Сгради

Нов централен офис на VIPSERVICE – Москва

Споделяне

Best Office Awards 2019 Nominations, Русия

арх. Радомир Серафимов

Четете в бр. 2 на сп. ГРАДЪТ

"Випсервиз Холдинг" е иновативен и технологичен лидер на руския пазар в продажбата на самолетни и железопътни билети, както и на пътувания и свързаните с тях услуги, който обединява мрежа от повече от 13 000 подагенти. В портфолиото на компанията влизат няколко компании – Biletix (за B2C клиенти), Portbilet (за B2B клиенти), както и представителство за Руската федерация на световния бранд Carlson Wagonlit Travel. Холдингът има 10 представителства в Русия и Европа и е агент №1 на националния превозвач "Аерофлот", както и водещ агент на Руските железници, като предлага широк спектър от услуги - подагентна мрежа, корпоративни туристически услуги, онлайн агенция за билети, индивидуални туристически услуги за изходящ туризъм, учебен център и други. В холдинга работят повече от 1600 служители, които обслужват над 13 млн. пътници годишно. С годишна печалба 107 млрд. рубли "Випсервиз" попада в престижната класация „ТОП 100 на частните компании в Русия“ на списание Forbes.

1 / 3

2 / 3

3 / 3

ЛОКАЦИЯТА

Проектиране на нов дом - централен офис на "Випсервиз", отговарящ на специфичните изисквания на компанията

Проектът беше разработен и реализиран в тясно сътрудничество с международната брандингова агенция INTO Branding. Предизвикателството към нашия екип беше да организираме общ офис за трите компании - Carlson Wagonlit Travel, Biletix и Portbilet, към холдинга, като в същото време те да бъдат ясно сепарирани в отделни зони, всяка от които със съответните съпътстващи елементи – рецепция, офис пространства, кабинети, зали за срещи, принт зони, зони за отдих санитарни възли и т.н. Освен офисните площи трябваше да разработим и малък ивент център за креативна работа, семинари и обучения.

Най-общо казано, пред нас стоеше задачата да създадем съвременна работна среда за 300 служители и сътрудници, отговаряща както на сложната специфика на работния им процес, така и на духа и ценностите на бранда "Випсервиз".

Проектът се намира в централната част на Москва в много интересна стара сграда – паметник на културата, построена през 1923 г. В началото сградата функционира като земеделска борса, а по време на социализма е използвана като склад към кооперативен съюз. През годините е претърпяла различни трансформации и преустройства, но в наши дни е реконструирана в офис център.

1 / 4

2 / 4

3 / 4

4 / 4

ПРОСТРАНСТВОТО

Предмет на проекта е последният етаж на сградата, който (вероятно в наши дни) е надстрояван допълнително. Разположени на площ 2450 кв.м, помещенията на бъдещия офис представляваха „странно“ пространство с голяма светла височина и голяма дълбочина. Съществуващите  прозорци бяха малки и разположени на много голяма височина от пода. Вследствие на надстрояването помещенията бяха „просечени“ от мрежа от стоманени колони, греди и диафрагми, носещи новия метален покрив. Интересна и благоприятна за проекта даденост на сградата беше наличието на самостоятелен вход от улицата (отделен от основния за сградата) с площ около 150 кв.м, който посредством два асансьора и стълбищна клетка осигурява директна връзка до последния етаж. Преустройството на въпросното входно пространство също беше в обхвата на нашия проект.

Обхватът на нашата разработка включваше три подобекта – офис, ивент център и входно фоайе.

ОФИС ПЛОЩИ

Разработихме офисното пространство като комбинация от open space и кабинети, съобразени със структурата и режима на работа на всяка една от компаниите. Обикновено големият брой работни места генерира шум в общите офисни пространства, който създава дискомфорт. Затова с помощта на акустични пана, подбрани в корпоративните цветове на всяка компания, създадохме цветни акценти, които имаха за цел както да осигурят комфортна акустична среда на работещите, така и визуално да сепарират и дефинират отделните характерни офис площи. На определени стени от интериора добавихме тематични принтове в графични тонове и изображения, напомнящи духа и услугите на компанията. В процеса на проектиране решихме да се възползваме от голямата светла височина на помещенията и да оставим видими покривната конструкция и инсталационните трасета. По този начин успяхме да постигнем усещане за простор, което беше от изключителна важност за дълбоките и слабо осветени помещения. Основното осветление решихме посредством висящи линейни LED осветители. Обособихме множество зали за работни срещи, както и пейзажно разположени кътове за креативна работа в неформална атмосфера. На възлови от гледна точка на човекопотоци места разположихме „принт зони“ и площи за съхранение на офис консумативи, както и гардеробни зони за съхранение на лични вещи. В непосредствена близост до асансьорите разработихме представителна приемна зона с рецепция със специално проектиран brand experience кът. Към всеки от офисите предвидихме и обособихме кътове за хранене, кафе паузи и отдих.

1 / 2

2 / 2

ВХОДНО ПРОСТРАНСТВО И ИВЕНТ ЦЕНТЪР

Ивент център

Офисният ритъм, начинът на работа, динамиката и социалният живот на компаниите в холдинга на "Випсервиз" изискваха наличието на голямо пространство за провеждане на уъркшопове, семинари, обучения, презентации, коктейли… или просто място за креативна работа по проекти. За целта обособихме една голяма площ, условно разделена на две зони – презентационна и неформална. В първата зона разработихме амфитеатър, ориентиран към интерактивна стена от презентационни дисплеи. В останалата част от пространството пейзажно разположихме различни кътове за сядане, съставени от мобилни мебели, даващи възможност за вариации при различните сценарии на използване на пространството. В дъното на помещението обособихме кът за неформални занимания – тенис на маса, минифутбол, дартс. В средата на залата преминаваше ред от 4 броя колони, които декорирахме с конструкции, наподобяващи стилизирани дървета в саксия, и по този начин от съществуващ недостатък  на пространството успяхме да получим ефектен акцент.

Входно фоайе

Неслучайно на последно място обръщаме внимание на входното фоайе - клиентът беше реализирал вече проекта на офиса и ивент центъра (като това беше отбелязано с грандиозно събитие), когато ни ангажираха за втора фаза на проекта. Въпреки относително малкия обем и мащаб задачата се оказа доста сложна. Заварихме тясно и дълбоко като форма и конфигурация пространство с няколко колони, условно разделено на две зони с различни етажни височини. Като допълнителна сложност трябва да отчетем и неизбежната предстояща намеса на фасадата на сградата, която поради статута си на паметник на културата подлежеше на съгласуване от местни одобряващи инстанции. Разработката предвиждаше обособяването на „виндванг“, входно фоайе за изчакване, зона за контрол на достъп, рецепция и зала за срещи. За късмет широката зона с голямата етажна височина граничеше с фасадата, затова я обособихме като входно фоайе с кътове за изчакване.

 

С цел оптическо разширяване на възприятието за пространство проектирахме огледална стена – акцент, в която вградихме интерактивен дисплей, презентиращ дейността на компанията. Като допълнителни акценти добавихме декоративни облицовки с 3D патерн, изобразяващи карти на различни градове. Зона "асансьори и рецепция" разработихме в огледални повърхности, светли цветове и плавни форми. В дъното на пространството ситуирахме зала за срещи с външни посетители. Подовете и таваните също обработихме в бял цвят, като за да постигнем богата осветеност на пространството, предвидихме вградени и висящи LED осветителни тела. Фасадата решихме с остъкляване със семпли форми, растер, цветове и материали и за наш късмет проектното предложение беше прието без забележки от одобряващите инстанции. Така проектираният и завършен вход се превърна в подобаващо „лице“ на новия централен офис на "Випсервиз".

В заключение със задоволство можем да отбележим, че нашите усилия не останаха незабелязани от медийната общественост и архитектурната критика в Русия - проектът беше селектиран и получи номинация в престижните годишни награди Best Office Awards 2019.

Четете в бр. 2 на сп. ГРАДЪТ