Методи Аврамов - директор "Стратегии, иновации и международни проекти" в Центъра за градска мобилност и отговаря за технологичната и дигитална трансформация на системата на градския транспорт в София.
Методи Аврамов (М.А.): В София също сме засегнати от ситуацията. Едно от последните проучвания показва, че ако няма повече вълни на вируса, след две години ще сме възвърнали 80% от пътуващите в градския транспорт. И след кризата обаче много хора ще продължат да работят oт вкъщи. Това е възможност за работодателите да намалят някои разходи, но същевременно дистанционната работа ще се отрази трайно на пътуванията към офисите. Същото важи и за дистанционното обучение в училищата.
Научихме много от тази тежка година, а в началото, когато не знаехме какво да очакваме, направихме и някои грешки. За два месеца в София въведохме безплатно паркиране в зоните, защото първоначално имаше препоръки да не се ползва градският транспорт и да се избягват публичните места и услуги. Затова поощрихме ползването на личния автомобил като най-безопасен, но това беше грешка и доведе до голям хаос в града.
Сега проучванията показват, че общественият транспорт е в много голяма степен безопасен и има изключително малко участие в разпространението на вируса. Същевременно трябва да подчертая, че през 2020 поддържахме транспорта на максимум, дори през лятото, когато обичайно намаляваме капацитета, за да осигурим социалната дистанция и да дадем тази базова услуга за хората. Така в годината на пандемията имахме повече натрупани километри, отколкото през 2019. Сега внедряваме и нова билетна система, която ще събира данни за количеството пътуващи, и ще можем да регулираме курсовете така, че да нямаме претъпкани автобуси.