Сгради

Морени, София: Една година след старта

Споделяне

Инж. Пламен Андреев, управител на "Планекс инвест"

Философията на "Морени" носи силен емоционален заряд

Една година след старта „Морени“ е със завършен груб строеж на първи етап и е във фаза инсталации и довършителни работи. Първият етап бе разширен с още една триетажна сграда и 14 еднофамилни къщи. Завършена е реконструкцията на електропреносните мрежи и голяма част от площадковата инфраструктура – ВиК, дренажни системи и резервоари, усилено се работи по периферната улица, която обслужва комплекса. В напреднал етап е грубата вертикална планировка, за да се създаде фронт за есента или следващата пролет да започне озеленяването с едроразмерната растителност.

По сградите от първия етап се завършват всички инсталации – електро-, ВиК, газ, климатизация, монтират се фасадни дограми Schuеco. Изпълняват се топлоизолации, фасадни мазилки и каменни облицовки. Започва монтаж на вентилируеми каменни фасади и фасадни облицовки с термодърво. Почти всички СМР и доставки са договорени.

Инж. Андреев, „Морени“ е интересен и нестандартен проект. Сигурно не е лесно да се изберат материали, технически решения и детайли. Как успявате с работното обезпечаване на проекта?

- Така е. В хронологията на всеки проект започваме с цялостната концепция, следва еуфорията на „красивите визуализации“, но после идва ред на реализацията, т.е. с материали, технологии и детайли да се постигне тази визия. И не само – специфичната архитектура налага изисквания и съгласуваност на конструкцията и всички системи и инсталации, къде и как преминават те, и решаване на въпроси по проекта, в това число и оптимизиране на варианти за по-добро качество и функционалност. Въпреки добрата подготовка на детайлите при проектирането сега имаме много работа по практическото им прилагане и синхронизиране на строителната площадка.

Многото реализирани проекти на „Планекс инвест“ и опитът на екипа ни помагат и този път да постигнем ниво на продукта и краен резултат по-добри от това, което виждаме на визуализациите.

Как оценявате реализацията на проекта към момента, на фона на „горещия“ пазар на имоти в България?

- Когато разработвахме концепцията, пазарът не беше точно такъв, а и в случая „Морени“ е достатъчно мащабен и уникален проект, поради което нашата цел е устойчивост, първокласното позициониране и качествено изпълнение.

Това ни отношение бе оценено и прието от клиентите. „Морени“ привлече симпатиите на много широк кръг от хора, доби популярност, бих казал, че се прие като събитие на пазара. Към момента са договорени над 95% от жилищата, т.е. в разширения обхват на първи етап са ни останали 3-4 апартамента, продадени са над 80% от къщите.

„Морени“ са  „Морени“, защото са на два и три етажа, защото има въздух, пространство, защото са проект от висок клас. Защото за всичко е мислено много и ние се стараем при изпълнението да стане още по-добре.

Общо взето, купувачите придобиха опит в преценката на апартаменти като по-популярен продукт. Къщите са по-особен продукт и с повече претенции, а също и като цена. Какви са вашите впечатления?

- Къщата е нещо малко по-различно – с повече индивидуалност, по-различен начин на обитаване. Като работихме по проекта, ние успяхме да направим къща, която на пръв поглед е типизирана, но в същото време при разработка на интериорното решение, в т.ч. вид на вътрешно стълбище, необходимост от камина, ситуиране на кухня и т.н., да може да се постигне различна индивидуалност.

Въпреки че сме продали повечето къщи, ние разработихме интериорен проект и визуализации на общото пространство (дневна, кухня, трапезария) за двата типа къщи, за да покажем вариант на дизайнерско решение в помощ на клиентите ни. За да могат те да добият пространствена представа и да са убедени, че наистина има достатъчно място за всичко. Дори и при готов груб строеж „на тухла“ не всеки би могъл да си представи къщата в готов вид.

Много от клиентите имат въпроси не само за къщите, искания за частични промени, нуждаят се от съвети или проектиране на интериор, избор на материали и т.н. За да отговорим на тези нужди, ние вече имаме в нашия екип архитект с опит и богато портфолио от интериорни проекти, който заедно с другите ни технически специалисти консултира клиентите.

1 / 2

2 / 2

И все пак какво харесват клиентите в къщите на „Морени“?

- Вече казах за функционалността и оптималните размери и площи на различните зони. Другото, което споделят като разлика спрямо конкурентни на „Морени“ проекти, е фактът, че при нас къщите са „близнаци“ и максимум „тризнаци“, докато в други проекти модерните напоследък редови къщи са по пет, шест до десет една до друга. Разумен е и броят на къщите в обособените зони, което е пряко свързано с генерирания поток от автомобили, шум и замърсяване на въздуха.

От съществено значение са възможностите, които ние предоставяме за отопление и охлаждане – термопомпи с високо ниво на ефективност плюс природен газ. Заедно с високите изисквания към топлоизолациите на сградите и фасадните дограми това гарантира ниски енергийни разходи във времето.

Не на последно място е естетиката – елегантните изчистени като форма фасади и естествените материали, с които се постига отлична визия както за самата къща, така и за общата композиция на комплекса.

Най-високото ниво на обитаване ние предлагаме в групата къщи „лукс“ – общо 12 къщи с общ подземен паркинг, в който за всяка къща са предвидени по три паркоместа.

Цялото техническо оборудване – термопомпи, котли и др., е разположено в техническо помещение на подземното ниво.

Всяка къща има просторна дневна с трапезария, четири спални и три санитарни възела.

Едно от най-любимите ми неща – озеленяването, оставих най-накрая – „за десерт“. В „Морени“ ще приложим нов подход към ландшафтната архитектура, нови технически решения съобразно спецификата на различните зони на проекта. Тематични градини, разнообразие от растителни видове - желанието ни е, ако имаме съмишленици от купувачите, дори да ги привлечем в създаването и поддръжката на част от зелената система на комплекса.

1 / 2

2 / 2

„Морени“ носят някаква харизма. Всеки, който се запознава с проекта, започва да говори за него с особена емоция.

- Вероятно е така. Този проект е част от мен и като че ли аз не мога да го видя отстрани. Но харизма има, защото ние поставихме в основата на проекта не сградите, а начина на живот, който бихме искали да постигнем, усещането за свобода и пространство, съжителство в хармония с природата. Това е философия, в „Морени“ архитектурата и детайлите са само инструментите, с които постигаме целта. Високото ниво не само в предприемаческия бизнес и майсторството при създаването на какъвто и да е продукт е той да носи емоционална стойност. Така си отговарям на въпроса какво прави един продукт желан. Надявам се, че тази любов и емоция в  „Морени“ е забележима и това прави проекта успешен.

1 / 2

2 / 2

Обратно нагоре ↑