Пазари и инвестиции

Лъчезар Тодоров: Хотелската инвестиционна среда в България никога не е била лесна

Лъчезар Тодоров, оперативен директор и зам.-председател на Борда на директорите, Terra Way Investment Group Ltd., www.terrawayinvestment.com

Вижте cтaтиятa в бpoй 4/2024 нa cпиcaниe ГPAДЪT

- Каква е инвестиционната среда в хотелиерството?
- Хотелската инвестиционната среда в България никога не е била лесна, тя е по-скоро предизвикателна. Хотелиерството е смесица от два различни бизнеса – предоставяне на услуга (настаняване и хранене) и недвижимост. Като цяло в България съществува известно неразбиране за тази двойственост и много често инвеститорите пропускат да оценят едната или другата част от бизнеса и това ги спира. А тази комбинация на два различни бизнеса в една инвестиция е всъщност голямо преимущество, което помага на хотелиерството да оцелее в трудни моменти, доказва неговата жизнеспособност и е причината толкова много частни и институционални инвеститори в света да продължават да инвестират в този бизнес. 

- Как локалният пазар се позиционира в това отношение?
- За съжаление в България никога досега не се създаде достатъчно нормална инвестиционна среда за нашия бранш, която да мотивира институционалните и чуждестранните инвеститори. За разлика от Хърватия например, пенсионните дружества не могат да участват пряко в инвестиции, които са свързани с хотелския бизнес. Затова вече традиционно хотелиерството у нас винаги е било плод на частни, при това - български капитали. А това доста ограничава размера на инвестицията. Възможности има много, но истински инвестиционен пазар в нашия сектор тепърва трябва да се развива. 

- А не е ли частният двигател в основата на успеха?
- Разбира се. Частната инициатива е гъвкава и динамична. Но хотелиерството е изключително капиталоемък бизнес от инвестиционна гледна точка. Възвръщаемостта на инвестицията е добра, но тя отнема доста време. Тук не може в никакъв случай да се говори за бързи печалби - нещо, което обикновено преследва частният инвеститор. 

- Кой е основният проблем – регулациите?
- Регулациите, да – по отношение на пенсионните и другите институционални фондове в България. Държавата и институциите някак само на думи признават ролята на туризма като водещ отрасъл у нас, но не успяват да го подкрепят по правилния начин. От друга страна, поради ред причини България не успя да стане притегателно място за големите международни инвестиционни фондове, които традиционно инвестират в хотелския бизнес.

Не на последно място е и наличието или липсата на апетит у банките да финансират този бизнес. С годините банките се научиха да разбират хотелския бизнес и да го подкрепят и в момента всъщност има няколко банки, които имат доста сериозни портфейли в хотелския сектор.

- Това означава ли, че узрява системата?
- Да, има известна промяна. През 2003 г., когато започвахме активната си инвестиционна дейност в хотелиерския бизнес, беше изключително трудно да се получи финансиране и много банки ни гледаха скептично и с подозрение. 20 години по-късно това доста се промени и макар и с доста ограничения и условия и на висока цена повече български банки са склонни да “влязат” в нашия бизнес. 

- Споменахте началото. Предполагам, сте срещнали редица предизвикателства. Как можем да опишем правилния път към необходимата за пазара устойчивост?
- Много е важно да се прецени правилно инвестицията от самото начало. Да не забравяме комбинацията от услуга и недвижимост. Това, което се строи, трябва да бъде направено на правилното място, да бъде направено качествено и да бъде направено така, че наистина да даде устойчива услуга, която в годините да продължава да привлича вниманието на гостите.

- Как се постига синхронът между това да се сдобиеш с успешен актив и междувременно с това да се позиционираш на най-атрактивната локация?
- Най-атрактивната локация е нещо твърде субективно. Това е и прекрасно. Именно заради това имаме хотели на толкова различни места и ние им се радваме – в добрия случай, или никога не ходим там - в лошия. Всеизвестната максима за трите най-важни неща за успеха на един хотел – локация, локация и локация, наистина е първостепенна. Едновременно с това има и примери на прекрасни локации, на които е построен неподходящ продукт с недостатъчно ниво на услугата, и това може в някои случаи да провали самата локация. Има и обратните примери, в които локацията не съществува, а е изградена с времето благодарение на продукта, който се предлага там. Историята познава и двете.

- Какво финансово предизвикателство обаче е една такава инвестиция?
- Обикновено изграждането на една дестинация е много сложно. Затова от частно-инвестиционна гледна точка наистина трябва да се предпочитат утвърдените дестинации. Инвестицията в тях е най-безопасна. Но обикновено е и най-скъпа. Ако търсим инвестиция в някоя по-неортодоксална дестинация, тя може да бъде по-приемлива, но, разбира се, ще бъде и по-рискова.

- Ако се съсредоточим върху локациите, свързани с центъра на София, вземем предвид и наложения бранд, къде се крие симбиозата, за да можем да говорим за успешна инвестиция?
- Ние дълго търсихме локация в София - може би не по-малко от 5 години. В един столичен град с древна история и установено градоустройство е много трудно да намериш място като площад "Васил Левски". За нас това беше една изключително добра възможност, макар и на много висока цена. Точно затова трябваше да бъдем много внимателни в преценката какво точно да направим на това място така, че цената, която сме платили и която ще платим за изграждането на обекта, да може все пак да има бъде смислена икономически в бизнес план. Смятам, че резултатът е успешен недвусмислено. 

- Споменахте началото. Предполагам, сте срещнали редица предизвикателства. Как можем да опишем правилния път към необходимата за пазара устойчивост?
- Много е важно да се прецени правилно инвестицията от самото начало. Да не забравяме комбинацията от услуга и недвижимост. Това, което се строи, трябва да бъде направено на правилното място, да бъде направено качествено и да бъде направено така, че наистина да даде устойчива услуга, която в годините да продължава да привлича вниманието на гостите.

- Как се постига синхронът между това да се сдобиеш с успешен актив и междувременно с това да се позиционираш на най-атрактивната локация?
- Най-атрактивната локация е нещо твърде субективно. Това е и прекрасно. Именно заради това имаме хотели на толкова различни места и ние им се радваме – в добрия случай, или никога не ходим там - в лошия. Всеизвестната максима за трите най-важни неща за успеха на един хотел – локация, локация и локация, наистина е първостепенна. Едновременно с това има и примери на прекрасни локации, на които е построен неподходящ продукт с недостатъчно ниво на услугата, и това може в някои случаи да провали самата локация. Има и обратните примери, в които локацията не съществува, а е изградена с времето благодарение на продукта, който се предлага там. Историята познава и двете.

- Какво финансово предизвикателство обаче е една такава инвестиция?
- Обикновено изграждането на една дестинация е много сложно. Затова от частно-инвестиционна гледна точка наистина трябва да се предпочитат утвърдените дестинации. Инвестицията в тях е най-безопасна. Но обикновено е и най-скъпа. Ако търсим инвестиция в някоя по-неортодоксална дестинация, тя може да бъде по-приемлива, но, разбира се, ще бъде и по-рискова.

- Ако се съсредоточим върху локациите, свързани с центъра на София, вземем предвид и наложения бранд, къде се крие симбиозата, за да можем да говорим за успешна инвестиция?
- Ние дълго търсихме локация в София - може би не по-малко от 5 години. В един столичен град с древна история и установено градоустройство е много трудно да намериш място като площад "Васил Левски". За нас това беше една изключително добра възможност, макар и на много висока цена. Точно затова трябваше да бъдем много внимателни в преценката какво точно да направим на това място така, че цената, която сме платили и която ще платим за изграждането на обекта, да може все пак да има бъде смислена икономически в бизнес план. Смятам, че резултатът е успешен недвусмислено. 

- Каква е оценката на клиентите? И потребителите ли така смятат?
- Hyatt Regency Sofia се превърна в ценна придобивка за нашия столичен град. Гостите ни харесват както заради централното разположение, така и заради изключителното и стабилно качество на хотелската услуга. Отново – заради успешната симбиоза между бизнеса на услугите (хотел, ресторант, спа, бар, конференции) и бизнеса на недвижимостта. 

- Сега се намираме пък на прага на едно голямо икономическо предизвикателство – влизането в еврозоната, чието влияние все по-често се дискутира. Какво въздействие можем да очакваме предвид инвестиционната среда?
- Аз нямам съмнение, че влизането на страната ни в еврозоната ще има положително влияние както върху съществуващите устойчиви бизнеси, така и върху съществуващата инвестиционна среда. Очаквам да намалеят тези рискови фактори, които в момента са характерни за банковото кредитиране, за цената на парите в България, а това ще направи достъпа на капитали доста по-лесен. Да се надяваме, че това ще бъде и онзи момент, който аз чакам от доста години, в който големите инвестиционни фондове ще влязат в хотелиерството в България. Това ще раздвижи пазара сериозно. В света в момента има много свежи пари, а по някаква причина големите фондове избягват нашата държава. Влизането в еврозоната безусловно ще има положителна роля в това отношение. 

- А от чисто потребителско поведение какъв ефект ще има приемането на еврото?
- От чисто потребителска гледна точка, разбира се, това ще бъде с положителен ефект. Не очаквам нещо драматично да се случи в поскъпването на живота. Българският лев е фиксиран към еврото, откакто има евро. Бихме могли да кажем, че левът е част от тази еврова система от самото нейно създаване. Аз виждам само положителни ефекти. 

- Има обаче едно голямо предизвикателство, което се открои с огромен размах за индустрията, и това са ESG стандартите. Как зелените политики трансформираха и продължават да променят хотелския бизнес?
- За съжаление в последните години говоренето в посока устойчивост и зелени политики като че ли премина някакви граници в неговата настойчивост и в известен смисъл агресивност. Аз съм за това винаги да бъде намерен верният баланс. За нашия бизнес устойчивостта и зелените политики имат изключително голямо значение, включително и върху крайния икономически резултат - печалбата. Хотелиерите бързо разбраха това и отдавна прилагаме различни мерки за устойчивост – изключително внимание за пълно оползотворяване на енергията, слънчеви батерии, рециклиране на отпадъците, спестяване на вода и незамърсяване с химикали, всичко това е част от оперативното ежедневие и има пряк положителен ефект върху резултата. 

- Как се приема от потребителите? За мода или норма започваме да говорим?
- За потребителя в момента това е модерно и потребителят го харесва. Хората се интересуват от това. Ако преди 20 години призивът да използваме кърпите повече от един път се приемаше като желание за поевтиняване на услугата, едва ли не за хитрост от страна на хотелиера, днес това е норма и отсъствието му може да бъде по-скоро повод за смущение и негативна реакция от страна на госта. Всички спестяват от вода, всички спестяват от перилни препарати, всички се стараят да бъдат природосъобразни. Това е нещо, което днешният клиент очаква.

- Потребителят застава много високо в стълбицата. Клиентското изискване ли е водещо за определяне на тенденциите в бранша?
- И да, и не. Това е определящо, няма съмнение, че клиентът в нашия бизнес е центърът. Около него се върти всичко, заради него се прави всичко и това няма как да бъде другояче, защото, връщайки се към началото на разговора ни – хотелиерството е предоставяне на услуга. Клиентът днес изисква ние да бъдем съзнателни по отношение на природата и да знае, че ние ще бъдем устойчиви в нашето развитие. Но невинаги клиентът е готов да плати значително по-високата цена на една такава устойчивост. Затова от нас се очаква да намерим верния баланс, да предоставим вярната услуга, да му дадем спокойствието, че той е в хотел, който спазва тези политики, но едновременно с това трябва да го направим на приемлива цена, като отчитаме и другите необходимости на бизнеса. 

- Как виждате предизвикателствата, свързани с клиентското изживяване – инвестиционно и оперативно?
- Двете неща са свързани. Най-атрактивната локация е нещо твърде субективно, с която разполагаш. Онази компонента на недвижимостта трябва да бъде добре направена и добре поддържана, което е сериозно ресурсно предизвикателство. Българските хотелиери преживяхме няколко неблагополучни години – от фалита на "Томас Кук", през ковид до войната в Украйна – съвсем близо до нашите граници, един много дълъг период, в който приходите са далеч от предвидените и от нормалните такива. Това води до силно ограничаване на средствата за ремонти и подобрения, които се правят в хотелската база. Неизменно резултатът ще доведе до сваляне на качеството и общите условия за нашата дестинация и за качеството на туристическата услуга. Оперативните предизвикателства също не липсват – недостатъчен и неквалифициран персонал, поскъпване на всички разходи, без възможност за сериозно увеличение на цените на предоставяната услуга. 

- Ще има ли възможност за изкачване?
- Разбира се. Туризмът и хотелиерството доказват непрекъснато способността си да оживеят и в най-трудните ситуации и да продължат напред. С много адаптивност и бързи отговори на динамичните предизвикателства на времето, на базата на опита, традицията пътят е само напред и нагоре. С повече сговор в бранша по отношение на решаването на общите проблеми и с по-голямо разбиране и активност от страна на държавата можем да постигнем успехите, които заслужаваме.  

Вижте cтaтиятa в бpoй 4/2024 нa cпиcaниe ГPAДЪT

Обратно нагоре ↑