Сгради

Алекс Ковачев, Студио IDEA: Естетика, дизайн и ефективност

Споделяне

Зад всеки проект има специални хора - работим за техните мечти

Алекс Ковачев е основател и идеен двигател на най-успешното и награждавано в световен мащаб интериорно студио в България - екипът на IDEA близо две десетилетия работят по създаването на луксозни интериорен решения за жилищни и публични пространства, заведения, хотели, самолети, яхти и др. През последните 18 години, проекти на Алекс Ковачев и студио Idea получават множество награди от престижни международни конкурси като German Design Awards 2020, London Club Awards, Restaurant and Bar Design Awards, International Property Awards, International Design Awards, BigSee Interior Design Awards 2019, A’Design Awards и др. През 2019 г. Александър Ковачев е номиниран за дизайнер на десетилетието в световен мащаб от Международните награди за архитектура и дизайн.

Г-н Ковачев, студио IDEA е в нов офис - поздравления! Разкажете ни малко повече с думи и снимки за проекта, неговата реализация във времето и удовлетворението от постигнатия резултат?

- Благодаря! Дълго чакан офис, но всяка минута си заслужаваше!

Изправихме се пред два въпроса, на които трябваше да отговорим с дизайна на новото ни работно място:

Как да го проектираме по начин, който да ни помогне да увеличим ефективността на екипа?

Как да представим в нашето работно пространство философията зад естетическия похват на студиото?

Повишаването на ефикасността на екипа е сложна задача, която бе повлияна от няколко фактора.

Акустичен комфорт: работихме много върху това да оценим как да ограничим шума в офиса, като в същото време да не ограничим тази част от екипите, които имат нужда да работят колаборативно в едно пространство. Естеството на работа на някои членове на екипа е да говорят по телефона, а на други да творят. Първите имат нужда от самостоятелност, която да им гарантира уединение и в същото време да не се притесняват, че пречат на околните. А вторите - творците, имат нужда да се концентрират и също така да обсъждат казуси с хората около себе си. Това предизвика един интересен микс от самостоятелни и общи помещения, като се стараехме да нямаме зала с повече от 4-ма души от екипа в нея. В същото време фактът, че голяма част от офиса е прозрачна, позволява на проектантите да имат визуален контакт един с друг. Подходът за постигане на акустичен комфорт изискваше да работим върху спирането и поглъщането на шума, което пък от своя страна ни даде насока за част от материалите. Разбира се, абсолютната тишина не създава комфортна атмосфера за работа и това беше допълнителен фактор, който трябваше да балансираме. В коридора и ротондата, която обикаля ядрото на офиса, предвидихме озвучаване.

Качеството на светлината - друг изключително важен фактор за оптимална работа. Сградата ни има страхотно изложение и за нас бе много важно да вкарваме максимално много естествена светлина. Поради тази причина помещенията в ядрото на сградата като основната ни конферентна зала и залата за hot desks са почти изцяло остъклени така, че да позволят видимост към двете фасади. По този начин от всички помещения в офиса имаме гледка към планината и града.

Комфорт на работното място - той се определя както от горните фактори (акустика и светлина), така и от оборудването на самото работно място – бюрото. В офиса ни почти всички бюра са sit/stand, много често може да видите колеги, които работят на ергономични столове без облегалки или прави. Имаме и пътека за ходене, която е плоска и може да стои под бюрото – така буквално ходите, докато работите. Ротондата, която споменах горе, е друг малък фактор, който помага много, тя обикаля целия ни офис и често е място, където творците "се сблъскват" с колегите си и успяват да обменят добри идеи. Офисът ни дори има свой собствен аромат.

Втората ни задача се оказа малко по-труда за решаване – как да направим дизайн на офис, който да показва каква е философията на проектите ни? Повечето от тях са висок клас резиденции, а връзката резиденция и офис на ниво дизайн не е очевидна. Подходът ни бе да се опитаме да извлечем принципите на работата ни и да ги приложим в една работна среда.

Повече мислихме не за това как искаме да изглежда офисът ни, а как искаме да се чувстват хората в него. Каква реакция предизвикват материалите, цветовете и дизайнът като цяло?

Искахме да направим дизайн, който те провокира да искаш да го пипнеш и да видиш какъв е този материал. Искахме да има малки "скъпоценни" материали и жестове в дизайна като тапета Galuchat (кожа от скат) или копринения тапет в конферентната. Искахме и да има големи изненади като решението ни за гост санитарните възли.

Интересното е, че офисът ни заприлича на това, което ние очаквахме, едва след като го напълнихме – с хора, с декорации, цветя, изкуство. Точно тогава проектът се разгърна в пълния си блясък, който ние виждахме още докато беше на бетон. Това е нещото, което е специфично за работата ни, и най-често получаваната обратна връзка от клиенти е, че проектът им придобива смисъл, „когато сложим и последния детайл“.

За нас е доста ласкателно, че ние „виждаме“ всички тези детайли, докато сме още на хартия. А когато клиентът оцени хомогенността на дома/офиса/пространството, които сме направили, чак когато сме добавили последните щрихи, и каже „Сега разбирам какво имахте предвид“ – това осмисля месеците, които сме вложили в проекта.

Какво наблюдавате и как оценявате тенденциите в интериорния дизайн през последната година?

- В началото на миналата година очаквах, че офисът никога вече няма да бъде такъв, какъвто го познавахме. В България нещата се развиват малко по-различно, хората не приемат пандемията толкова сериозно, колкото по света, и ефектът върху офис пазара не е катастрофален, доколкото отбелязвам аз от моята гледна точка. Пандемията обаче ни показа няколко много интересни неща, едно от които е, че ако можем да работим без разсейване, вдигаме ефикасността си в пъти. Също така ни показа, че не всяка среща е задължително да се проведе. За много случаи един 5-минутен зуум или дори подробен мейл е достатъчен. Всичко, което се случи през последните 18 месеца, разбира се, има отражение и върху начина, по който се разработват офис площи. Вече имаме нужда от малки зали за срещи, най-често онлайн срещи, имаме нужда да мислим върху това колко хора искаме да имаме в едно помещение, къде ще говорим по телефона, къде ще се храним и т.н.

По света ситуацията е малко по-различна - все още над 40% от офис площите в Ню Йорк не са обитаеми, а голяма част от останалите 60% не са пълни 100%. Много хора са се възползвали от възможността за дистанционна работа и нямат желание да се връщат в офиса.

Не мога да съм точен в прогнозата си в каква посока ще се развие работната среда, но съм убеден, че след 5 години тя ще изглежда доста по-различно от преди 5 години.

Може ли да коментирате актуалните тенденции в интериорния дизайн?

- Твърдо вярвам, че изразните средства на един дизайн трябва да следват функцията му. Например както желанието ни за шумопоглъщане диктува избора ни на материали. Затова в офиса ни ще видите много корк по стените, акустичен гипскартон на тавана и мокет на пода. Не вярвам, че дизайн трябва да се прави на принципа какво е модерно днес, защото то е много вероятно да не е модерно догодина. Отговорността на човека, на когото клиентът е поверил проекта, е да направи обстановка, която не е преходна и дирижирана от тенденции. Пространствената организация при нас също се ръководи от функцията и нуждите на бизнеса. Дадени процеси в една фирма изискват тишина и поверителност, други изискват колаборация, трети вдигат много шум. Трябва да намерим начин всички те да са добри съседи и да не си пречат, а да си помагат.

1 / 5

2 / 5

3 / 5

4 / 5

5 / 5

От кои реализирани проекти сте особено удовлетворени? По какви проекти работите в момента?

- Знам, че ще прозвучи много клиширано, но все пак ще го кажа – всеки от проектите ни ме кара да идвам пръв в офиса. В момента правим множество висок клас къщи, всяка от тях си има специфичен разказ в дизайна, специален клиент зад нея и интересни предизвикателства, с които е трябвало да се справим в процес на изпълнение. Не мога да избера една от всички. Правим 6 суперяхти, сред които една 57-метрова и една 50-метрова. Това е невероятна привилегия за студиото ни и страхотно предизвикателство. И тук има специални хора зад всеки проект, а ние имаме възможността да участваме в процеса на сбъдване на една тяхна мечта. Не мога да кажа, че една мечта ни удовлетворява повече от друга. Работим върху къща на брега в La Joya и една в Монтерей. Все невероятни проекти. Всички любими.

Обратно нагоре ↑