Сгради

Ново училище в район "Триадица", София

Визия: Детето и общността в центъра

арх. Яна Андреева Бейли, старши архитект, ИПА

Проектът на ИПА, победител в конкурса за ново общинско училище в квартал „Манастирски ливади-изток“, организиран от Столичната община - район „Триадица“, представя училището като отворено, приобщаващо и устойчиво пространство, интегрирано в квартала и в постоянен диалог с природата. Архитектурната визия балансира функционалност и емоционално преживяване, яснота в организацията и богатство на пространствените решения.

Училището е проектирано в четири надземни и две подземни нива, като в подземните е развита зона спорт.

В сградата са разположени учебни студиа за 980 ученици, ресторант с кухня, STEAM лаборатории за специализирани предмети и изкуства, многофункционални пространства, малък физкултурен салон и множество открити зелени пространства във височина, даващи възможност за обучение на открито. Проектът надхвърля традиционните рамки, като отваря вратите си и за жителите на квартала. И извън учебно време ще бъдат достъпни закрит плувен басейн, голям физкултурен салон, библиотека, писта за бягане и спортни площадки на открито.

Основната концепция стъпва върху идеята за надграждане на традиционното училищно пространство чрез създаване на вдъхновяваща, гъвкава и отворена среда, която насърчава личностното развитие и активното участие на учениците и общността. Сградата е замислена като жив организъм, в който балансът между застроената площ и дворните пространства е водещ. Концепцията развива принципа за „двор-дневна“, превръщайки двора в естествено продължение на учебните зони и дневна на открито, а терасирането във височина осигурява визуален и физически контакт с природата на всяко ниво. Всички класове имат достъп до тераси, предвидени за съответната възрастова група. Тези открити зелени пространства дават възможност за различни форми на обучение и насърчават провеждането на учебни занимания на открито.

Проект: Ново училище в район "Триадица"
Локация: квартал "Манастирски ливади-изток"
Инвеститор: Столична община - район “Триадица”
Проектант: ИПА 
Етап: идеен проект 

Пространствената организация следва четири основни циркулационни потока,

съобразени с потребностите и различията във възприятията на различните групи потребители: поток на ученици от начален етап (1-4 клас), поток на ученици от прогимназиален етап (5-7 клас), маршрут за обществен достъп в извънучебно време и непрекъсната пешеходна връзка с бъдещия линеен парк за жителите на квартала. Достъпът за ученици от начален етап е организиран от север, с предвиден паркинг и зона за кратковременен престой (drop-off). Главният вход за ученици 5-7 клас и посетители в извънучебно време е откъм главния вход на ул. „Тодор Джебаров“.

Обемно-пространствената концепция на сградата е изградена върху три основни елемента: движение, израстване и присъствие на природата във височина. Организирането на сградата в четири етажа освобождава максимално зелени и дворни пространства, а идеята за вертикално развитие символизира естествената трансформация, личностно израстване и еволюция както на самите пространства, така и на техните ползватели. С всяко изкачване на по-горен етаж учениците преминават към нов етап на развитие, а всяка учебна година е свързана с различен сектор от сградата.

Учебните звена са ясно дефинирани и разделени комуникационно за двете възрастови групи.

1 / 3

2 / 3

3 / 3

Основен акцент е многопластовата гъвкавост на учебните и многофункционалните пространства.

Учебните студиа могат да се обединяват със съседни или да се разделят според нуждите на малки, средни или големи групи ученици в различни режими на учене, а част от тях се отварят и към коридора за допълнително пространство.

Концепцията за различните режими на учене („На върха“, „Пещера“, „Огнище“, „Езерце“, „Преживяване“ и „Движение“) намира най-ярко отражение в многофункционалните зони, които стимулират условия за индивидуални и колективни занимания, игра, комуникация и движение.

Фоайето е сърцето на училището

с централна сцена за представления, театрални скамейки и кътове за игра, стимулиращи свободна комуникация. То е свързано с библиотеката и ресторанта, които могат да се отварят към него и да бъдат използвани в извънучебно време. Зоната за спорт включва голям физкултурен салон и плувен басейн, достъпни за общността, а малкият салон предлага стена за катерене с пързалка, басейн с дунапренени кубчета, зона за разтягане и загрявка с шведски стени, огледала и подвижни модулни скамейки.

STEAM центровете обединяват кабинети по изобразително изкуство, музика, компютърни науки, физика, химия, биология и бит и техника. Те са свързани чрез многофункционално ядро и могат да се отварят или обединяват. В интериора са заложени по-ярки цветове, които стимулират креативността и ангажираността на учениците. Библиотеката на две нива отделя тихата от по-шумната зона и е проектирана като добре осветена, леснодостъпна и подходяща за деца от всички възрасти зона.

Фоайето, библиотеката, ресторантът и физкултурните салони могат да бъдат използвани и от външни посетители в извънучебно време, превръщайки училището в обществен център за квартала.

 

Обратно нагоре ↑