Сгради

Международен конкурс ArXellence2 с подкрепата на Alumil: The Gates of Thessalonica

Споделяне

Представяме конкурсното участие на А.Д.А.

арх. Иво Пантелеев, А.Д.А. АД

Oсновното предизвикателство на спонсорирания от Alumil международен архитектурен конкурс за нов централен бизнес район (Central Business District CBD) на Солун e свръхпрограмата, която трябва да бъде развита върху издължен и с неправилна форма терен с площ 120 дка, разположен между пристанището и града. Заданието обхваща разнообразни функции, преобладаващо офиси, но също така магазини, ресторанти, жилища, рекреация и др.

арх. Янек Немчев, АДА АД

Всяка от функциите е дефинирана чрез кореспондираща й задължителна застроена площ, общо 400 хил. кв.м над земята. Трябва да се осигури и паркиране за 4100 автомобила. Задачата се усложнява значително от изискването да бъдат съхранени седем дисперсно разположени в парцела сгради с културна стойност, както и от недобрия достъп от тангиращия го булевард “26-и октомври”.

Конкурсната постановка съдържа инициално заложено противоречие между градоустройствените й измерения и прекомерната конкретика на заданието, подходящо повече за ниво архитектура. Предполагаме, че това е и основната причина за огромния процент заявили учaстие, но отказали се впоследствие архитекти от цял свят, независимо от значителния срок за работа - повече от 6 месеца. Действителните участници са 173 от общо 1446 регистрирали се.

Това противоречие предопредели подхода ни, а именно използване на типичните за градоустройствено проектиране (urban design) средства в съчетание с обобщен архитектурен метод. Същият се ограничаваше до овладяване на сложната функция само на ниво структура и ни позволи да създадем достатъчно конкретен образ. Съзнателно отлагахме и започването на работа ни по конкурса до само месец преди крайния срок. Искахме да избегнем опасността от “издребняване” в проблематиката на архитектурното проектиране и да запазим основните си послания приоритетно в градоустройствените нива.

Няколкото идеи, които тествахме в първите дни, бяха обединени от стремежа ни за:
- Необичаен, силно въздействащ силует откъм залива
- Запазване на връзката между града и морето
- Обособяване на нужното свободно пространство за всяка от обозначените за опазване седем сгради
- Създаване на значимо публично пространство, съизмеримо с идеята за нов грaдски център на Солун.

1 / 3

Концепция

2 / 3

Концепция

3 / 3

Концепция

Направихме списък на асоциации, които искахме да закодираме в проекта, а впоследствие някои от тях успяхме да развием достатъчно убедително. Ето и списъка им:
- съизмеримост с мащаба на залива и града;
- отражение на планината Олимп;
- 12-те олимпийски богове;
- манастирите на Атон;
- тухлените градежи и в чaстност арката, присъщи за историческия център на Солун;
- древногръцките архетипи на публично пространство - агора и стоа;
- модерният “подравнен” крайбрежен силует на града;
- Бялата кула;
- крайбрежните променада и парк;
- контейнерната архитектура, подходяща за пристанищния контекст (модулните проекти на Ричард Хордън и Ричард Роджърс);
- архитектурният Метаболизъм;
- сградата мост (Дворецът на Конгресите на Луи Кан за Венеция);
- змалтът, присъщ за византийската фреска;
- портокаловото дръвче, носещо дъха на Средиземноморието;
- отвореност, мобилност и динамика, присъщи за времето, в което ще бъде изграден новият градски център.

Искахме и да сме различни от предполагаемите вероятни предложения, изградени от композиция от сгради, достигаща кулминация в единичен или няколко акцента ала Либескинд. Концептуалната скица синтезира основната ни идея, изразяваща отношението на формата към Олимп, към морето и града. Решението ни се базира на максимално издължен обем – тип изправена плоча, с максималната допустима от заданието височина 200 м и максималната възможна дължина, която ситуацията позволява. Така при общо 42 етажа с площ по около 32 000 кв.м имахме сигурност, че можем да гарантираме дори в последния момент параметрите на заданието, без подробно разработване на всички планове. Същевременно запазвахме възможността да боравим с достатъчно свободно пространство чрез екструзия на обеми от основната форма.

За справяне с фактора "Време" спомогна създаването на програма, позволяваща мигновеното поставяне или изваждане на обитаемите (plug-in) модули на конкретно място по етажерките. Тя позволи и разпространяване на високата степен на подробност на всеки модул в цялата композиция, което е илюстрирано в кадрите от създадения впоследствие виртуален „макет от дърво“.

Следният фрагмент от конкурсния текст описва пространствената и функционалната структура на проекта:

“Основният ни принос към програмата са богатите обществени и зелени пространства, разпределени на 5 нива:
- Нивото на терена представлява композиция от градини и площади, включващи седемте запазени сгради. Обширен зелен парк с повече от хиляда дървета отделя новия градски център от пристанищната зона.
- Разширение на крайбрежната алея на Солун, Портокаловата алея на дванадесетия етаж е обширно покрито публично пространство с панорамна гледка към града, към морето и Олимп.
- Частна променада с двойна височина на крайбрежни алеи на 26-и и 27-ми етаж, както и частни тераси на 35-и етаж ще осигурят открити пространства за обитателите на офисите и на жилищата.
- И накрая, подобно на стоа публично пространство за разходки и медитация увенчава мегаструктурата на последния, 42-ри етаж.”

 

Многобройните конкурсни участия на АДА са били винаги ръководени от олимпийския принцип – “най-важно е участието”. Състезанието предоставя уникалната възможност за критична самооценка в съпоставяне с други десетки, а понякога стотици участници. Едва ли има по-ефективен и удовлетворяващ начин за обогатяване на собственото архитектурно познание.

В конкретния случай този процес още не е завършил. Към настоящия момент все още не е публикуван докладът на журито, а само таблата на 10-те наградени и почетно споменати участия, което не позволява по-задълбочени оценки и коментари. Ще научим повече от подготвяната от организаторите книга за конкурса, както и от предстоящата официална церемония по награждаването на 24 февруари в интернет платформа, на която всеки от участниците ще представи своя проект.