Пазари и инвестиции

България е прекрасна страна – нека не го пазим в тайна

Споделяне

Жулиета Серафимова, Генерален директор на Гранд хотел Милениум София и София хотелс мениджмънт

Гранд Хотел Милениум е впечатляващ, много смел и много мащабен за нашата дестинация проект. Това е проект, изпреварил времето си, но градът ни го заслужава, той е вече част от бранда София.  В тези трудни за глобалната туристическа индустрия времена самото поставяне на начало на нещо ново е вече успех, за това се изисква смелост и добра подготовка. Инвеститорите и професионалният ни екип ги притежават. 

Планираното начало и обявяването на извънредното положение, свързано с крайни рестрикции относно функционирането на бизнеса, реално съвпаднаха

Помислихме си, че усилията ни са отишли напразно, но се оказа, че просто имат „отложен ефект“. Неразбираемо е за колеги от други индустрии какво означава да не можем да упражняваме дейност и стратегията ни за оцеляване (не за развитие) да се променя на ежедневна база, заедно с приоритетите. Когато една криза се управлява стихийно, и последствията са стихийни. Това се отнася и за много други индустрии, свързани с нашата, тя е само част от хранителната верига.

Ние започнахме с подготовката на няколко хотелски етажи и с дейности, насочени към местния и регионален пазар – заведения и спа център, които се наложиха и станаха разпознаваеми за кратко време – панорамния Ozone Skybar & Lounge, средиземноморския ни ресторант Mediterra, здравословното Urban garden cafe, от последния месец гости приема и ресторант Vienna, предлагащ централноевропейска кухня и любимите на всички ни виенски сладкиши. Голям интерес за частни събития има и към овалната зала под хеликоптерната площадка, The Sphere. Спа центърът ни е най-ексклузивният в София, с три спа апартамента и изключителен екип кинезитерапевти. Подготвяме и откриването на фризьорския ни салон. Интерес има и към специализирания gift shop на хотела, като артикулите могат да бъдат закупени и чрез онлайн магазина ни. Характерно за нашата структура е менажирането на максимален брой дейности самостоятелно, без външни партньорства, това ни мотивира бързо да навлизаме в нови сегменти. Имаме добър екип, имаме още идеи, имаме и изключителни гости, но сме функция на управлението на пандемията през предстоящия есенно-зимен период. Затова напредваме постепенно, с малки, но сигурни крачки.

Предизвикателствата пред хотелската индустрия и туристическия бизнес в извънредна ситуация

Предизвикателствата са толкова, колкото и възможностите. Най-важното е запазване на екипа от професионалисти, които да устоят на стреса, да не се откажат. През годините сме показали, че можем да сме успешни както в условия на икономически подем, така и да се справяме в условия на криза. Винаги предизвикателство ще бъде и овладяването на постоянните оперативни разходи, които не са в пряка релация с цикличността на приходите. Стремежът към wellbeing и всичко, свързано с добрата кондиция на хората доведе до  завишен интерес към балнео и спа хотелите в страната така в тежкия период те показаха  по-устойчиво развитие. Инвеститорите в на групата ни хотели възложиха на нашия екип да подготви за следващата година откриването на грандиозния 5-звезден балнео и спа хотел King’s valley до Казанлък. Като напреднем, с удоволствие ще разкажем повече.

1 / 2

2 / 2

Възстановяването на индустрията ще е бавно, неравномерно, ще отнеме поне още 2-3 години

Едни бизнес модели ще се развият за сметка на други, едни дестинации ще изместят други. И инвеститорите, и гостите, и работещите в индустрията трябва да проявят малко търпение и много решителност, времената са вече различни и трябва да се мисли за нови бизнес модели и по-устойчиви бизнес концепции. Доказаните професионалисти знаят как да се справят.  Изградени активи трудно могат да се променят „из основи“, затова акцентът трябва да е върху доброто управление и на приходи, и на разходи, редуциране на неефективни услуги и адаптиране към новото търсене, там където е възможно, докато се премине на следващо ниво. Изключително важно е основните екипи от хора да се запазят, защото без тях следващо ниво просто няма. Пандемията много бързо и рязко промени всичко и се превърна в катализатор на забавени и забравени процеси.

Актуалните тенденции при хотелите са в унисон с тези в жилищното строителство - настаняване в отделни единици (къщи) като част от хотелския комплекс, предлагащи възможност за уединение и самостоятелност, с големи вътрешни и външни открити пространства. Това се вижда и при новите модели на ресторантьорство. Въвеждат се все повече технологии за комуникация с клиентите и между тях (хибридни или онлайн събития, чатове, виртуална и добавена реалност, изкуствен интелект). Обмисля се и  автоматизиране на процеси, заместващи човешкото присъствие, залага се на повече self-service и на по-изчистен дизайн, свързан с по-ефективното поддържане на повърхности и ползване на материали, подлежащи на дезинфекция. Този вид оперативни разходи могат да бъдат овладяни без да увеличават, те просто се пренасочват.

Пазарът на хотелските услуги в столицата

Балансът винаги е труден, когато предлагането значително надвишава търсенето. Резултатът е предвидим – по-добрите като продукт, локация, концепция и екип ще отнемат дял от останалите. Предизвикателство е и трудното намиране на хора, с опит, познания и мотивация да работят в индустрията. Ние се конкурираме с други индустрии на пазара на труда. Вече ще се работи с по-малки основни екипи и наемат повече хора за почасова дейност и работа „по проект“, за конкретно събитие. Гостите се завръщат, но изискванията им ще стават по-високи, което не е свързано с очакванията им за по-висока цена, по-скоро за по-висока стойност (value).

Стихийните инвестиции и методи на управление на хотелски активи, пропуснатите възможности за препозициониране на дестинацията ни извън масовия сегмент и демотивацията на работещите в отрасъла, които частично преминаха в други икономически сфери, имат своята цена.  Средата ще продължи да се променя, независимо от желанията на хотелиерите и инвеститорите, това е т.нар. логика на обстоятелствата.

Много бих се надявала новото поколение хотелиери да има волята, енергията и отдадеността да постави ново начало - усилията си струват, защото България е прекрасна страна, нека не го пазим в тайна.

1 / 4

2 / 4

3 / 4

4 / 4

Обратно нагоре ↑