– Как се развива в момента пазарът на строителна техника? Какви са тенденциите?
Д.И.: Нещо много характерно за българския пазар на строителна техника е ръстът в сегмента на минибагерите, който наблюдаваме през последните години. За много кратък период този тип машини се превърна в най-продавания в страната в сравнение с другите типове машини. За периода от 2017 г. до 2021 г. включително статистиката за продажбите им показва динамична промяна – 50 броя, 94 броя, 117 броя, 134 броя и 233 броя на година. Това е огромен скок. Досега нашият пазар беше пазар на багер-товарачи заради многофункционалността им и разнообразието от задачи, които клиентите могат да изпълняват с тях. За първото полугодие на 2022 г. броят на продажбите както на багер-товарачите, така и на минибагерите е еднакъв – по 183 броя! Това се случва за първи път в историята.
Причината за това е, че България има много ниско развита инженерна инфраструктура – канализация, електричество, вода, телекомуникации, газ, отопление. Всичко това изисква много кабели, много тръби, респективно много изкопи за полагането им. Това са десетки, по-скоро стотици обекти, които се изпълняват едновременно и които имат осигурено финансиране – както европейско, така и българско, а това генерира ръст в продажбите на минибагери.
По-различно стоят нещата при тежките строителни машини като верижни багери, колесни товарачи, булдозери, дъмпери и други. Пазарът за тях зависи много от големите инфраструктурни обекти, като например лотовете от АМ „Хемус“ и АМ „Струма“, пътя Видин - Монтана, жп инфраструктурните обекти и т.н. Заради политическата обстановка в България тези проекти бяха отложени. Надявам се след изборите на власт да дойде стабилно правителство и политическата обстановка да бъде по-спокойна, за да могат проектите да тръгнат, което със сигурност ще бъде двигател за растеж на продажбите и в сегмента на тежките строителни машини.
Успоредно с продажбата на нови машини винаги вървят продажби и на употребявана техника. В последно време няма качествени машини втора употреба – всичко „читаво” е разпродадено и на пазара рядко могат да се видят такива машини в добро състояние. Силен фактор, генериращ предлагане на машини втора употреба, са сделките с обратно изкупуване на машини, т.нар. buyback.
През последната година се наблюдава трайна тенденция в удължаване сроковете на доставка, и то на всички производители на строителна техника. Срок на доставка 12, дори 18 месеца вече не е изненада. Най-вероятната причина за това е липсата на части и компоненти, която срещат масово производителите. Това води до много трудно планиране на доставките от нас, търговците на строителна техника.
– Какво е състоянието на строителните машини в България и какви са предизвикателствата пред тях – функционалност, възраст, поддръжка, технически новости и иновации и тяхното познаване и навлизане в практиката?
Д.И.: През последните 10 години пазарът на строителна техника претърпя тотална метаморфоза. Причината за нея бяха технологиите. Те промениха самите машини, като ги дигитализираха, направиха ги по-лесно управляеми, по-бързи и увеличиха неимоверно производителността им.
Технологиите обаче промениха и клиентите. Те подхождат по различен начин, когато избират техника, имат достъп до постоянна информация, знаят какво искат и купуват по-добри, по-качествени и по-ефективни машини. Благодарение на всичко това днес машинният парк в България е в много по-добро състояние от преди 10 години – той е силно модернизиран, с много нови машини и иновации, включително смарт и хибридни технологии. "Евромаркет" има сериозен принос това да се случи. Нашият екип беше първият, който започна да доставя хибридни багери. Само за няколко години те се превърнаха в бестселър и се наложиха на пазара, като най-вероятно доставените от нас машини вече надхвърлят сто.
От няколко години доставяме в България и следващото поколение машини – интелигентни багери и булдозери Komatsu. Интересът към тях не спира да расте. Причината за това е иновативната им контролна система, която превръща обикновената машина в, така да се каже, робот, облекчава труда на оператора и поема контрола върху редица дейности. Нещо повече – умните машини работят много по-прецизно и не се налагат корекции, респективно рязко се намаляват (да не кажа отсъстват) разходите за доработка. Човешките грешки са сведени до минимум, съответно времето за изпълнение на работата е значително по-кратко и те са по-производителни. Всичко това води до огромни икономии на труд, гориво и време. Клиентите вече се убеждават в предимствата им и е въпрос на време да станат поредният бестселър на "Евромаркет" и Komatsu.
– Какви са плановете за бъдещото развитие на „Eвpoмapĸeт Гpyп“ – представяне на нови направления инструменти и техника, развитие на мрежата за представителство и поддръжка?
Д.И.: Нашата партньорска мрежа не спира да расте. Скоро ще представим официално най-новия си партньор – световен лидер в производството на трошачни и пресевни инсталации. По отношение на инвестициите – планираме изграждането на нова логистична база, която да обедини всички наши складове в столицата, да улесни логистиката за цялата страна и да направи доставките ни по-бързи. Ще продължим да развиваме сервизната база с нови сервизни клетки, ще увеличим мобилните екипи и броя на специализираните сервизни автомобили. Има и друга инвестиция, която планираме, но ще я запазя като изненада занапред.
Б.Р.: Настрана от инвестициите, най-важните ни планове за бъдещо развитие са да дадем път на следващото поколение мениджъри. Основите на компанията са изключително солидни, с много добри партньори и отличен мениджмънт, а сегашната ѝ кондиция е повече от добра. Време е обаче следващото поколение да продължи вместо нас и да прави това, което ние правихме 30 години, още по-добре и по-модерно.
– Да завършим с кауза - независимо от обстоятелствата през годините не преставате да бъдете ангажирани с различни благородни инициативи, ако прецените, да кажем накратко за тях?
Б.Р.: Трудолюбието, лоялността и професионализмът са качества, които ние високо ценим, а служителите на "Евромаркет" многократно са доказвали, че притежават тези добродетели. Благодарение на техните всеотдаен труд и отдаденост ние се справихме с всички предизвикателства, през които премина компанията, и я изградихме такава, каквато е днес – стабилна, социално отговорна компания, безусловен лидер в бизнеса с индустриална и строителна техника.
Затова преди две години създадохме фондация, с която да подкрепим финансово образованието на талантливите и можещи деца на "Евромаркет" и на "Юнион Груп". Нарекохме я „Признание“ – в знак на уважение към нашите дългогодишни служители и към техните ученолюбиви и даровити момчета и момичета. Това е нашият начин да им върнем жеста, защото вярваме, че те ще възпитат същите ценности и у децата си. А именно децата са нашата надежда за светло и красиво бъдеще на България.