Продукти и технологии

Изчислителният и параметричен дизайн са актуални днес

Споделяне

Арх. Павлина Вардулаки Прайър

Павлина, поздравяваме ви с успешното развитие на кариерата на млад архитект! Вие сте един от първите участници в "Академия ГРАДЪТ" - разкажете ни какви са вашите спомени?

- Благодаря за милите думи! "Академия ГРАДЪТ" за мен бе началото на професионалното ми развитие. Това е великолепна инициатива, която дава глас на младите специалисти и катализира комуникацията между поколенията професионалисти по архитектура и строителство. Изключително ценно за бъдещото развитие на професията! "Градът Медиа Груп", г-жа Венета Кръстева и целият екип ми гласуваха огромно доверие в началото на кариерата ми и ме подкрепиха във всяка стъпка на професионалното ми развитие, за което ви благодаря от сърце! Вярвам, че уважението към младите специалисти е изключително важно за тяхното развитие. Само когато човек се чувства ценен, е способен да постигне най-високия си потенциал.

Какво са за вас архитектурата и градското развитие, на какъв етап и как взехте кариерно решение да се насочите към тях?

- Архитектурата е вълнуващо изкуство! В нея са заложени принципите на красота и хармония и отговаря на дълбоки етични въпроси. Тя отразява начина, по който човечеството се представя в земния пейзаж; и както другите изкуства, се променя с времето чрез различни стилове, технологични иновации и културни адаптации. Ние живеем в обятията на градската среда и както ние й въздействаме, така и тя ни отвръща и оформя реалността ни. Запазва отпечатъка на цивилизацията и културата във времето, кристално отразява настоящето и подсказва бъдещето...

Как е възможно човек да не копнее да покори това висше изкуство и да остави отпечатъка си?

 

Разкажете ни малко за вашето обучение по архитектура в България?

- Започнах архитектурното си образование в УАСГ и съм много благодарна на преподавателите си за знанията, които ми предоставиха. Първата ми магистратура бе по обществени сгради при проф. дн арх. Благовест Вълков, който до ден днешен е мой ментор. Един уникален човек, който ме научи не само как да овладея архитектурната форма и да проектирам сложни обществени сгради, но ме научи, че архитектурата, за да бъде полезна и ценна на хората, трябва първо да е етична. Един от най-милите ми спомени е в неговия кабинет - в кадъра на прозореца сезоните се меняха в тона на класическа музика и чрез неговия гений с моите колеги се докоснахме до висшето изкуство, наречено архитектура.

Вие след това продължихте в Лондон в известната Architectural Association с изявени основатели и преподаватели като Заха Хадид?

- Втората си магистратура завърших в Лабораторията по дизайн на Архитектурната асоциация в Лондон (AADRL). След дипломирането си бях поканена като преподавател в програмата. AADRL е високо конкурентна среда, където едни от най-силно мотивираните студенти по архитектура в света разработват иновативни пространствени решения чрез нови технологии, кодиране и роботика. Изследват се теми като: интелект на роботи, които образуват архитектурни „екологични среди“ на непрекъснатата промяна и реконфигурация; формиране на архитектурни пространства чрез κοдиране на социални взаимодействия на тълпи и роботизирано производство; стратегии за масово персонализиране на жилищната среда.

Как преминава обучението там?

- Дипломният ми проект HyperCell бе разработен съвместно с екип от студиото на директора на програмата Теодор Спиропулос. Архитектурата често се приема като статична даденост, докато светът около нас е динамичен и постоянно се променя. Фокусът ми в ААDRL беше разработката на мобилни роботи, които изграждат самостоятелно сглобяваща се архитектурна система, отговаряща на промени чрез: самоосъзнаване, подвижност, гъвкавост и реконфигурация. Система, променяща се във времето, без крайна форма, форма, която непрекъснато се пресъздава. Всяка клетка HyperCell има възможността да реши накъде да се придвижи. Тези решения пораждат подвижност, която въз основа на дадени закони генерира процес на обединяване на елементи в едно цяло, агрегация. Анализирахме и масовата популация на клетките и тяхното поведение и точно това поведение ни доведе до отговора на въпроса „как като една екологична система HyperCell са способни колективно да създават пространства“.

Осветително тяло " HorizOn", Колаборация DesignMorphine с Arturo Tedeschi Design. Екип: Pavlina Vardoulaki Pryor, Michael Pryor, Arturo Tedeschi, Matteo Silverio

Разкажете ни за професионалното ви развитие?

- В продължение на няколко години балансирах академичния си живот с реалността на архитектурната практика, работих върху редица проекти във Foster+Partners в Лондон и след това в Laguarda.Low Architects в Ню Йорк. Като преподавател имах привилегията да преподавам в AADRL и сътрудничестватa на DesignMorphine с MIT & Open Style Lab, NYIT и Harvard GSD. Mоето вдъхновение идва от света на параметричния и генеративен дизайн и това ме доведе до изключителни колаборации в сферата на архитектурата и дизайна, като например работилницата за параметричен интериорен дизайн на Louis Vuitton & AA в Париж и тази по изчислителен урбанизъм на Zaha Hadid и Angewandte. Бях част от групата представители на ААDRL в колаборацията с Ferrari за дизайна на колата на бъдещето. Също така консултирах Hackmasters и високопоставени държавни лидери за проектите на новото летище и митниците в Дубай. Всички тези инициативи имат общ знаменател мултидисциплинарния колаборативен изчислителен дизайн и допринесоха за изграждането на DesignMorphine.

 

С какво се занимавате в момента и какво ви предстои?

- Това професионално пътешествие ме доведе до настоящата ми позиция като ръководител на една изключително креативна група - екипът за 3D дизайн за маратонки NSW в Nike. Същевременно съм съосновател и главен творчески директор на DesignMorphine - организация, катализатор на сътрудничество в сферата на параметричния мултидисциплинарен дизайн. Дълбоко се възхищавам на екипа ни като личности и професионалисти. Това са хора, с които лично съм работила в гореспоменатите проекти. Ние сме отдадени на преподаването на иновативни подходи в сферата на дизайна, но също така сме професионалисти, които ежедневно практикуват тези знания и това води до постоянно усъвършенстване. През последните 7 години имахме привилегията да преподаваме на хиляди студенти от цял свят. Гордеем се, че сме част от техните постижения и достигане на невероятни образователни и професионални висоти в някои от най-известните университети и компании в света. За мен дизайнът е възможност за свързване, съвместно създаване и учение един от друг.

1 / 3

2 / 3

HyperCell AADRL Studio Spyropoulos_Екип  Pavlina Vardoulaki Pryor, Ahmed Shokir, Cosku Cinkilic, Houzhe Xu

3 / 3

HyperCell AADRL Studio Spyropoulos_Екип  Pavlina Vardoulaki Pryor, Ahmed Shokir, Cosku Cinkilic, Houzhe Xu

Какво е предимството да се развиваш в областта на мултидисциплинарния параметричен дизайн?

- За мен винаги е било приоритет да имам свобода на избор и гъвкавост в професионалното си развитие и това предлагаме на нашите студенти. Мисията на DesignMorphine е да направим достъпни най-иновативните дизайнерски практики и да позволим на всички области на дизайна да се слеят. Днес повече от всякога архитекти, инженери и дизайнери (интериор, транспортен дизайн, индустриален дизайн, анимация, мода и т.н.) трябва да се възползват от иновациите на параметричния дизайн, за да бъдат конкурентоспособни. Нашата цел е да им предоставим достъп до най-ексклузивните дизайнерски екипи и компании в света. Изчислителният и параметричен дизайн вече не е просто професията на бъдещето за всички сфери на дизайна, той е актуален днес! Техниките и софтуерът, които се изучават в DesignMorphine, могат да бъдат приложени във всяка творческа област. Визията ни е да обучим лидерите на дизайна на бъдещето с чувство за общност, принадлежност и съпричастност!

На този етап - кои са най-големите професионални и лични предизвикателства?

- Радвам се да споделя с вас най-новото начинание на DesignMorphine, чието усъвършенстване приемам като ново предизвикателство. Стартирахме напълно акредитирана магистърска програма M.Sc. in Computation and Advanced Design. Програмата ще се проведе онлайн и цели да предложи на всеки заинтересован, независимо къде се намира по света, възможността да усъвършенства своите знания и умения в сферата на изчислителния и параметричен дизайн в рамките на 9 месеца. Програмата е акредитирана от УАСГ, София. Преподавателите са изявени професионалисти с опит от най-престижните университети и компании в света като "Харвард", Архитектурната асоциация, "Заха Хадид Архитекти", "Фостър и партньори", "Найки" и други. Те използват преподаваните техники и умения в ежедневната си работа. Студентите ще се дипломират с широка гама от знания и умения, които ще им дадат възможност не само да са конкурентоспособни във всяка творческа среда и условия, но да бъдат част от най-иновативните и престижни екипи за дизайн в света.

- АКАДЕМИЯ ГРАДЪТ като част от "ГРАДЪТ Медиа Груп" е насочена към младите професионалисти в архитектурата и градското развитие - можете да отправите вашето послание към тях.

- Бъдете смели и единни! Ще ви оставя с любимия ми цитат от „Итака“ на Константинос Кавафис (превод от новогръцки Стефан Гечев):
„Когато тръгнеш нявга за Итака,
моли се пътят ти да е далечен,
изпълнен с перипетии и знания.
От ластригоните и от циклопите,
от Посейдон сърдития не бой се -
такива в пътя нивга не ще срещнеш,
ако възвишена остава мисълта ти,
ако отбрано чувство
душата и телото ти докосва...
...
Недей забравя никога Итака.
Да стигнеш там - това е твойта цел,
ала по пътя никак да не бързаш,
че по-добре - години да пътуваш
и остарял на острова да спреш,
богат, с каквото в пътя си спечелил,
без да очакваш нещо той да ти даде.
...
И ако бедна я намериш, не те е тя излъгала:
тъй мъдър, както си сега със толкоз опит,
навярно вече си разбрал Итаките що значат.“

- Благодарим с пожелания от "ГРАДЪТ Медиа Груп" за успех и все така впечатляващо лично и професионално развитие!

Kaleidos_Колаборация DesignMorphine с NYIT_Екип Pavlina Vardoulaki Pryor, Dustin White, Christopher Pope