Арх. Иво Диков, управител, ROI Capital ЕООД, Elite Building Company ЕООД
- Арх. Диков, какви са вашите наблюдения - как живее и как иска да живее съвременният активен българин - потенциален купувач на жилище?
- Профилът на клиента, който търси продукт под нашия бранд, има един основен отличителен мотив - повече принадена стойност за единица площ. Традиционно нашите клиенти не сортират търсенето си според най-ниската цена в даден район, а оценяват инвестиционната стойност на актива в средносрочен и дългосрочен план. Онези от тях, чиято цел на покупката е лично ползване, се впечатляват от нивото на изпълнение, функционалността на помещенията, коефициентите на енергийна ефективност и комфорта и средата на обитаване в общите пространства. За инвестиционните купувачи, естествено, съществена е аритметиката, която идва като следствие на всички гореописани дадености. И в двата случая наблюденията ми са, че съвременният ни клиент разглежда инвестицията в наш обект като актив, който ще му донесе най-високо ниво на комфорт на обитаване по време на ползването на имота, но също и като сигурност на вложените капитали, ликвидност при период на превес в предлагането спрямо търсенето, а не на последно място и възможност за реализиране на завиден инвестиционен марж в бъдещи периоди. С други думи, съществената част от клиентите, които са двигател на нашето развитие, са хора, които мислят в перспектива.
- Kaĸвo пoĸaзвaт вашите регулярни наблюдения на пазара, особено преди старт на нови проекти? Kaĸвa чacт oт cдeлĸитe ca зa coбcтвeнo пoлзвaнe и ĸaĸвa зa инвecтиция?
- В контекста на събитията от последните месеци, нестихващите инфлационни процеси и все още достъпните инструменти за финансиране бих казал, че през 2022 г. всяка сделка е с цел инвестиция, независимо дали имотът ще се ползва за живеене, за отдаване под наем или като допълнение към портфейл с активи. Това се обуславя и от факта, че търсенето на едностайни, двустайни и тристайни апартаменти е в общи линии еднакво, а все по-голям процент от сделките заемат апартаментите с повече от 2 спални. Като цяло наблюдавам, че не размерът, а функционалността е водещият фактор в определянето на перфектния избор от клиентите, а не на последно място и процентът общи части към общата площ на жилищата.