Пазари и инвестиции

"Евромаркет" на 30 години: Солидни основи, нови инвестиции и поглед към бъдещето

Споделяне
Боряна Радева, "Евромаркет Груп"

– Г-жо Радева, г-н Илчев, чecтит 30-гoдишeн юбилeй и благодарим, че отново сме заедно като добри партньори през годините! Може ли да си спомним заедно началото на „Евромаркет“?

Боряна Радева (Б.Р.): Благодарим, удоволствието е наше! Спомням си целия огромен труд, който полагахме, и удовлетворението от това да успяваме и да растем. Спомням си задоволството, когато започвахме да работим с нов клиент, с нов партньор, с нова продуктова гама. Когато решавахме и най-сложното запитване на клиента – бързо и качествено, и когато виждахме неговото задоволство. Особено когато се връщаше отново при нас за следваща покупка. И така поръчка след поръчка, доставка след доставка... Всичко беше ново тогава – беше 1992 година и българската индустрия се нуждаеше от машини, техника и инструменти. Предстоеше индустриално преоборудване. Получихме исторически шанс да участваме в него и се възползвахме. Посветихме му се изцяло и, обръщайки се назад към тези три десетилетия, виждаме, че сме се справили.

Димитър Илчев, "Евромаркет Груп"

Димитър Илчев (Д.И.): Добра услуга ни направи взаимното доверие, което имахме с Боряна преди "Евромаркет". То датира от времето, в което и двамата работехме в едно и също крупно държавно индустриално предприятие. Когато се случиха промените в началото на 90-те, ни се удаде възможност да започнем бизнес на база партньорството с немска търговска компания. Започнахме да предлагаме на българския пазар дребна техника и електроуреди, хоби инструменти, електронни компоненти и други. След това установихме директен контакт с производители на инструменти и техника от Далечния изток. Действахме като търговци на едро. Бяхме жадни за успех! Не пропускахме нито една възможност, нито едно запитване от клиент, бяхме готови и работихме денонощно, в това число събота и неделя, ако имаше как - и повече. Следвахме пазара. Той се развиваше, съответно и ние.

В един момент трябваше да решим в каква посока и как ще вървим. Браншът беше ясен – инструменти, машини, техника и консумативи. Осъзнахме, че имаме нужда от бранд, с който да се асоциираме. Тогава станахме ексклузивен партньор на Gedore, Германия – бранд, който до ден днешен е синоним на комплект инструменти с топ качество. Следвайки запитвания на Варненския корабостроителен завод, установихме партньорство с Lincoln Electric, САЩ – световният номер едно и до днес в заваряването. И така лека-полека започнахме – от ръчни инструменти, после заваръчни машини, компресори, генератори, кари... Разширяването на продуктовата гама ни осигури достъп не само до клиенти в индустрията, но и до клиенти в строителството. Те пък от своя страна търсеха специфични за строителството малки машини, затова добавихме и такива в портфолиото си. И ако продуктовата ни гама до този момент беше създавана в някаква степен спонтанно, следвайки дадено конкретно запитване от клиент, то разширяването на продуктовата ни гама с тежка строителна механизация беше съвсем осъзнато, стратегическо решение. Въпреки че вече предлагахме много широка продуктова гама, разбрахме, че ако искаме да сме лидер, трябва да разширим гамата си и с тежка строителна механизация.

Пазарът изискваше от нас да направим това. Конкуренцията също ни тласкаше натам. Направихме го! И така малко по-малко изградихме това, което днес, 30 години по-късно, наричаме "Евромаркет".

– Разкажете накратко за пътя, по който премина "Евромаркет" през годините? Кои бяха най-важните етапи в развитието на компанията? Кои бяха предизвикателствата през тези етапи?

Д.И.: За 30 години "Евромаркет", а и всеки друг български бизнес, премина през какви ли не предизвикателства. Бих разделил историята ни досега на шест етапа. Първият етап датира от основаването на "Евромаркет" през 1992 г. до 1996 г. През този период беше създадена пълната функционалност на "Евромаркет". Избрахме бизнес формула. Предизвикателство беше да я приведем в работно състояние.

Следващият етап беше периодът на хиперинфлацията, ориентировъчно от 1996 г. до 1998 г. Това беше време, в което, както повечето български фирми, трябваше да оцелеем. Време, в което министър-председателят казваше: „За Бога, братя, не купувайте!” А ние като търговска фирма бяхме длъжни да продаваме. Пълен абсурд! Слава богу, оцеляхме! Даже не само оцеляхме, а пораснахме – роди се украинската ни бизнес структура, която поради отличния си мениджмънт е успешна и до днес.

Третият етап продължи ориентировъчно до 2004 г. През тези години компанията отбеляза израстване във всяко отношение – изграждахме клиентската си база, сключвахме стратегически партньорства, започнахме организационно структуриране и постигнахме нелоши финансови резултати. Макар неосъзнато и непланирано – по-скоро спонтанно и интуитивно, "Евромаркет" израсна най-вече като следваше пазара и нуждите на клиентите. Предизвикателството беше да убедим партньорите и клиентите ни да повярват в нас – една толкова млада компания!

Следващият (четвърти) период в нашата история беше период на бурен ръст и възход – той обхваща от 2004 г. до 2008 г., времето на т.нар. строителен бум. Тогава изградените вече функционалност и структура на компанията ни дадоха възможност да постигнем и отработим огромен обем сделки и да създадем резерви, които пък се оказаха ключови в петия период от развитието ни – времето на кризата от 2008 г. до 2012 г. Това беше време на осъзнаване, но и на организационно израстване. Създадохме подходяща и необходима за компанията двустепенна система на управление, бяха въведени ключови корпоративни политики и стандарти, така че бизнесът и всички действия да бъдат осъществявани планомерно и по правила. За щастие не се наложи "Евромаркет" да оцелява, защото, както казах, вече имахме резерви, но най-вече защото компанията беше управлявана изключително прецизно на всички нива. Това ни даде основа за бъдещо развитие.

Оттогава насам сме в период на траен възход, в който постигнахме редица рекорди, осъществихме уникални доставки и инсталации, участвахме в редица национални обекти и създадохме стратегически партньорства. Беше изграден нашият Toyota център, а след него създадохме и "Евромаркет Сити" – конгломерат от модерни сгради с модерни офиси и с търговски, сервизни, изложбени и демо площи.

1 / 2

2 / 2

Създадохме фондация "Признание" за финансова подкрепа на образованието на талантливите и можещи деца на "Евромаркет" и на "Юнион Груп", които са нашата надежда за светлото бъдеще на нашата страна. Дългогодишни партньори сме на Национален конкурс "Сграда на годината" - символ на една по-красива
България.

– В този контекст кои са най-важните изводи във вашето израстване като бизнес и като мениджъри?

Б.Р.: Кризите, през които минахме, държаха нашата имунна система в кондиция. След всяка от тях ние успявахме да се изправим. Това се случва с дисциплина. Стабилното финансово управление ни е дало възможност винаги да имаме резерв за извънредни ситуации. И когато през 2008 г. дойде кризата и ние осъмнахме със свръхналичност, тази дисциплина ни помогна да се справим по по-добър начин. Тя е причината и тогава, и сега нашите мениджъри да знаят как да се държат в кризисни ситуации и да умеят да управляват риска. Освен че управляват изключително добре бизнеса, те са не по-лоши стопани от нас, да не кажа и по-добри – поддържат много добре не само собствените си офиси, складове и сервизи, но и централата на компанията, за чието развитие полагат сериозни грижи. Днес не случайно тя представлява цял град, цяло сити. Помежду си я наричаме "Евромаркет Сити".

Но за да стигнем дотук, най-важното е, че бяхме и продължаваме да сме единни. Ние винаги сме били заедно и винаги е имало мозъчен тръст, който е взимал добри решения. И по време на строителния бум, и по време на кризата, и дори по време на пандемията ние бяхме тук. Събирахме се в заседателната зала и изключително хладнокръвно изготвяхме план за действие и вземахме необходимите решения. И се справяхме. Но ако трябва да върна лентата наистина назад, основният извод е, че каквото и да правиш, за да бъдеш успешен, са нужни много, много, ама много труд, както и изключителна сетивност и отдаденост. Ние сме били такива всеки ден, без да си даваме сметка дали са минали 5, 10 или 30 години. Виждали сме възможността, работили сме здраво, за да я оползотворим, и сме го правили с желание да съградим нещо и да бъдем полезни. Помогна ни постоянството всеки ден скромно и професионално да си вършим работата, да сме коректни към служителите, партньорите и клиентите си, да даваме това, което се очаква от нас, че и малко отгоре.

Д.И.: Съгласявам се напълно. За да бъде бизнесът устойчив, трябва да има хармония и баланс между всички участници в него. За целта компанията трябва да е коректна към всички – към служителите, към партньорите, към акционерите и, разбира се, към клиентите. Всички трябва да са доволни. А за да бъдат, трябват сигурност, възможности за развитие и добро и справедливо възнаграждение за служителите; добри резултати, продажби и висок пазарен дял за нашите партньори, а за нашите клиенти - висококачествени продукти, спазени срокове на доставка и добър сервиз. Когато всички са доволни, бизнесът процъфтява!

За да постигнеш всичко това, трябва да имаш ясни стратегически цели и план как да ги реализираш, но само те не са достатъчни – задължително трябва да има вяра, много вяра! Вяра в каузата, вяра в екипа, вяра в посоката и най-вече вяра в себе си!

Това разбиране дойде на по-късен етап. В началото действахме стихийно, интуитивно, следвайки пазара, без дългосрочни цели, планиране и бизнес идеология. Без да си задаваме въпроси: Кои сме ние? Накъде вървим? С годините и опита бизнес идеологията се появи, ние повярвахме, че можем да станем лидер, да сме номер едно и вярата в това беше ключова. Обикновените амбиция, желание и труд са важни, но не са достатъчни – трябва вяра. Вярата води, тя е движеща сила, мотиватор, дава енергия, когато мислиш, че не можеш повече, помага ти в трудни времена. Истинският успех при нас дойде благодарение на нея!

– Как се развива в момента пазарът на строителна техника? Какви са тенденциите?

Д.И.: Нещо много характерно за българския пазар на строителна техника е ръстът в сегмента на минибагерите, който наблюдаваме през последните години. За много кратък период този тип машини се превърна в най-продавания в страната в сравнение с другите типове машини. За периода от 2017 г. до 2021 г. включително статистиката за продажбите им показва динамична промяна – 50 броя, 94 броя, 117 броя, 134 броя и 233 броя на година. Това е огромен скок. Досега нашият пазар беше пазар на багер-товарачи заради многофункционалността им и разнообразието от задачи, които клиентите могат да изпълняват с тях. За първото полугодие на 2022 г. броят на продажбите както на багер-товарачите, така и на минибагерите е еднакъв – по 183 броя! Това се случва за първи път в историята.

Причината за това е, че България има много ниско развита инженерна инфраструктура – канализация, електричество, вода, телекомуникации, газ, отопление. Всичко това изисква много кабели, много тръби, респективно много изкопи за полагането им. Това са десетки, по-скоро стотици обекти, които се изпълняват едновременно и които имат осигурено финансиране – както европейско, така и българско, а това генерира ръст в продажбите на минибагери.

По-различно стоят нещата при тежките строителни машини като верижни багери, колесни товарачи, булдозери, дъмпери и други. Пазарът за тях зависи много от големите инфраструктурни обекти, като например лотовете от АМ „Хемус“ и АМ „Струма“, пътя Видин - Монтана, жп инфраструктурните обекти и т.н. Заради политическата обстановка в България тези проекти бяха отложени. Надявам се след изборите на власт да дойде стабилно правителство и политическата обстановка да бъде по-спокойна, за да могат проектите да тръгнат, което със сигурност ще бъде двигател за растеж на продажбите и в сегмента на тежките строителни машини.

Успоредно с продажбата на нови машини винаги вървят продажби и на употребявана техника. В последно време няма качествени машини втора употреба – всичко „читаво” е разпродадено и на пазара рядко могат да се видят такива машини в добро състояние. Силен фактор, генериращ предлагане на машини втора употреба, са сделките с обратно изкупуване на машини, т.нар. buyback.

През последната година се наблюдава трайна тенденция в удължаване сроковете на доставка, и то на всички производители на строителна техника. Срок на доставка 12, дори 18 месеца вече не е изненада. Най-вероятната причина за това е липсата на части и компоненти, която срещат масово производителите. Това води до много трудно планиране на доставките от нас, търговците на строителна техника.

– Какво е състоянието на строителните машини в България и какви са предизвикателствата пред тях – функционалност, възраст, поддръжка, технически новости и иновации и тяхното познаване и навлизане в практиката?

Д.И.: През последните 10 години пазарът на строителна техника претърпя тотална метаморфоза. Причината за нея бяха технологиите. Те промениха самите машини, като ги дигитализираха, направиха ги по-лесно управляеми, по-бързи и увеличиха неимоверно производителността им.

Технологиите обаче промениха и клиентите. Те подхождат по различен начин, когато избират техника, имат достъп до постоянна информация, знаят какво искат и купуват по-добри, по-качествени и по-ефективни машини. Благодарение на всичко това днес машинният парк в България е в много по-добро състояние от преди 10 години – той е силно модернизиран, с много нови машини и иновации, включително смарт и хибридни технологии. "Евромаркет" има сериозен принос това да се случи. Нашият екип беше първият, който започна да доставя хибридни багери. Само за няколко години те се превърнаха в бестселър и се наложиха на пазара, като най-вероятно доставените от нас машини вече надхвърлят сто.

От няколко години доставяме в България и следващото поколение машини – интелигентни багери и булдозери Komatsu. Интересът към тях не спира да расте. Причината за това е иновативната им контролна система, която превръща обикновената машина в, така да се каже, робот, облекчава труда на оператора и поема контрола върху редица дейности. Нещо повече – умните машини работят много по-прецизно и не се налагат корекции, респективно рязко се намаляват (да не кажа отсъстват) разходите за доработка. Човешките грешки са сведени до минимум, съответно времето за изпълнение на работата е значително по-кратко и те са по-производителни. Всичко това води до огромни икономии на труд, гориво и време. Клиентите вече се убеждават в предимствата им и е въпрос на време да станат поредният бестселър на "Евромаркет" и Komatsu.

– Какви са плановете за бъдещото развитие на „Eвpoмapĸeт Гpyп“ – представяне на нови направления инструменти и техника, развитие на мрежата за представителство и поддръжка?

Д.И.: Нашата партньорска мрежа не спира да расте. Скоро ще представим официално най-новия си партньор – световен лидер в производството на трошачни и пресевни инсталации. По отношение на инвестициите – планираме изграждането на нова логистична база, която да обедини всички наши складове в столицата, да улесни логистиката за цялата страна и да направи доставките ни по-бързи. Ще продължим да развиваме сервизната база с нови сервизни клетки, ще увеличим мобилните екипи и броя на специализираните сервизни автомобили. Има и друга инвестиция, която планираме, но ще я запазя като изненада занапред.

Б.Р.: Настрана от инвестициите, най-важните ни планове за бъдещо развитие са да дадем път на следващото поколение мениджъри. Основите на компанията са изключително солидни, с много добри партньори и отличен мениджмънт, а сегашната ѝ кондиция е повече от добра. Време е обаче следващото поколение да продължи вместо нас и да прави това, което ние правихме 30 години, още по-добре и по-модерно.

– Да завършим с кауза - независимо от обстоятелствата през годините не преставате да бъдете ангажирани с различни благородни инициативи, ако прецените, да кажем накратко за тях?

Б.Р.: Трудолюбието, лоялността и професионализмът са качества, които ние високо ценим, а служителите на "Евромаркет" многократно са доказвали, че притежават тези добродетели. Благодарение на техните всеотдаен труд и отдаденост ние се справихме с всички предизвикателства, през които премина компанията, и я изградихме такава, каквато е днес – стабилна, социално отговорна компания, безусловен лидер в бизнеса с индустриална и строителна техника.

Затова преди две години създадохме фондация, с която да подкрепим финансово образованието на талантливите и можещи деца на "Евромаркет" и на "Юнион Груп". Нарекохме я „Признание“ – в знак на уважение към нашите дългогодишни служители и към техните ученолюбиви и даровити момчета и момичета. Това е нашият начин да им върнем жеста, защото вярваме, че те ще възпитат същите ценности и у децата си. А именно децата са нашата надежда за светло и красиво бъдеще на България.

Обратно нагоре ↑