оставите да се разрушат и на тяхно място да изникнат хотели, заведения и молове. Добра практика напоследък е фактът, че цели улици в Русе придобиват оригинален облик на база напредничавото мислене на собствениците на историческите сгради. Искрено се надявам, през следващите няколко години да успеем да положим основите на промяната, да възпитаме истинско оценяване на недвижимото културно наследство и опазването му в оригинал. От колегите ни в Австрия и Германия например можем само да черпим много опит и вдъхновение. Тук правилният подход е система за съфинансиране от страна на държавата с ясни правила и регистър със сертифицирани фирми изпълнители. Българските производители на правилните продукти ги имаме.

- Кои са основните три стъпки за правилно провеждане на една реставрация?

- На първо място е волята това да се случи „като по учебник“. След това идва правилното обследване на състоянието на сградата. Важно е да познаваме сградата много добре – чертежи, планове, взимане на проби от материалите, тестове за здравина и устойчивост на съществуващите повърхности, консултации с реставратори и пр. Така ще знаем кои намеси са най-спешни и как да подходим. Не на последно място е избирането на квалифицирани и опитни изпълнители, които да осигурят качественото полагане на материалите. Ключов момент е работата със сертифициран производител на продукти за реновиране и реставриране, за да имаме наличие на сигурност и гаранция за качество. Наблюдаваме тенденцията на консултация през интернет, където непознати, случайни и недоказани в бранша специалисти дават съвети за това „как се прави“. Бих посъветвал хората: търсете доказани специалисти, които дават цялостни системни решения. Непроверените източници в социалните мрежи по темата „реставриране“ дори раждат такива недомислици като формулата „гипс-цимент-рабица-бирени капачки“, както се шегуваме ние в бранша.

Пълният текст - в брой 1 на сп. ГРАДЪТ