Продукти и технологии

"Алукьонигщал България" вече 30 години е символ на доверие, качество и техническа компетентност 

Зад успешното развитие на една компания стои добрият мениджър, но един мениджър е толкова добър, колкото добър е изграденият от него и стоящ зад него екип

Арх. инж. Климентин Чернев, управител, "Алукьонигщал" - България

Вижте статията в брой 2/2025 на списание ГРАДЪТ

- Арх. инж. Чернев, честит юбилей! С какви спомени и оценка посрещате впечатляващите 30 години на "Алукьонигщал" в България?

- През цялата си 160-годишна история фирма „Алукьонигщал“ е успешно и устойчиво развиваща се компания. Българският клон не прави изключение. Аз попаднах в компанията ни преди 28 години и мога да кажа, че за мен тези години изминаха като миг – изпълнени с интензивно целогодишно натоварване, работен стрес и емоции, но най-вече удовлетворение от добре свършена работа. Разбира се, имаше моменти по време на световната финансова криза, в които се наложи преструктуриране под формата на съкращения, но това ни осигури гъвкавост, с която я преживяхме без особени щети.

Благодарение на този период натрупахме огромен опит за бързо адаптиране в токсична среда и ефективно справяне с предизвикателства. Мога да сравня този опит с военните. Едно е да си военен само с теоретична подготовка за война и съвсем друго, ако имаш реален боен опит. Изключително силно развитие бележи фирмата ни в България и през последните пет предизвикателни за целия свят години - ковид периода и след това.

Това, с което най-много се гордея обаче, е екипът ни – инженерно-технически с компетентност и професионален опит, несравним в бранша. Много голяма част от колегите ми са с над двадесетгодишен стаж във фирмата. Зад успешното развитие на една компания стои добрият мениджър, но един мениджър е толкова добър, колкото добър е изграденият от него и стоящ зад него екип.

 

- Как за 30 години българският строително-инвестиционен сектор израстваше в посока все по-качествени продукти и системи за по-голям комфорт на работа и обитаване?

- Когато се разхождаме по градските улици, особено в големите градове, виждаме голяма разлика в архитектурата и строителството на заобикалящата ни градска среда – улици, паркове, озеленяване, сгради. Дори може да датираме към около петгодишни периоди архитектурните тенденции – особено по отношение на фасадните решения. Освен архитектурно новото ни строителство силно се променя и в енергийноефективен план - топлоизолационни системи и технологии, климатични инсталации, слънцезащита, дограми, модулност, рециклиране, дигитализация, използване на възобновяеми енергийни източници.

През последните тридесет години много водещи европейски строителни компании създадоха производствени бази в страната ни и така допринесоха за внедряването на продуктите си в нашето строителство. Имаме вече и достатъчно родни производители, които разработват не по-лоши такива на конкурентни цени. Българският потребител от своя страна става все по- информиран, по-взискателен, дори и по-претенциозен. С изискванията си той спомага значително за промяната на българския строителен продукт в посока на качество и комфорт на обитаване.

Напоследък все повече живеещи в чужбина българи купуват имоти в България, а те имат достатъчно добър критерий за качество на жилищата, които търсят. Много български инвеститори пътуват интензивно в чужбина, трупат личен опит, впечатления, стараят се да въвеждат строителни иновации с цел конкурентност. Също така голяма роля изиграва и внедряването на съвременната европейска нормативна база, с която българският строител ще е длъжен да се съобразява. Като най-пресен пример е промяната на ЗУТ по отношение на достъпа за инвалиди. Като цяло оценявам развитието на строителната ни индустрия като изключително успешно във всеки гореспоменат от мен аспект.

Сграда NOVA BROADCASTING GROUP, гр. София. Системи: Schüco FWS 50; Schüco AWS 70.HI; Schüco ADS 70.HD

 - Каква е добавената стойност, която получава една модерна сграда от качествената фасадна система и функционална обвивка - какви са нейните функции?

- На този въпрос бих отговорил, правейки сравнение с човешкото тяло. Фасадната обвивка е дрехата на сградната конструкция по същия начин, както облеклото за човешкото тяло. Тя разделя пространството на вътре и вън, придава завършена форма на сградния обем. В същото време пази сградата от въздействието на климатичните особености – студ, топлина, радиация, дъжд, вятър. Минимумът от функции, които трябва да изпълнява една съвременна сградна обвивка, е този, но добавената стойност се надгражда чрез интегрирането на вентилационни системи, фасадни елементи - произвеждащи електричество и топла вода, използването на пречистващи и неутрализиращи вредни съставки на въздуха материали, интегрирано фасадно озеленяване.

Дограмите са единственият сграден елемент, принадлежащ както на интериора, така и на екстериора. В този смисъл те трябва да задоволяват и естетическите, и в частност физически нужди на обитателите на сградата – цветово, антибактериални покрития, лекота на опериране.

Не на последно място може да се припише и възпитаващата роля на фасадната сградна обвивка – въздействието й върху физическите и естетически възприятия на обитаващите градската среда дори поколения занапред. Тук отговорността на архитектите е огромна, а често се подценява от държава, общество и дори от голяма част от тях.

- Schüco и Jansen са добре познати системи от висок клас в цял свят - може ли да припомним как продуктово двете компании се допълват?

- Schüco е водеща в бранша си германска технологична компания, специализирана в разработването на алуминиеви и пластмасови системни конструкции за остъкляване. Това, което ги прави уникални и силно ги разграничава от конкуренцията, е цялостният „360-градусов“ подход – разработка на всички компоненти – профили, обков, аксесоари, уплътнения, интегрирана прозоречна автоматизация, машини и софтуер за производство, тоест всичко от една ръка.

Jansen e водеща в бранша си швейцарска компания, произвеждаща системи за остъкляване, но от стомана. Същевременно Jansen представлява Schüco на швейцарския пазар, а Schüco продава стоманените системи на Jansen в много от страните, в които оперира директно.

Нашата компания Alukönigstahl ("Алукьонигщал") e австрийска търговска компания, представляваща двата бранда Schüco и Jansen в голяма част от страните в Източна Европа въз основа на лицензни договори за представителство. Отношенията ни с двете компании се изграждат на повече от 60-годишно партньорство.

Advance Business Center II, гр. София. Системи: Schüco FWS 50, Schüco FWS 50 +SG

- Офис сградите се превръщат във все по-сложен и комплексен продукт - как това рефлектира върху търсенето на най-подходящите конкретни продуктови системи?

- Голяма част от живота си много хора прекарват на работно място в офисна среда. Въпреки най-новите тенденции за работа от дома офисните сгради е почти невероятно да изчезнат, но със сигурност ще стават все по-сложни организми. Това се предопределя от променящите се изисквания за работна среда – както корпоративни, така и на служители. Нашите продукти трябва да задоволяват едновременно изискванията на архитекти, инвеститори, инсталатори, крайни потребители, а понякога те са силно противоречиви.

Наличието на огромен набор от продукти с техните варианти и подварианти и опции решава този проблем и ако това не е достатъчно, се включват и конкретните обектови разработки, излизащи извън многообразието от предоставени каталожни възможности. Ние сме известни като доставчик, удовлетворяващ и най-придирчивите изисквания.  

К-House, гр. София. Системи: Schüco FWS 50.SG; Schüco ASS 70.HI; Schüco AWS/ ADS 70.HI

- Подемът на жилищното строителство продължава - какви са най-предпочитаните ваши продукти в този сегмент?

- Интересен факт е, че в България въпреки големите разлики в цените на жилищния пазар спрямо европейските нива най-успешно продаваме най-високите класове системи Schüco за прозорци, врати, плъзгащи врати. Тук отбелязвам, че за разлика от много други компании в бранша и извън него нямаме политика на двоен стандарт като различни продукти за Западна и Източна Европа. Фирма "Алукьонигщал" зарежда във и продава чрез складовите си бази същите продукти, които се продават в цяла Европа. Няма разлика в покупни цени, качество, състав на материалите, носещи марката Schüco, независимо къде се продават.

Все пак, за да отговоря по-конкретно на въпроса, бих посочил следните „бестселъри“, които продаваме на българския пазар: класическите прозоречни системи Schüco AWS 70.HI и AWS 75.SI, плъзгащите системи тип „повдигане и плъзгане“ Schüco ASE 60.HI и ASE 80.SI, така наречените панорамни плъзгания Schüco ASS 77.PD и Schüco AS 75.PD, входни врати Schüco ADS 70.HD и Schüco ADS 75.HD (heavy duty) за натоварена употреба, платформите за колонно-гредови фасади и покривни остъклявания Schüco FWS 50 и елементни фасади Schüco UDC.

Хотел Hyatt Regency Sofia, гр. София. Системи: Schüco FWS 50; Schüco FWS 60; Schüco AWS 70; Schüco ADS 70.HD; Schüco AWS 70 BS.HI

- BAU 2025 – какви са иновациите, които представихте, накратко?

- На последното изложение през 2023 г. Schüco презентира концепцията за декарбонизация Schüco Carbon Control. На тазгодишното изложение тази концепция се надгради с новата тема Schüco Value Up и четирите й подтеми: анализ - проектиране - изпълнение - поддръжка. С нея във фокус се поставя санирането на съществуващия сграден фонд – водещо за брашна предизвикателство в следващите години. Основната идея на Schüco Value Up е увеличаване на стойността на сградния фонд чрез реализацията на по-устойчиви и стойностни решения за модернизация на прозорци и фасади.

Във връзка с тази нова концепция бяха представени продукти като серията готови модулни елементи Schüco Perfect - революционно решение на настоящите проблеми, свързани с качество, време и липса на работници, осигуряващите „върхова сигурност” продукти на компанията Sälzer – част от групата Schüco, новите решения за противопожарна защита Deflame, новата текстилна фасада Facid Nox – подобряваща качеството на въздуха чрез абсорбиране на азотни оксиди от околния въздух.

Също така бяха презентирани много модификации и подобрения при съществуващите ни продукти като Schüco AWS 75.SI+ Reno – прозоречна система за реновация с минимални инвазивни дейности, вентилируемата фотоволтаична фасада Schüco AF VC, фасадната система за реновиране на съществуващи фасади Schüco AOC 50 Reno.

 - В дигиталната ера в консервативен сектор като строителството колко бързо познанието за иновациите пристига в България и колко време отнема техният път до архитекти и инвеститори и до тяхното приложение в реални проекти?

- Не бих казал, че строителството е консервативен сектор. Поне що се отнася до довършителните работи – след така наречения у нас груб строеж. Връщам се отново към темата със строителното изложение BAU 2025 в Мюнхен. С всяко издание на това изложение, провеждащо се през година, расте броят на посетителите от България – инвеститори, архитекти, предприемачи, строители, проектови ръководители и други специалисти. Все по-дълъг става и престоят на такива колеги на изложението. Разговорите на щандовете на различни изложители стават все по-професионални.

Интересът към иновативни продукти от България е огромен, и не само. От опит твърдя, поне по отношение на продуктите Schüco, че у нас се правят сгради с последните поколения такива – току-що излезли на пазара. Също така наблюдаваме и обратния процес – все повече български производители от строителния бранш участват с щандове на изложението, тоест и ние има какво иновативно да покажем на света.

1 / 6

2 / 6

3 / 6

4 / 6

5 / 6

6 / 6

- Как принципите на устойчивото строителство, енергийната ефективност, затворения жизнен цикъл и намаляването на въглеродния отпечатък намират място в продуктите Schüco и Jansen?

- Сградите, които проектираме днес, определят начина, по който ще живеят и работят бъдещите поколения. Набиращата в последно време популярност концепция за устойчиво строителство Cradle to Cradle (C2C) разглежда целия жизнен цикъл на една сграда - от проектирането и производството, монтажа и употребата до възможността за разглобяване на продуктите и връщането им обратно в употреба чрез затворения процес на рециклиране. Cradle to Cradle освен концепция е и сертификат, който има за цел да проектира материали и продукти по начин, осигуряващ им пълно рециклиране и включване обратно в следващ технически цикъл, за разлика от стандартния досегашен подход, при който продуктите се изхвърлят след употреба. Обратно, при „Cradle to Cradle“ качеството на материалите остава почти същото, което означава, че ценните ресурси могат да бъдат запазени, а въглеродните емисии - значително намалени.

За инвеститорите сертификатът Cradle to Cradle е изключително важен, тъй като гарантира, че сградите и в частност фасадните системи отговарят на спецификациите на ЕС за кръгова икономика. В същото време се повишава стойността на сградите, тъй като системите със сертификат Cradle-to-Cradle са резервите от суровини на бъдещето. За да получат сертификата, всички материали, използвани в системата, трябва да могат да се рециклират без загуба на качествени параметри. Това не само помага на околната среда, но и осигурява дългосрочни икономически ползи, тъй като се пестят ресурси и се създават устойчиви проекти за недвижими имоти.

В областта на сградните обвивки Schüco разработва решения, съобразени с тази концепция – към днешна дата около 75 са сертифицираните системи, отговарящи на принципите й. Стоманените системите Jansen също достигат върхови показатели по отношение на енергийната ефективност – сравними с тези на алуминиевите и пластмасови системи на Schüco.

1 / 6

2 / 6

3 / 6

4 / 6

5 / 6

6 / 6

Обратно нагоре ↑