Сгради

Арх. Виктор Банарев, MOVE Architects: Модерният офис - баланс между естетика и функционалност

Арх. Виктор Банарев, MOVE Architects

Вижте cтaтиятa в бpoй 6/2024 нa cпиcaниe ГPAДЪT

- Арх. Банарев, ако стартираме от един от актуалните проекти, с който беше ангажиран екипът на Move Architects - какви предизвикателства постави задачата за интериорните решения на офис сграда Oxia?

- Едно от ключовите предизвикателства в проектирането на интериора беше постигане на оптимален баланс между ефективното използване на площта и създаване на комфортна работна среда. Пространството трябваше да бъде организирано така, че да бъде максимално гъвкаво и да дава възможност за различни сценарии при офисите от low density до high density, без това да наруши удобството на обитателите или да доведе до компромис с дизайна.

Напоследък  всички наблюдаваме засилване на тенденцията към така наречения хибриден/гъвкав начин на работа в офиса. Това ни провокира да зонираме пространствата, включвайки алтернативни работни места и пространства за релакс. По този начин създадохме една алтернативна офисна среда.

Едновременно с това офисите в Oxia трябваше да бъдат проектирани с мисъл за бъдещето, позволявайки лесна адаптация при евентуално реконфигуриране на наемателите. В крайна сметка съвременният офис вече е повече от място за работа – той е пространство, което вдъхновява, подкрепя и отразява ценностите на компаниите.

- Какво е вашето задоволство от реализацията на този актуален проект?

- Проектът всъщност все още е актуален. Все пак за нас бе от изключително значение да се включим във възможно най-ранен етап на разработка на сградата, за да реализираме проекта с най-високо качество и да оптимизираме строителния процес. Тази интеграция ни позволи да съчетаем архитектурните и интериорните решения в хармонично цяло, което максимално отговаря на нуждите на клиентите.

Гордеем се с това, че успяхме да постигнем баланс между естетика и функционалност. Реализираният интериор напълно ще отразява концепцията ни за съвременна офис среда – пространство, което едновременно стимулира продуктивността и насърчава доброто настроение на служителите.

В момента продължаваме да прилагаме този подход в други проекти, работейки съвместно с колеги архитекти още на етап идеен проект, като вече сме още по-уверени в способността си да надграждаме всяка нова задача с иновации и внимание към детайла.

- Какви са основните зони и пространства, от които имат нужда ползвателите на съвременния офис?

Съвременният динамичен начин на работа изисква също толкова динамична офисна среда. Интериорните пространства трябва да се движат заедно с технологичния напредък, да следят иновациите и да обединяват функционалното с красивото.

Сред тенденциите, които наблюдаваме, е зониране на open space пространствата за работа. Отворените пространства предоставят нужната гъвкавост и динамичност, подтикват служителите към колективност и помагат за създаването на по-благоприятна атмосфера за работа, но заедно с това не се забравя и необходимостта от добър акустичен комфорт.

Обособяването на зони за креативност също се превръща в съществена част от интериора, стимулираща иновации, нови идеи и решения. Зоната за тиха работа предоставя възможност за концентрация и индивидуална продуктивност. Съвременният дизайн акцентира върху създаването на една хубава атмосфера за работа, обединяваща всички нужди на служителите, постигната чрез зони за почивка, зелени пространства и гъвкави зони за работа.

- Как хибридната работа промени изискванията към съвременните офис пространства?

Хибридната работа значително промени изискванията към офис пространствата. С home office практиката личните работни места отстъпиха място на мобилни зони като hot desks, които са по-гъвкави и отговарят на нуждите на различни екипи. Тази промяна стимулира създаването на пространства, които комбинират работа и отдих, с по-малко строги граници между тях. Това не само повишава ефективността, но и създава по-приятна и адаптивна работна среда.

1 / 2

2 / 2

- Open space поставя по-високи изисквания към материалите и шумоизолацията?

Да, определено концепцията за open space поставя по-високи изисквания към акустичната среда на работното пространство и материалите, които се използват. Този тип офиси се проектират с цел да предоставят отворена, комуникативна и динамична среда. От своя страна това може да доведе до предизвикателства относно нивата на шум и комфорта на работна атмосфера.

Акустичните панели, дифузните елементи и звукоизолиращите стени помагат за абсорбирането на звука. Богатият избор от материали и цветове ни позволява създаването на разнообразни и гъвкави дизайнерски решения спрямо изискванията на съответни нужди и стил на работа в конкретната среда. Все пак винаги е важно да разграничаваме акустичен комфорт от звукоизолация и да имаме ясни цели и знания кое и как е приложимо в съответната ситуация, като тук се опитваме и максимално да информираме нашите клиенти.

- Как ще коментирате актуалните използвани и предпочитани материали?

В момента съвременните инвеститори и дизайнери предпочитат материали, които съчетават устойчивост, естетика и функционалност. Използването на рециклирани материали навлиза все повече в дизайна и става все по-популярно като част от усилията за намаляване на екологичния отпечатък.

В крайна сметка съвременните материали трябва да отговарят на високи стандарти не само по отношение на външен вид, но и на критерии като устойчивост, комфорт и дълготрайност, за да създават пространства, които вдъхновяват и отговарят на нуждите на потребителите.

- Как се променят използваните текстури и цветове?

В съвременната работна среда текстурите и цветовете имат ключова роля в създаването на естетически привлекателна среда, но и имат способността да влияят психологически на нейните обитатели. През последните години използваните цветове и текстури са се променили значително, за да отговарят на новите нужди за комфорт на служителите. Спокойните цветови палитри с цветни акценти променят облика на модерния офис и създават хармонична работна среда.

- Може ли да споделите най-актуалните референтни проекти, по които работите?

Тази година имахме възможността да реализираме над 40 000 кв.м офисни работни площи, което отразява мащаба и разнообразието на нашите проекти. Сред най-значимите обекти са:

1. Oфисите на трите компании на HP, където отговаряхме за дизайна и управлението на проектите (Project Management), където успешно отговорихме на високите изисквания.

2. Nestlé, който комбинира функционалност с идентичността на марката като част от обновяването на корпоративната им среда.

Сред другите утвърдени клиенти са bTV, Procter & Gamble (P&G) и EVN, с които сме изградили дългосрочни партньорства. Всеки от тези проекти е уникален, но всички имат общата цел да създадем работни пространства, които са не само функционални, но и вдъхновяващи.

Тези проекти подчертават нашия опит в адаптирането към нуждите на компании от различни индустрии, съчетан с иновативност и устойчивост.

- Да припомним в края на разговора бизнес историята и профила на Move Architects?

Move Architects е създадена през 2017 г. в София с основен фокус върху офис проекти. От самото начало нашият силно отдаден екип успешно реализира и управлява разнообразни проекти както в България, така и в Германия, Австрия, Франция и Обединеното кралство. През тази година продължихме да се разрастваме, като в момента при нас работят над 20 специалисти в сферата на архитектурата и строителството, професионалисти с магистърска степен по управление на строителни проекти, както и сертифицирани проектни мениджъри с експертиза в PRINCE2 и PMP методологиите.

Нещо, с което също така се гордеем, е, че сме единствената компания в сферата на Fit Out Project Management в България, която има активна застраховка за този тип услуги от Allianz, което само по себе си дава сериозна заявка за това, че нашите клиенти могат винаги да бъдат спокойни, че имат надежден партньор.

Целта ни винаги е да добавяме значителна стойност към всеки проект, като поставяме акцент върху иновациите и високото качество. Работим с отворен подход и безкомпромисен фокус върху резултатите, което ни позволява да предоставяме изключителни решения. Компанията не спира да се развива и да разширява портфолиото от услуги, с което се стремим да станем One Stop Shop за нашите клиенти.

Предвид растящите ни ангажименти извън България планираме откриването на два нови офиса извън пределите на страната ни в периода до 2027 г., което е важна стъпка в нашето развитие.

Вижте cтaтиятa в бpoй 6/2024 нa cпиcaниe ГPAДЪT

Обратно нагоре ↑