Мегапроектът Galataport Istanbul на стойност 1.7 млрд. долара преобразява 1.2 км от крайбрежната ивица на най-големия турски град Истанбул. Екосистема в сърцето на града, той предлага нови модерни сгради по проекти на световноизвестни архитектурни студиа като RPBW и Gensler в комбинация с последните дигитални технологии, които улесняват тяхното функциониране и обитаване. Проектът ще трансформира историческия порт в световно круизно пристанище и туристическа дестинация, като в същото време за първи път създава в Истанбул нова голяма публична променада. Със своите ниски леснодостъпни сгради, архитектурни проекти, които обгръщат историческия контекст на района, широк набор от транспортни опции, Galataport Istanbul предлага открито, здравословно и безопасно пространство и среда за култура, изкуства, работа, пазаруване и хранене. Пример за глобален мащаб, Galataport Istanbul включва и подземен терминал с люкова система - първи в света от този тип. Историческото пристанище запазва своя статут на морската врата на Истанбул към света. Проектът включва и подземен паркинг за 2400 автомобила, така необходим за турския мегаполис.

Galataport Istanbul предлага 250 магазина за храна, напитки и други стоки. Около 52 хил. кв.м от общата отдаваема площ е отделена за заведения за търговия и хранене, отдаваемата офис площ е 43 хил. кв.м с магазини от 20 до 2000 кв.м. Galataport Istanbul е готов да се превърне в нов гастрономически градски район с около 40% от отдаваемата площ за заведения за храни и напитки.
В Музея за модерно изкуство и Mimar Sinan University Istanbul Museum of Painting and Sculpture са разположени едни от най-добрите световни образци. Площад Топхане, реновиран като част от проекта, ще се превърне в първия "музеен площад" в Турция. Ситуираната в неговия център възстановена часовникова кула от 1848 г., изградена по поръчка на султан Абдулмеджид, привлича посетители със своя микс от древно и модерно като символ на времето и промяната. Районът се превръща в домакин на голямо разнообразие от културни, художествени и дизайнерски събития през цялата година.
След трансформацията кейовете, обществените пространства и улиците посрещат посетителите и осигуряват безпрепятствен достъп до невероятния изглед към Босфора във вибрираща среда през целия ден. Очакванията са Galataport Istanbul да посреща 25 млн. посетители годишно, включително 7 млн. чужди туристи и 1.5 млн. пасажери от круизни лайнери.

Peninsula Istanbul hotel
Редица сгради - паметници на културата, в района биват възстановявани по съвременните методи. Сред тях са сградата на пощенската колетна служба - най-старото здание на кея, с характерни плочки по покривите и фасадите. Другите три исторически обекта - Merkez Han, пътническият терминал Karaköy и Çinili Han, също са в процес на възстановяване, за да се превърнат в част от Peninsula Istanbul hotel. Хотелът със 177 стаи ще бъде разположен точно срещу историческия полуостров в града. Освен трите реновирани исторически сгради комплексът включва още нова бална зала с голяма остъклена фасада, която може да бъде отворена за 15 секунди. Инвестицията е 300 млн. евро и проектът вече е привлякъл 150 млн. евро в националната икономика. Срокът за отваряне е 2022 г.

Първият подземен терминал за круизни кораби
Разположен като основно пристанище, Galataport Istanbul с капацитет три круизни кораба с 15 хил. пасажери дневно се очаква да ревитализира круизния туризъм в целия регион от Средиземноморието до Черно море. За първи път в света е приложена люкова система с подземен терминал с РЗП 29 хил. кв.м, която отделя митницата и зоната за сигурност от обществената част в моментите, когато няма акостирал круизен кораб, и дава възможност за свободен достъп. Благодарение на тази възможност впечатляващата крайбрежна зона Каракьой, закрита за публичен достъп от 200 години, вече се превръща в най-предпочитано място за разходи в целия град.
Иновативни и гъвкави офис решения
Galataport Istanbul предлага редица гъвкави офис площи, планирани с оглед на социалното дистанциране. Интериорите са ярко осветени от естествена светлина благодарение на стъклените фасади и създават лека и ефирна среда, която подсилва мотивацията на служителите. Обширните тераси осигуряват достъп на служителите до чист въздух. Офис площите включват 43 хил. кв.м, които предлагат работна среда от ново поколение. Ниските сгради са леснодостъпни по стълби, аварийните стълбища са разположени по вътрешните оси, а планирането позволява всички служители да достигат до работните си места без близък контакт с други хора.

Проектът е голямо инженерно предизвикателство
През 2016 г. на италианската строителна компания Trevi е възложен договорът за възстановяване и разширение на историческия терминал за круизни кораби в Истанбул на стойност 1.5 млрд. евро, който включва изграждане на първия подводен пасажерски терминал и укрепване на редица сгради - паметници на културата. Районът от 100 хил. кв.м включва две зони - Salipazari, където е самият терминал на 13 метра под морското равнище, и Karaköy. За укрепването на терена са използвани 100 хил. пилоти и много сериозна отводнителна система, терминалът е изграден със специална диафрагмена система. При историческите сгради на Karaköy по същия начин е използвана диафрагмена система за укрепване на основите на сградите паметници на културата.
Подводният терминал е сертифициран по LEED Gold, а историческите сгради - по BREEAM Excellent.
Mimar Sinan Fine Arts University Museum of painting and sculpture
Най-големият и първи турски музей за изкуство от късната Отоманска империя до края на ХХ век е разположен на покрива на основния комплекс на Mimar Sinan Fine Arts University (MSGSU) във Фъндъкли. Това е една от ключовите дестинации в Каракьой по проект на Emre Arolat Architects, носител на редица престижни отличия като 2010 Aga Khan Award for Architecture и 2015 European Union Prize for Contemporary Architecture – Mies van der Rohe Award.