Пазари и инвестиции

Да оцелееш в най-тежката някога туристическа криза не е случайно

Споделяне
Ева Шарлопова-Гергинова, изп. директор, "Шарлопов Груп" ЕАД

Пандемията от ковид без никакво съмнение е най-тежкото предизвикателство пред туристическия сектор в световната история. На практика не остана нито една незасегната част от този бранш, пострадаха всички – хотели, къщи за гости, ресторанти, кафенета, барове и т.н. Дори авиокомпаниите прибегнаха до финансиране от държавите, за да оцелеят – мярка, рентабилността и последиците от която тепърва предстои да се проявяват.

По мое мнение много от така наречените спасителни финансирания по света и у нас ще доведат до задълбочаване на задаващата се икономическа криза, макар на пръв поглед да изглеждат работещи. Моята прогноза е, че правилно работещите бизнеси ще се възстановят бързо, а бизнесите със „счупен“ модел на работа и застарели разбирания ще изчезнат от пазара, независимо от получената финансова подкрепа. За това допринася и промяната в психологията на клиента, който в пандемията драстично повиши критерия си по отношение на съотношението цена - качество.

По отношение на мерките за сигурност, свързани с пандемията, по-големите вериги хотели бързо въведоха работещи практики и стандарти в тази посока.

При тях това се случи с лекота, тъй като бизнес моделите им са изцяло изградени върху стандарти за начин на работа и процеси в оперативната дейност. Това естествено увеличи и разходите, но не в чак толкова големи размери, колкото преекспонираха някои колеги.

Що се отнася до по-малките обекти, доколкото съм информирана – те в огромната си част не са предприели почти никакви мерки, може би защото толкова са им позволили организацията и капацитетът в тежките условия. Навярно това е и една от причините да се наблюдават пикове на ковид зараза след продължителни почивни дни.

Пандемията промени туризма в цял свят в посока вътрешен туризъм, тоест по-малко или никакви чуждестранни туристи, а повече местни.

България не прави изключение. Чуждестранни туристи се очакват много малко и през това лято, макар руските туристи вече официално да могат отново да идват у нас. Зимният сезон е все още далеч, но и там тенденцията ще е сходна. Ще мине известно време, преди външният туризъм отново да заработи на предишния си капацитет.

Състоянието на СПА туризма, както и неговото бъдеще са във възходящ тренд. Това е така поради непрестанно увеличаващия се интерес и осъзнаване на човечеството по отношение на здравословния начин на живот и ролята на почивката в напрегнатото ни ежедневие, изпълнено със стрес.

Няколкото локдауна, които се наложи да изтърпим, действително бяха много подходящи за освежаване на хотелските бази, а дори и цялостни реновации.

Изисква се обаче много нюх и вяра, за да реновираш, когато всички около теб гледат да спестят и от най-малкото. Вярвам, че колегите, които са проявили тази далновидност, ще имат значително конкурентно предимство и резултатите няма да закъснеят.

Пандемията ни научи да се стремим да постигаме по-голям ефект с по-малко усилия. На този етап планираме да поддържаме съществуващите си хотелски бази в добра кондиция и да вложим всичките си усилия в развитие на туристическия продукт, който предлагаме. Да оцелееш на пазара в най-тежката туристическа криза някога не е случайно и ние искаме да докажем на нашите клиенти, че продължаваме да бъдем на ниво.

1 / 4

2 / 4

3 / 4

4 / 4

Обратно нагоре ↑