Сгради

До края на годината завършват първите две фази на Garitage Park

Споделяне

Атанас Гаров, Давид Давидов, управляващи партньори, Garitage Park

Четете в брой 2 на сп. ГРАДЪТ

Реализацията на повече от 50% от мащабния проект Garitage Park вече е факт! За вас като инвеститори кои бяха най-големите предизвикателства при успешната реализация до този етап?

- Да, наистина досега сме усвоили повече от 50% от територията на имота и около 50% от застроените площи. Към днешна дата са въведени в експлоатация и изцяло отдадени под наем първа, втора и трета офисна сграда, които заедно предлагат около 55 хил. кв.м офиси. Това е изключително сериозен обем – усвоили сме около 35% от сключените сделки за офисни площи в София за 2018 и 2019 г.  В момента тече строителството на четвърта офис сграда с 23 хил. кв.м, като нашият фокус е върху нейното отдаване под наем.

Жилищата от този първи етап на проекта бяха продадени още през октомври 2018 г., като до края на април 2020 трябва да приключим с всички довършителни дейности и те да станат годни за обитаване.

Според нашия план спортната зала трябва да бъде завършена до края на лятото и да отвори врати през октомври за новия спортен сезон.

Що се отнася до предизвикателствата, пред които трябваше да се изправим, то бихме казали, че те бяха не толкова в търговската част и реализацията на продукта, а по-скоро в строителната част. Това е така, защото попаднахме в период на изключително бурно развитие на строителството в София и България, което доведе до напрежение от гледна точка на ресурси в големите строителни компании и възможностите им да следват предварително заложени планове и достатъчно добро ниво на изпълнение.

Трябва да се има предвид също и че като строително изпълнение проектът Garitage Park е доста сложен – има прекалено много на брой едновременно случващи се компоненти, които трябва да бъдат синхронизирани, невинаги са добре детайлизирани и е необходимо да се уточни тяхната конкретна реализация.

Въпреки практическите трудности ние срещаме желание за добро партньорство от страна на главния изпълнител и повечето подизпълнители. Затова считаме, че до края на годината всичко, което сме започнали като строителство в рамките на първите два етапа, ще бъде завършено - четирите офис сгради и ниското жилищно застрояване.

Как оценявате състоянието на зоната около Garitage Park след инвестициите ви в транспортни решения, които подобриха трафика и достъпността? Какви са следващите стъпки?

- Реализираното кръгово кръстовище улесни много трафика в района. Очакваме бъдещото разширение на Околовръстния път с локално платно до следващото кръгово кръстовище в края на "Младост". До шест месеца предстои цялостна модернизация на пътната инфраструктура, разширение на улици и изграждане на тротоари около нашия комплекс.

Следим с повишен интерес решенията за бъдещо развитие на метрото и очакваме да разберем на кой от трите проекта ще бъде даден най-голям приоритет от "Метрополитен" и Столичната община - разширението в "Люлин", отклонението от Военна академия към "Арена Армеец" и продължението към лифта Симеоново в нашата зона. Междувременно се опитваме да подобрим с пешеходни и велоалеи връзките със съществуващата метростанция "Бизнес парк София", защото разстоянието като дистанция е малко, но реалният достъп е затруднен и неудобен. Надяваме се в рамките на тази година и този проект да бъде задействан и придвижен напред.

Вече имате реализирани и успешно отдадени 3 офисни сгради - какви са основните им предимства, които привличат взискателни наематели като VМwаrе, Міlеѕtоnе Ѕуѕtеmѕ, Еurоссоr, Аtоѕ, Paysafe, Softserve в Garitage Park?

- Изградените сгради са високотехнологични с всички необходими системи в отговор на съвременните изисквания. За нашите наематели обаче особено важна е средата – зоните около сградите и услугите, които се предлагат в рамките на комплекса. На първо място са големите паркови пространства - отлични за почивка и работа с възможност да се потопиш в приятна и релаксираща среда.

Осигурените услуги включват редица търговски обекти, които улесняват ежедневието на работещите в офисите. С нетърпение всички очакват въвеждането в експлоатация на спортния център през май тази година, който е част от нашата концепция и дава възможност за удобно ползване след работа или през обедната почивка. Предвидени са плувен басейн, фитнес, cross-fit и йога зони, рехабилитационен център, СПА зона със СПА процедури и др. Много полезна за работещите родители e и функционираща наблизо детска градина.

Не на последно място считаме за голямо предимство това, че в близост до офисите има разположени жилища. Така се създава максимално пълноценна, жива среда в една наистина многофункционална зона. Това беше заложено в нашата концепция от самото начало и считаме за правилен начин на развитие на района.

Като инвеститор как оценявате пазара на офис площи в столицата - с 2.06 млн. кв.м наличности в момента и 420 000 кв.м в строеж?

- Ние сме умерено ентусиазирани. Пазарът се развива по начин, аналогичен на тенденциите от 2007-2008 г. Ръстът на пазара е функция от растежа на компаниите, които биха били наши потенциални наематели. Тези компании също имат своите ограничителни фактори като потенциала на наличните човешки ресурси. Доколко е обоснован този ръст предстои да видим предвид прогнозите за известни колебания в икономиката в глобален мащаб. Ние разчитаме на своята инерция и на продукта, който сме създали, за да можем да я прехвърлим и върху четвъртата офис сграда. Ще подходим изключително внимателно и към решението за старт на строителство и поява на пазара на високата офис сграда, защото тя е амбициозно начинание и бихме искали да се случи в удачния момент. Решението за следващи офисни фази ще вземем към края на тази година, когато имаме малко повече информация за това какво ни предстои занапред. Секторът на недвижимите имоти логично следва икономическото развитие и се съобразява с поуките от предходния цикъл.

1 / 1

Как оценявате тренда с co-working пространствата?

- Това е интересна съвременна тенденция, която за добро или за лошо има сътресения по пътя, особено след тежката ситуация, в която изпадна We work, създателят на co-working пространствата. Със сигурност има своето място на пазара. В България и в София е все още слабо развито в сравнение с други източноевропейски столици, но тепърва предстои да видим как ще се развие. Ние сме водили съвсем предварителни разговори с някои оператори, но към този момент не сме получили желание такъв тип пространство да се позиционира при нас. Гъвкавостта е ключов елемент и очакваме този модел да се изясни. По-привлекателна за такъв тип оператори като че ли е централната част от града.

- Според последни проучвания ключови за наемателите са фактори като вентилация и климатизация, качеството на въздуха, околна среда и фасилити мениджмънт? На какво най-много държат наемателите в Garitage Park?

- Теми като климатизация и вентилация действително са сред често обсъжданите теми на разговор с наемателите, но офис сградите в Garitage Park са проектирани професионално и е заложено най-доброто решение. От особена важност, разбира се, е отличната комуникация и адаптиране към специфичните нужди на всеки наемател в периода на експлоатация.

Изключително важни са също транспортните връзки и средата, която е основен фактор, за да привлечем тези наематели. На ежедневна база наемателите търсят по-голямо разнообразие на услуги в непосредствена близост. Например VMWare търсят повече възможности и разнообразие на обекти за хранене. Предстои да започнем да предоставяме и услуги, свързани със спортната инфраструктура.

Още с въвеждане в експлоатация на първата офисна сграда ние осигурихме пропърти мениджмънт и разполагаме с професионален екип, който управлява екипите на подизпълнители от различните специалности – техническа поддръжка, охрана, почистване, озеленяване и др. Нашият екип работи в пряка връзка с всички наематели и своевременно отговаря на техните потребности.

- Какви са плановете за развитие на проекта през 2020-2021?

- Както вече споменахме по-горе, до края на 2020 планираме да завършим всички започнати обекти - офис сграда 4, спортната зала, както и жилищата. Ще подходим внимателно към планираната висока офисна сграда, която се очаква да бъде с над 55 хил. кв.м отдаваема площ. За следващ етап като логична част от комплекса е планирано и основно училище, за което работим с едни от най-добрите консултанти от САЩ и се опитваме да осигурим максимално дълго финансиране поради особеностите на проекта и неговата възвръщаемост.

Четете в брой 2 на сп. ГРАДЪТ