Сгради

Изоставен жп район в Прага се превръща в многофункционална зона

Споделяне

Един проект на Zaha Hadid Architects

Инвестиционната компания Penta Real Estate е получила одобрение на градоустройственото решение за района на изоставената жп гара Masaryk в сърцето на чешката столица Прага. Това дава възможност за изработване и инвестиционния проект на мястото - комплекс със смесено предназначение по концепция на Zaha Hadid Architects, който е в процес на подготовка и обсъждане вече десетина години. С оглед на настоящото развитие завършването е планирано за 2022 - 2025.

Градската администрация има споразумения с Penta Real Estate за реновиране на района на изоставената жп гара. Необходимата инвестиция се оценява на 360 млн. евро и включва строителство на нови офиси, търговски площи, жилища, обществени пространства.

За инвестицията Penta Real Estate е в сътрудничество с České dráhy и Správa železniční dopravní cesty - чешките компании за пътнически превози и за жп инфраструктура.

Известното международно архитектурно студио Zaha Hadid Architects (ZHA) работи с местни партньори и администрацията на чешката столица Прага в работата по проекта за регенерация на изоставен индустриален район в близост до изоставената от години жп гара Masaryk. Проектът създава нов централен бизнес район, който интегрира градската транспортна мрежа, включително крайградския и вътрешен жп транспорт до гара Masaryk в комбинация с автобусен транспорт. Районът ще се превърне и в бъдещ градски хъб за новата жп връзка с международното летище в Прага.

Проектът със смесено предназначение свързва столичните райони 1, 3 и 8 и минимализира въздействието на магистралата Wilsonova, която ги разделя. Интегриращата концепция създава група от сгради и свързващи публични пространства покрай булевард Na Florenci. Точно до изоставената жп гара ще има нов градски площад, който ще се превърне във входна точка към града и връзка с метростанция Namesti Republiky от линия В.

1 / 2

2 / 2

Разположен на около един километър от централния площад на Прага, концепцията на ZHA следва духа на Стария град в Прага, известен като "Градът на 100-те шпила", и създава диалог между столицата и новата обществена зона около жп гарата, като динамично интегрира хоризонталната композиция в паралел на жп линиите с вертикалната компонента на западната фасада към Стария град.

Проектиран със серия от сгради, вариращи по мащаб и композиция в съответствие със съществуващата градска тъкан, новият централен бизнес район следва нуждите на нарастващите изисквания на сектора на ИТ и услугите от гъвкави офис площи клас А. Проектът създава принос към изключителния дух на Прага с редица разнообразни обществени пространства - пред главния вход на жп гарата, по бул. Na Florenci, на кръстовището Na Florenci/Opletalova, при автогарата на район 8.

Проектът осигурява също така потенциал за бъдещо подобряване на свързаността между града с нови обществени площи над жп линиите, като създава връзка север - юг между градските артерии Na Florenci и Havlíčkova/Namesty Masarykovo, Na Florenci и Opletalova/Hybernská, както и подобрява достъпа до самата жп гара.

След избора на Zaha Hadid Architects след конкурса през 2014 г. компанията инвеститор Penta си партнира с градската управа и проектантите за създаване на качествен проект за регенерация на този изоставен район и превръщането му във вибриращ нов централен бизнес район с изключителни обществени пространства.

1 / 2

2 / 2

В сътрудничество с всички участници в проекта подготвихме градоустройствена концепция, която черпи вдъхновение от съществуващата градска концепция и създава архитектурен отговор, който е чувствителен към контекста, обединява като вдъхновение и принос към градската тъкан на Прага, коментира Крег Кайнър от ZHA.

В сътрудничество с всички участници в проекта подготвихме градоустройствена концепция, която черпи вдъхновение от съществуващата градска концепция и създава архитектурен отговор, който е чувствителен към контекста, обединява като вдъхновение и принос към градската тъкан на Прага, коментира Крег Кайнър от ZHA.

Четете пълния текст в брой 4 на сп. ГРАДЪТ