Куратори и концепции: Визия за модерно, разнообразно и включващо общество, трансформирана от архитекти в образи и реалност
Великобритания: Устойчиви строителни занаяти
Британският съвет обяви, че Джейдън Али, Джоузеф Хенри, Менеша Келей и Сумитра Уфам ще бъдат част от кураторския екип, който ще превърне британския павилион в приветливи пространства, представящи “колективни строителни методи и процеси, отхвърлящи експлоатацията на хората и планетата”. Концепцията ще показва как занаятите на различните етнически общности могат да насърчат по-устойчиво бъдеще за британската архитектура. Изложбата ще изследва техните архитектурни философии, практики и материални познания, фокусирайки се върху принципите на грижа и справедливост, а не на добив и експлоатация.
Турция: Призрачни истории
Севинс Байрак и Орал Гьокташ, основатели на базираното в Истанбул студио SO? Architecture and Ideas, са куратори на павилиона на Турция. Наречена Ghost Stories: Carrier Bag Theory of Architecture, инсталацията поставя въпроса как архитектите могат да трансформират старите сгради, вместо да те да бъдат разрушавани или изоставяни.
Проектът включва части от съвременни сгради в Турция, които оформят своеобразна „лаборатория на бъдещето“. В нея се изследват възможни алтернативи за повторна употреба и иновативни подходи към наследството. Вдъхновена от книгата The Carrier Bag Theory на Урсула К. ле Гуин, изложбата предлага да се вслушаме в историите на изоставените сгради, както и да почерпим сила от радикалната промяна, която светът на архитектурата претърпява през последните две десетилетия.
Павилионът има за цел да отвори дебат относно установените нагласи към сградите, като предложи нови гледни точки към историческото наследство, застрашено от нарастващата урбанизация и неизбежния ход на времето.
САЩ: Вечната пластмаса
Базираната в Кливланд галерия SPACES е избрана да организира американската експозиция, куратори са Тициана Балденебро, изпълнителен директор на галерията за алтернативно изкуство, и Лорън Левинг от Музея за съвременно изкуство в Кливланд.
Пространството на павилиона ще бъде изпълнено с пластмасови произведения, изработени от преподаватели по архитектура, дизайнери, художници и скулптори. Изложбата, озаглавена „Вечната пластмаса“, има за цел да изследва ролята на този материал „както буквално, така и като културна метафора“.
„Климатичната криза се превръща в осезаема реалност и промяната трябва да започне от нашите ежедневни дейности. Експозицията обединява набор от практики, които изследват, спасяват и обръщат внимание на глобалното бедствие“, казват кураторите.
Германия: Отворено за ремонт
ARCH+ и Summacumfemmer Büro Juliane Greb са куратори на германския павилион. Концепцията им е наречена Open for Maintenance (Wegen Umbau geöffnet) – „Отворено за ремонт/поддръжка“. Проектът е избран от експертна комисия под председателството на Питър Шмал, директор на Deutsches Architekturmuseum.
Павилионът има за цел да представи „възможностите и потенциала на устойчивата, социална и приобщаваща архитектура и градски дизайн“. Инсталацията подчертава мотото на Биеналето за 2023 – „Лабораторията на бъдещето“, и го прилага на практика чрез изследване на теми като ремонт и поддръжка, както и на нови форми на сътрудничество и солидарност в архитектурната практика.
ОАЕ: Пустините като пространства на изобилие
Фейсал Таббара – декан и доцент по архитектура в Американския университет в Шаржа, е куратор на националния павилион. Предложението на Таббара за изложбата се фокусира върху пустинните и сухи пейзажи на ОАЕ и връзката им с архитектурата. Идеята е те да бъдат преосмислени като пространства на изобилие и продуктивност. Това е и отговорът на Файсал Таббара на темата на Венецианското биенале 2023 – „Лабораторията на бъдещето“.
„Подходът ми се основава на интегрирането на съвременните технологии с местните практики и познания за материалите, използвани в сухите райони в ОАЕ. Засушаването е бързо настъпващо бъдещо състояние за много региони и чрез тази изложба ще изследваме техния потенциал като пространства на изобилие и продуктивност“, казва Таббара.
Темата е особено актуална в днешния контекст, тъй като все повече общности по света са изправени пред подобни условия на безводие. Изложбата цели да стимулира размисли и разговори по проблема, като помогне за разработването на инструменти за създаване на по-устойчиво бъдеще. Освен това се стреми да промени възприятието на тези пространства, които обикновено се разглеждат като лишени от ресурси.
Бразилия: Земята като лаборатория
Кураторите Габриела де Матос и Пауло Таварес са архитекти и изследователи с мултидисциплинарен подход, който изследва и използва особеностите на етноса, пола, образованието и визуалните изкуства. Те отговарят на провокацията на биеналето, като предлагат изложба, наречена „Земята“, която се фокусира върху различните смисли и значения на това понятие.
Земята е представена в нейния глобален и космически смисъл, като планета и общ дом на всички живи същества. Като основен мотив в космологиите и философиите, формиращи културната матрица на света. Но също и като територия, принадлежност, страна, почва, благо и двор.
„Във време на предизвикателства пред човечеството изложбата на младите архитекти Габриела де Матос и Пауло Таварес е повод да се даде гласност на изследванията и практиките, които могат да допринесат за колективното разработване на нашето бъдеще“, смята Жозе Перейра, президент на Фондацията на биеналето в Сао Пауло.
Аржентина: Бъдещето на водата
На 13 декември Аржентина обяви победителите - проектът „Бъдещето на водата“, представен от Диего Арайгада. Аржентина има богата и привилегирована връзка с водата, притежава значителни световни ресурси от питейна вода. Изложбата подчертава именно това взаимодействие, като представя многобройните му аспекти и мащаби в исторически контекст.
„Инсталацията ни позволява да разберем въздействието на градските и архитектурни дисциплини върху водния ресурс, като същевременно предизвиква размисъл за бъдещето“, казва Диего Арайгада.