- Каква е оценката на клиентите? И потребителите ли така смятат?
- Hyatt Regency Sofia се превърна в ценна придобивка за нашия столичен град. Гостите ни харесват както заради централното разположение, така и заради изключителното и стабилно качество на хотелската услуга. Отново – заради успешната симбиоза между бизнеса на услугите (хотел, ресторант, спа, бар, конференции) и бизнеса на недвижимостта.
- Сега се намираме пък на прага на едно голямо икономическо предизвикателство – влизането в еврозоната, чието влияние все по-често се дискутира. Какво въздействие можем да очакваме предвид инвестиционната среда?
- Аз нямам съмнение, че влизането на страната ни в еврозоната ще има положително влияние както върху съществуващите устойчиви бизнеси, така и върху съществуващата инвестиционна среда. Очаквам да намалеят тези рискови фактори, които в момента са характерни за банковото кредитиране, за цената на парите в България, а това ще направи достъпа на капитали доста по-лесен. Да се надяваме, че това ще бъде и онзи момент, който аз чакам от доста години, в който големите инвестиционни фондове ще влязат в хотелиерството в България. Това ще раздвижи пазара сериозно. В света в момента има много свежи пари, а по някаква причина големите фондове избягват нашата държава. Влизането в еврозоната безусловно ще има положителна роля в това отношение.
- А от чисто потребителско поведение какъв ефект ще има приемането на еврото?
- От чисто потребителска гледна точка, разбира се, това ще бъде с положителен ефект. Не очаквам нещо драматично да се случи в поскъпването на живота. Българският лев е фиксиран към еврото, откакто има евро. Бихме могли да кажем, че левът е част от тази еврова система от самото нейно създаване. Аз виждам само положителни ефекти.
- Има обаче едно голямо предизвикателство, което се открои с огромен размах за индустрията, и това са ESG стандартите. Как зелените политики трансформираха и продължават да променят хотелския бизнес?
- За съжаление в последните години говоренето в посока устойчивост и зелени политики като че ли премина някакви граници в неговата настойчивост и в известен смисъл агресивност. Аз съм за това винаги да бъде намерен верният баланс. За нашия бизнес устойчивостта и зелените политики имат изключително голямо значение, включително и върху крайния икономически резултат - печалбата. Хотелиерите бързо разбраха това и отдавна прилагаме различни мерки за устойчивост – изключително внимание за пълно оползотворяване на енергията, слънчеви батерии, рециклиране на отпадъците, спестяване на вода и незамърсяване с химикали, всичко това е част от оперативното ежедневие и има пряк положителен ефект върху резултата.
- Как се приема от потребителите? За мода или норма започваме да говорим?
- За потребителя в момента това е модерно и потребителят го харесва. Хората се интересуват от това. Ако преди 20 години призивът да използваме кърпите повече от един път се приемаше като желание за поевтиняване на услугата, едва ли не за хитрост от страна на хотелиера, днес това е норма и отсъствието му може да бъде по-скоро повод за смущение и негативна реакция от страна на госта. Всички спестяват от вода, всички спестяват от перилни препарати, всички се стараят да бъдат природосъобразни. Това е нещо, което днешният клиент очаква.
- Потребителят застава много високо в стълбицата. Клиентското изискване ли е водещо за определяне на тенденциите в бранша?
- И да, и не. Това е определящо, няма съмнение, че клиентът в нашия бизнес е центърът. Около него се върти всичко, заради него се прави всичко и това няма как да бъде другояче, защото, връщайки се към началото на разговора ни – хотелиерството е предоставяне на услуга. Клиентът днес изисква ние да бъдем съзнателни по отношение на природата и да знае, че ние ще бъдем устойчиви в нашето развитие. Но невинаги клиентът е готов да плати значително по-високата цена на една такава устойчивост. Затова от нас се очаква да намерим верния баланс, да предоставим вярната услуга, да му дадем спокойствието, че той е в хотел, който спазва тези политики, но едновременно с това трябва да го направим на приемлива цена, като отчитаме и другите необходимости на бизнеса.