Сгради

Арх. Виктор Банарев, MOVE ARCHITECTS: Опитът ни помага, но без иновации и внедряване на нови технологии бихме изостанали

Арх. Виктор Банарев, MOVE ARCHITECTS

Вижте статията в брой 2/2025 на списание ГРАДЪТ

Арх. Банарев, Move Architects въвежда една нова тенденция в България – активно участие в проектите от най-ранната им фаза. Какво ви мотивира да приложите този подход и каква добавена стойност носи той?

Този подход значително намалява разходите за инвеститорите, като предотвратява скъпи преустройства на по-късен етап. Често в ранните фази на проектиране не се отделя достатъчно внимание на детайлите, които са от ключово значение за комфорта и функционалността на бъдещите ползватели. В резултат на това, след като сградата вече има разрешение за строеж и е изградена в shell & core вариант, се налагат съществени промени – преразглеждане на разпределения, премахване на стени и допълнителни инженерни изчисления, което води до забавяния и увеличени финансови разходи.

Миналата година работихме по подобен проект за LDG. Там сградата вече имаше разрешение за строеж и беше в напреднал етап, което наложи множество промени в техническия проект. В крайна сметка това доведе до допълнителни разходи, повторно одобрение на проекта, забавяне с месеци и излишно напрежение.

Сега този модел се прилага особено при tenant-dedicated или user-dedicated проекти, където крайният клиент има ясна визия за своите нужди.

Фотограф: Минко Минев

Следвате ли глобалните архитектурни тенденции, или се стремите да оставите собствен почерк и отличителен стил във всеки проект?

Винаги търсим баланс. Опитът ни помага да избегнем грешки, но без иновации и внедряване на нови технологии - включително изкуствен интелект - бихме изостанали. В момента активно разработваме AI базирани решения, които значително ускоряват процеса на проектиране. В тестови проекти сме постигнали разпределение на 5000 кв.м в рамките на ден и половина, включително с виртуална разходка. Това би отнело седмица с традиционни методи, но сега можем да предложим няколко варианта в много по-кратък срок, стига параметрите да са правилно зададени.

Засега използваме AI основно в процеса на разработка. Намерихме партньор извън България в САЩ, който адаптира технологията за нашия регион, тъй като в други държави подобни системи работят с много по-големи обеми. Направихме няколко пробни теста и забелязахме, че стандартните ни въпроси към клиентите съвпадат 90% с информацията, която AI системата изисква, за да започне проектирането.

Въпреки това е важно да подчертаем, че AI не заменя хората – винаги ще има нужда от опитен оператор, който да гарантира, че крайният резултат е правилен.

1 / 2

Фотограф: Кирил Константинов

2 / 2

Фотограф: Кирил Константинов

Какви са предизвикателствата при внедряването на тази технология, за да изведем индустрията на по-високо ниво?

Основното предизвикателство при внедряването на тази технология не е страхът, че тя ще измести хората, а необходимият обем работа. Въпреки че румънският пазар е четири пъти по-голям от българския, офисният сегмент у нас поддържа сходни обеми. Водещите студиа в Румъния реализират между 40 000 и 60 000 кв.м годишно, докато ние правим около 42 000 – 43 000 кв.м, което представлява около 25% от пазара. AI двигателите изискват проекти с минимален мащаб 5000 кв.м. Това е значителна инвестиция, но успяхме да договорим по-гъвкави условия, които да направят технологията приложима в нашия контекст.

Българските инвеститори също трябва да започнат да се доверяват повече. Ще дам конкретен пример. Миналата година работихме по два много интересни проекта за български инвеститори, като в същото време имахме сходни проекти с UK-based и USA-based институции. Разликата? Международните компании ни дадоха пълна свобода на действие.

Кои са основните аспекти, които все още затрудняват създаването на оптимална офис среда?

От 10 години всеки говори за добра акустика, функционална работна среда и комфорт и все още дискутираме същите проблеми. Причината е, че въпреки многото приказки малко инвеститори реално влагат средства за решаването им.

Офисът на Move Architects е доказателството, че не е нужно да изхарчиш огромни суми, за да постигнеш отличен акустичен комфорт и функционално пространство. Използвахме основно български продукти, но също така работихме с международни партньори, които ни помогнаха да намерим оптималните решения.

България все още успява да поддържа ниски цени в сравнение с други държави, като в същото време постига изключително високо качество. Приятно изненадан съм, че вече имаме 70 - 80 проекта в България, които са признати за едни от най-добрите в света. Това доказва, че колегите у нас вършат страхотна работа и че българските архитектурни студиа могат да се конкурират на световно ниво.

Фотограф: Минко Минев

Кои са нишите, които се отличават с най-иновативни архитектурни решения и подходи?

Един от любимите ми проекти от миналата година е офисът на ELBAT – българска компания, занимаваща се с рециклиране на батерии. Предизвикателството беше не само в сложността на дизайна, но и в спечелването на доверието на клиента, който имаше негативен опит с предишни изпълнители и първоначално подхождаше с голяма доза скептицизъм към нашите решения.

Това беше уникален проект за България, защото комбинирахме суров индустриален дизайн с висок клас офис среда - от използването на мрамор и висококачествени материали до интегрирането на уникални дизайнерски елементи. Така например реконструирахме детайл от ексклузивна дизайнерска маса, изработена от един от най-известните бижутери в Холивуд, като в нея вложихме елементи от логото на компанията.

Винаги се стремим да добавяме нотка продуктов дизайн в проектите си – нещо, което е създадено специално за клиента. Това сме правили за Coca-Cola, DHL, Oriflame – при всеки има уникален елемент - било то осветително тяло, бюро, маса или нещо друго, което да носи духа на бранда.

Какви са най-често срещаните предизвикателства при редизайна на офис пространства?

През последната година виждаме значително свиване на разходите, което ни принуждава да бъдем изключително креативни – да решаваме какво може да бъде преизползвано, кое има още живот и как да оптимизираме наличните ресурси, без това да компрометира качеството.

Работим активно с един от технологичните лидери в световен мащаб, за който реализираме близо 15 000 кв.м, създадени преди повече от 15 години. Тези проекти изискват цялостна трансформация – внедряване на новите технологии, аудио-визуални решения, както и значително подобряване на акустиката.

Фотограф: Минко Минев

Как успявате да съчетаете функционалността на пространството с визията на клиента?

Основно чрез опит и добре сработен екип. През последните години изградихме изцяло специализиран офисен екип, който в момента наброява 20 души.

При Oriflame например започнахме работа с техните глобални дизайн гайдлайни, но трябваше да ги адаптираме към българската култура. В крайна сметка направихме значителни подобрения във функционалността на офиса, които брандът прие като стандарт за бъдещите си проекти.

Същото се случи и с Generali - разработихме цялостно нов гайдлайн за ликвидационните им центрове, който сега се използва на глобално ниво. Това е огромно признание за нас, защото обикновено българските офиси следват чужди стандарти. Този път следваха нас.

Разкажете ни за международните проекти на Move Architects.

През годините сме работили с български компании с чуждестранно участие като Sunotec. След като успешно реализирахме офиса им в България, те ни поканиха да проектираме и този в Берлин. Друг мащабен проект беше за Societe BIC – първо направихме офиса им в София, а впоследствие ни поканиха като проектни мениджъри за централата им в Клиши, Париж. Работихме с техния workspace manager, направихме детайлна адаптация на дизайна и реализирахме офиса в рамките на 3-4 месеца, въпреки че проектът стартира точно в началото на пандемията. Офисът в Париж беше 5000 кв.м, а 90% от българския ни екип замина, за да довърши работата на място. Това беше огромно признание за нас, защото рядко български компании получават такива възможности.

Преди две години реализирахме и офиса на Imperial Brands в София, като успешно адаптирахме техните глобални дизайн стандарти към местната среда. Клиентите останаха изключително доволни от резултата, което доведе до поканата ни да проектираме и офиса им в Букурещ.

Фотограф: Минко Минев

Има ли определен елемент или стил, който се стремите да оставите във всеки проект?

Всеки проект е индивидуален. Въпреки това от професионална гледна точка мога лесно да разпозная нашия почерк в различни пространства.

Причината е, че винаги акцентираме върху къстъмизирани решения, които правят всеки проект уникален и разпознаваем.

Разбира се, съобразяваме се изцяло с желанията на клиента – от най-базовите неща като цветови палитри и индивидуални интериорни елементи.

Вашият екип се състои предимно от млади професионалисти. Каква е тайната за изграждането на екип, който отговаря на високите изисквания на индустрията?

Смятам, че сме изградили изключително силен и амбициозен млад екип, в който над 50% от архитектите са завършили в чужбина. Повечето от тях се връщат в България, което изключително много ме радва. Особено след като самите те споделят, че в университетите им се говори за български студиа с иновативен подход. Това ни мотивира да развием партньорства с водещи образователни институции като Италианския дизайн институт в Милано.

Целта ни е да предоставим на младите архитекти възможност да се развиват в динамична и иновативна среда, а не в традиционно студио. Средната възраст в екипа ни е под 30 години. Първоначално някои клиенти изпитват скептицизъм към по-младите специалисти, но след няколко проекта тези архитекти доказват своя професионализъм.

Освен това разполагаме и с експерти с дългогодишен международен опит, които предават знанията си и помагат на по-младите да избегнат типичните грешки. Именно този обмен на опит и динамичната работна среда ни правят гъвкави и способни да създаваме висококачествени и иновативни проекти.

Как Gen Z променя начина на работа в архитектурния сектор?

Преходът между поколенията е естествен процес. Архитекти с 20 - 30 години опит често достигат до момент, в който им e трудно да създадат нещо напълно ново. Точно тук младите архитекти имат огромна добавена стойност – те идват със свежи идеи, не са обременени с ограничения и предразсъдъци за това какво „може“ и какво „не може“ да се направи. Нашата роля е да ги насочим, за да избегнат технически грешки или конструктивни проблеми, които биха направили проектите трудно изпълними.

Екипът ни редовно участва в обучения и сертификационни курсове, особено в сферата на проджект мениджмънтa. Каним международни компании, които провеждат лекции при нас, а едно от първите обучения, които организирахме, беше за акустично третиране на пространства.

Какъв съвет бихте дали на младите специалисти, които тепърва навлизат в света на архитектурата?

Истината е, че българските архитекти трябва да се научат да работят в екип. В момента им липсва практическа подготовка – грешка, която започва още от университета - и не виждат реалните проблеми на строителния обект. Често новите жилища са функционално несъобразени – няма достатъчно място за легло, кухнята е с неправилен размер, разпределението не е оптимално. Освен това много архитектурни студиа не предоставят на младите специалисти възможност да се развиват – не ги включват в проектите, не им дават достъп до строителните площадки, където биха могли да се сблъскат с практическите предизвикателства на професията.

Ние работим по различен модел. Всеки нов архитект навлиза в работата от първия си ден и посещава строителните обекти, за да придобие практическа представа за възможните грешки и предизвикателства. Когато човек види проблема в реална среда, той повече не го повтаря в бъдещите си проекти.

За да бъдат успешни, младите архитекти трябва да имат широк мироглед, да пътуват, да виждат различни архитектурни подходи и да се учат от най-добрите примери в света. А ние като компания сме тук, за да им дадем възможност да се развиват, да растат и да изграждат бъдещето на архитектурата.

Вижте статията в брой 2/2025 на списание ГРАДЪТ

Фотограф: Минко Минев

Обратно нагоре ↑