- Арх. Здравков, каква е вашата равносметка за успешна работа след 7 години като главен архитект на столицата?
- През последните 7 години под мое ръководство в Направление „Архитектура и градоустройство“ в СО се реализираха десетки мащабни проекти за подобряване на градската среда, пешеходната свързаност, мобилността, социалната и техническата инфраструктура. В работата ми като главен архитект се изправих се пред поредица от нови предизвикателства, включително тези, свързани с опазването на сградите, представляващи недвижими културни ценности, зелената система и разбира се, със задължителната промяна в нагласата ни към ежедневните „трудови” пътувания. През тези години трябваше да се съобразя и с множество непредвидени фактори – обявеното извънредно положение през 2020 г. заради COVID-19, довело до огромен спад не само в приходите на Столичната община, но и в последвалите инфлационни процеси, както и множеството съпътстващи непредвидени разходи, свързани с осигуряване изпълнението на противоепидемичните мерки, включително и значителното намаляване на придвижванията с градски транспорт (за сметка на личните превозни средства).
Считам за огромен успех приетите промени в Закона за устройството и застрояването на Столичната община (ЗУЗСО) през 2018 г., целящи ограничаване на неконтролируемия инвестиционен натиск върху територията и премахване възможностите за спекулативно надвишаване на устройствените параметри. Законопроектът, подкрепен от г-жа Фандъкова, бе насочен изцяло към подобряване на контрола в пространственото развитие на столицата и даде възможност за създаване на нови подзаконови актове, касаещи транспортно-комуникационното обезпечаване, облика на градските пространства, сградите и архитектурните ансамбли. Вследствие през декември 2020 г. с пълно мнозинство Столичният общински съвет прие и Наредбата за градската среда на СО, която за пръв път регламентира естетически изисквания към оформянето на публичните пространства. Тази наредба представлява нов управленски инструмент, с който общината ще може да прилага мерки за подобряване на облика на града по съвременен начин, като използва механизми и примери от водещите европейски практики.
През 2019 г. под мое ръководство в Направление „Архитектура и градоустройство“ се проведе най-значимият в последните десетилетия международен конкурс за разработване на концептуален архитектурно-градоустройствен проект за площад „Св. Неделя“. Авторитетното жури определи за победител в конкурса италианското Студио ФУКСАС. Проектът на арх. Масимилиано Фуксас бе избран заради професионалното отношение към контекста и предложените съвременни градоустройствени намеси. Реконструкцията на площад „Света Неделя“ предвижда изцяло ново функционално зониране на пространството. Голямо значение е отредено на създаването на две нови пешеходни направления, които съответстват съответно на доминиращите зрителни и исторически оси – оста север-юг и оста изток-запад. Предлагат се създаването на малък градски парк в западната част на площада, наземна и подземни връзки с Ларгото и премахване на архитектурните наслоения от последните години.
Но истинската ми битка беше свързана с дигитализацията и подобряването на процесите на администриране в управлението на територията на СО, както и трансформацията на всички услуги. В рамките на България това бе пилотен проект, който обхваща онлайн подаването на заявления за разрешение за строеж, разрешение за поставяне, виза за проектиране, удостоверение за устройствен статут и др. Новите дигитални услуги позволяват изцяло електронно заявяване, проследяване за статуса на обработка на документа, както и електронно получаване на готовия резултат. Всеки, предприемал някакво строителство, знае, че една от най-мъчителните процедури е промяната в подробния устройствен план. Дори „срещането“ на данни от различни институции понякога е мисия невъзможна. През 2022 г. бяха разработени и въведени 17 броя нови електронни услуги, свързани с разрешаване на устройствена процедура за изработване на подробен устройствен план (ПУП) и процедура за одобряване на ПУП от главния архитект на СО. По този начин се поддържат в актуално състояние и публичните електронни регистри, като всеки административен акт е георефериран – отбелязано е местоположението на имота и/или обхватът на разработката на карта. Картната основа на портала се надгради неколкократно с добавени слоеве, свързани с данни от ОУП, регулационни и застроителни планове, кадастрална карта, схеми и др. Базата данни на НАГ към момента се състои от повече от 420 000 файла.
- Реабилитацията на компактния град - това ли е най-големият приоритет и най-големият ви успех?
- За изминалите три десетилетия осъзнахме, че не количествените, а качествените показатели са в основата на по-добрата среда за живот. Промяната на начина на обитаване, по-специално не наличието на повече притежавана площ, а качеството на обкръжаващата ни среда и човешкият мащаб, наличието в непосредствена близост на градски парк, социална и инженерна инфраструктура, достъпност до спирките на МГТ все по-трайно променят и модела за търсене на нови домове.
За да преосмисли своето бъдещо развитие, София трябваше внимателно да преразгледа досегашното развитие на територията си и посредством потенциала на терените с отпаднала необходимост да заложи на тях за дългосрочно енергийно и транспортно независимо урбанистично ревитализиране. Това не може да стане единствено на база силната собствена воля на градското ръководство, а следва да се преразгледа механизмът на публично-частните партньорства (ПЧП) за привличане на предприемачи и бизнес на база ясни правила и с ръководната роля на ГРАДА.
Пространственото развитие в бъдеще следва да се обвърже с ясна икономическа логика, като първоначално се направи анализ на всички възможни територии с подходящ потенциал, като в изменението на ОУП се предложи „изнасяне” на терени, характеризиращи се с несвойствени дейности, по периферията. След тази оценка на ИНТЕРИОРНИЯ РЕСУРС следва да се катализират и необходимите градски промени.