Сгради

Green Pages: Екологичните хотелски вериги

Споделяне

Весела Вълчева-Макгий, "Трипъл Грийн Билдинг - България"

Едно от най-големите съображения на всяка ваканция след избора къде ще почиваме е мястото, където да отседнем. Въпреки че обикновено вземаме предвид редица фактори при избора на хотел, от местоположение до цена и лоялност към марката, ако ни интересува да изберем наистина екологичен хотел, това изисква допълнително внимание. Но.. всъщност колко ни е важно това и защо ни е въобще?

За добре информираните потребители, които правят разликата, добрата почивка е пряко свързана с чист въздух и природа, чиста и качествена храна, характерна за региона (farm to table), комфортна и здравословна среда, която предлага естествени материали, памучни чаршафи, биокозметика, басейн без хлор, богато озеленяване, чист плаж или планина и различни кътове за релакс. Дори и градският хотел в центъра вече се стреми да осигури тераса на покрива, шумоизолация, гурме кухня, крафт бира и удобства на дома за своите гости.

Всъщност хотелите в действителност са способни да генерират тонове отпадъци и да използват значително количество ресурси. Помислете за всички онези полуизползвани бутилки с тоалетни принадлежности, които се озовават в кошчето, и за всичкото това пране, пуснати климатици и светлини. Тъй като все повече и повече хотелски вериги обмислят отрицателното въздействие на тези практики върху околната среда, ще намерите редица зелени възможности за настаняване по целия свят. От новите хотели, които се стремят към сертифициране, до съществуващите хотели, които намаляват отпадъците и потреблението на вода и енергия, има сериозна тенденция към "зеленото" в хотелиерството.

А и кой иска да почива на бетониран плаж, с ръждясали капанчета и чадъри, съмнителна морска вода, амортизирана сграда със слаба вентилация, в която ти мирише на старото олио от ресторанта, когато влезнеш да вземеш душ в банята... с онези малки сапунчета, които не измиват. И после да седнеш на закуска и да си намажеш филийката с мед, който съдържа глюкозо-фруктозен сироп, оцветител и овкусител... представихте си го нали? Отговорът е – никой.

Ето защо решихме да разгледаме хотелски вериги, които имат определена зелена политика, които са широко разпространени и познати и каквито вече има или скоро ще има и у нас. Не е случайно, че във всеки бранш гигантите водят на пазара – щом го правят, значи има освен всичко останало и доказан икономически смисъл. Ето няколко хотелски вериги, които полагат значителни усилия за намаляване на въглеродния си отпечатък, предлагат много зелени удобства за своите гости.

Hilton Hotels

Тази глобална хотелска верига оказва голямо влияние върху околната среда – но по добър начин. Тяхната отдаденост на устойчивите инициативи е довела до 10% намаляване на отпадъците от вода и 20% намаляване на производството на отпадъци през последните 5 - 10 години. Хотелите Hilton работят усилено, за да генерират устойчива енергия върху своите имоти, и са доста успешни. Днес 94% от енергията на Hilton е зелена енергия, или енергия, генерирана от източници, алтернативни на въглищата.

Хотелите Hilton също са в челните редици за рециклиране и намаляване на отпадъците в други области. Те рециклират матраци и помагат за рециклиране на частично използван сапун, а също така даряват неизядената храна на местни хранителни банки. Но това е само началото за веригата.

През 2020 г. Hilton поемат ангажимент и си поставят стратегическа цел, която кръщават „Пътуване с цел“ - стратегия за опазване на околната среда, социалната среда и средата в управлението (ESG). Ангажиментът е подплатен с цифри, като веригата има намерение да удвои инвестициите си в социалното въздействие и да намали наполовина отпечатъка върху околната среда до 2030 г.

Борба с климатичните промени, управление на водата и намаляване на отпадъците и отговорна верига за доставки

Водеща в хотелската индустрия от 1919 г., Hilton възнамерява да остане лидер. Днес веригата цели да води индустрията към икономика с нулеви въглеродни емисии, като си намали въглеродния интензитет от обхват 1 и 2 с 61% до 2030 г. Hilton се гордеят, че са първата голяма хотелска компания, която е поставила научно обосновани въглеродни цели, съобразени с Парижкото споразумение.

Признавайки водата като един от най-ценните ресурси в света, следващата зона за въздействие, в която са се фокусирали, е холистичното управление на водата. Hilton се ангажират да намалят своята интензивност на водопотребление с 50% до 2030 г. и да внедрят 20 пилотни програми за управление на вода в контекста в райони с най-голям риск. Освен това веригата се ангажира с намаляване на отпадъците, включително хранителни отпадъци, с 50% до 2030 г. и насочване към кръгова икономика. Стратегията за намаляване на отпадъците се стреми да намали общото количество отпадъци, произведени в хотелската верига, като същевременно предприема стъпки за отклоняване на останалите отпадъци от сметището чрез даряване, рециклиране и компостиране.

С глобални операции в 119 държави и територии, Hilton отчитат огромно икономическо, екологично и социално въздействие върху веригата за доставки. Предизвикателство е решението за устойчиво снабдяване с месо, птици, продукти, морски дарове и памук, като веригата се ангажира да сътрудничи с доставчиците, за да постигне отговорно снабдяване до 2030 г.

Реално 2030 г. е след 9 години и ще е интересно да наблюдаваме как Hilton Sofia прилага тези амбициозни корпоративни политики и какво ще предложи на гостите си в България.

1 / 2

2 / 2

Hyatt Hotels

Веригата Hyatt Hotels е сред първите, които следват устойчиви практики и от години проследяват потреблението на енергия и вода. Те активно работят за намаляване на отпадъците във всички насоки на своята работа, включително използването на по-малко вода, като насърчават гостите да използват повторно кърпи и да използват енергийно ефективни перални машини. Всички техни нови хотели и реновации търсят LEED сертифициране. Те дори работят с неправителствени организации в защита на природата, за да поддържат устойчиво предлагането на морски дарове по заведенията си.

Използване на данни за повишаване на енергийната и водната ефективност, управление на водите и справяне с отпадъците

Hyatt използва собствена глобална база данни за управление на околната среда, Hyatt EcoTrack, за да събират и анализират информация от хотели по целия свят. Базата данни предоставя на хотелите лесни за четене табла за анализ на данни и включва проекти и най-добри практики за по-нататъшни подобрения. Управлението на данните е от основно значение за инициативите за устойчиво развитие на Hyatt, като проследяването на енергията и водата започва още в началото на 90-те години.

Всички хотели на Hyatt са изправени пред различни екологични и експлоатационни възможности и предизвикателства в зависимост от типа на сградата, възрастта, климата, разположението и местната инфраструктура наред с други фактори. Hyatt използват енергийни одити, за да идентифицират и приоритизират специфични подобрения, които да повишат енергийната ефективност на обекта.

Типичните проекти най-често включват преоборудване на осветителни тела, смяна на остаряващи отоплителни и охлаждащи инсталации, инсталации на нови и ефективни климатични системи, подобрения на кухненско и перално оборудване, използване на алтернативни водоизточници, рециклиране на вода, генериране на възобновяема или нисковъглеродна енергия и внедряване на системи за автоматизация на сгради и енергийна оптимизация.

Хотелите разработват и планове за пестене на енергия и вода със специфични тактики за оптимална работа. Плановете могат да включват графици за осветление и процедури за докладване на течове на вода и реагиране. Учебни материали, ръководства и казуси подпомагат усилията им да продължат да подобряват своите резултати.

Докато променливостта на търговската инфраструктура предлагат предизвикателства, Hyatt се стремят да намалят количеството отпадъци и да увеличат процента на рециклиране, като предлагат набор от стратегии за управление на отпадъците, които прилагат, включително инициативи като сътрудничество с Clean the World, чрез което даряват малко използвани сапуни и шампоани, които иначе отиват на боклука. В сътрудничество с други хотелиерски компании, асоциации и фондации Hyatt участва в създаването на инструмент за превенция на хранителните отпадъци в цялата индустрия. Веригата работи с различни организации, които подпомагат хотелите при създаване на дарителски програми за излишна храна.

Marriott Hotels

Друга хотелска верига, която се фокусира върху намаляването на отпадъците и използването на устойчиви материали, е Marriott. Усилията им доведоха до 12% намаление на емисиите на парникови газове, 13% намаление на потреблението на вода и 11% намаление на потреблението на енергия още през 2015 г. Много от хотелите им разполагат и със зелени покриви, които намаляват разходите за отопление и охлаждане и допринасят за производството на повече кислород в градската среда. При храненето те отново са на преден план - те отглеждат голяма част от продукцията си на място в избрани хотели.

Ангажиментът на Marriott към околната среда не се ограничава само до хотелите. В стратегията за корпоративна социална отговорност на хотелската верига се казва: „Marriott се стреми да поеме отговорност за въздействието върху околната среда на нашите бизнес операции и фокусира усилията си върху пет ключови елемента на екологичната отговорност. Поели сме ангажимент да намалим своя отпечатък върху околната среда наполовина до 2030 г."

Намалено въздействието върху околната среда, изграждане и експлоатация на устойчиви хотели, отговорна верига на доставки, инвестиции в природен капитал и ангажираност на работодателя.

Marriott се стреми да сведе до минимум своят отпечатък върху околната среда чрез устойчиво управление на потреблението на енергия и вода, намаляване на отпадъците и въглеродните емисии и увеличаване на използването на възобновяема енергия. От дизайна до изживяването на гостите устойчивостта е заложена в цялостната бизнес стратегия.

Интегрирани са водещи екологични и социални практики във верига за доставки в партньорство с устойчиви отговорни местни източници. За да подпомогнат местните общности, където правят бизнес, Marriott инвестират в инициативи за естествен капитал като възстановяване на корали, защита на тропическите гори и усилия за повторно залесяване.

Разгледахме три от най-големите световни вериги и видяхме конкретни цели с амбициозни ангажименти до 2030 г. за намаляване на употребата на енергия и вода, предпазване на околната среда, намаляване на отпадъците и внимателен избор на проверени и отговорни доставчици. Политиките на тези три лидера в хотелския сектор демонстрират активно сътрудничество с местни и международни неправителствени организации, асоциации и фондации и с местни програми за подпомагане на заетостта при младежта, разнообразие на населението, жените, хората с увреждания и други групи в нужда.

Всичко това звучи прекрасно и в същото време достъпно. Дано написаното да вдъхнови и да стимулира подобно поведение в хотелската индустрия и в България, и не само при големите вериги.

Пълният текст - в брой 4 на списание ГРАДЪТ

Обратно нагоре ↑