Britanica Park School
Четете в брой 5 на сп. ГРАДЪТ

Пълния текст четете в брой 5 на сп. ГРАДЪТ
На 16 септември отвори врати първото частно парк училище с детска градина в България - BRITANICA Park School. Разположено на 15 423 кв.м в кв. "Драгалевци" в София, то се отличава с красив и модерен кампус и обширен озеленен двор. Училищният комплекс се състои от 7 корпуса и предлага на децата просторни класни стаи, специализирани кабинети, класическа библиотека, вътрешен и външен амфитеатър, зали за събития, за музика, за изобразително и танцово изкуство. Голямата спортна зала е подходяща за всички спортове и състезания, а на разположение на децата са и спортните игрища в кампуса.
Създателите на новото училище – семейство Любомир и Десислава Лалови, които са собственици и на BRITANICA, в продължение на години остават верни на мечтата си да създадат истинско модерно училище. Идеята им се ражда преди 20 години, от 7 работят за осъществяването й, а самото училище бе построено и оборудвано за рекордния срок от една календарна година. Кампусът е пресечна точка на иновативните методи в образованието и иновациите, заложени в материалната база на училището.
Любомир Лалов, основател и съсобственик на Britanica и Britanica Park School
Десислава Якимова-Лалова, основател и съсобственик на Britanica и Britanica Park School
- Г-н Лалов, преди по-малко от година публикувахме интервю с вас за старта на проекта. А в началото на тази учебна година той вече е открит. Поздравления за успешното развитие на проекта! Каква е вашата оценка за реализиране на планираното?
- Наистина построихме BRITANICA Park School за оптимистичния срок от само една година. Беше една трудна година, но не съм се съмнявал нито за момент, че ще успеем. Изключително сме щастливи, че се справихме. Доволни сме и от това, че предвиденият бюджет бе надвишен само с 10%. Каквато и да е стойността на проекта, бяхме готови да вложим необходимите средства, тъй като те са инвестиция в българското образование и в бъдещето на българските деца. Сградата е наистина уникална благодарение на изключително добрия проект на арх. Цветан Петров от архитектурно бюро „Иво Петров Архитекти“ (IPA), който перфектно претвори идеите на нашето задание. Високо оценяваме и професионализма при реализацията от страна на „Пайп систем“ и „Инженерни системи“. Много важна роля изигра също проектовият мениджър инж. Младен Христов от MG Consult.
Уютната и сигурна среда, която създадохме, в комбинация с иновативната методология на обучение е предпоставка децата да се чувстват чудесно и да се готвят с желание за предизвикателствата на бъдещето.
- Кои са иновационните идеи, от чиято реализация сте особено доволен?
- Те са много. Мога да кажа, че успяхме да реализираме всички идеи, заложени в проекта, и резултатът е повече от удовлетворяващ.
Имаме иновативна система за пречистване на въздуха. Това е от огромно значение, тъй като кислородът е особено важен за мисловния процес. Не разчитаме учителят да преценява кога да отвори прозореца. Специални датчици измерват наситеността на въздуха с кислород и когато тя падне под определено ниво, се подава чист въздух през специалните еко плоскости на тавана, направени от естествена дървесина. Системата го филтрира за полени и всякакви други алергени. Въздушната струя не е насочена директно към децата, а се разпространява равномерно.
Интересна и много полезна е и системата за пречистване на водата, тя е австрийска. Не става дума само за филтрация, а и за нещо, което е изключително новаторско и е свързано с теорията за паметта на водата. Системата променя решетката на водата така, че тя енергийно се връща в изворното си състояние.
От голяма полза за децата е и подовото отопление, което обхваща абсолютно всички помещения. Особено в стаите на детската градина и в тези на по-малките ученици това позволява децата да седят спокойно на килимите и на пуфовете в стаите и там да се провеждат и учебни занимания. Самите класни стаи предполагат това да се случва – те са много големи, отговарят не само на българските, а надвишават по размери дори европейските стандарти и само половината от пространството в тях е заето с чинове. Останалата част е място за игра!
Училището е построено на принципа на пасивна къща и почти няма вредни въглеродни емисии. Фотоволтаичната централа на кампуса с мощността си от 200 kWh покрива почти всички нужди от електричество.
Мултифункционалната спортна зала като размери и оборудване отговаря на стандартите на FIBA за спортни състезания и наред със спортните площадки на открито дава възможност учениците да практикуват всички популярни видове спорт.
Учебната година вече започна и се надявам скоро да видим резултатите и от прилагането на иновативните методи на обучение, които са в хармония с модерната среда, създадена от нас.
В кафетерията на място се приготвя здравословна храна. А децата се учат да управляват финанси, като сами плащат храната си от микросметки, захранвани от родителите. В същото време родителите могат да контролират какво си поръчва детето и да направят корекция при нужда.
Пълния текст четете в брой 5 на сп. ГРАДЪТ
- Как започвате учебната година?
- Започваме на пълна мощност! Капацитетът на BRITANICA Park School е 600 деца от 3-годишна възраст до дванайсетокласници. Имаме по две паралелки за всяка от групите на детската градина и за всеки от класовете в начално, прогимназиално и гимназиално ниво на обучение. Децата във всяка от групите на детската градина са до 16, а в класовете – до 20. В училището се преподава на български език, а учениците ни изучават по методологията на BRITANICA разширено английски, немски и испански. След 7 клас учениците избират между профилите: "Математика и физика", "Биология и химия", "Бизнес и предприемачество" и "Хуманитарен". Имаме и програма за кариерно развитие, която включва различни уъркшопове през учебната година. Те дават възможност на гимназистите да се ориентират коя сфера е най-подходяща за тях и какво е необходимо, за да се развиват и реализират в нея.
- Какво отличава BRITANICA Park School от други частни училища?
- Арх. Цветан Петров: В проекта са заложени последните тенденции в образователния процес – средата да стимулира въображението и творчеството у децата, да ги мотивира да се насочват към желаната от тях материя и да развиват най-силните си качества. Освен това кампусът дава възможност за различни форми на общуване между децата и за различни форми на обучение. Акцентирано е на общите пространства. Това не са тесните коридори и подредените по стандартен начин класни стаи, изпълнени с колони от чинове... Тук имаме най-разнообразни форми, обзавеждането създава уют и предразполага към комуникация. Има голям атриум, който е място за срещи през междучасията. Има вътрешен и външен амфитеатър, зала за театрални представления, много хубава спортна зала, открити игрища, мултифункционални зелени пространства – в двора и на озеленения покрив, на които могат да се състоят и учебни часове на открито.
Резултат от нашата работа е много добър. Имаме един уникален сам по себе си обект! Тази среда е изключителна основа модерният подход, който ще приложат учителите, да даде значими резултати.
Пълния текст четете в брой 5 на сп. ГРАДЪТ
- Десислава Якимова-Лалова: Училището е различно и специално с изключително много неща – с базата; с подготовката на учителите; с иновациите, които сме вложили в начина на обучение на децата. Иновативната методология със сигурност е едно от най-важните неща, което ни отличава значително от останалите. Сред методите, които прилагаме, са интердисциплинарни връзки (Interdisciplinary Approach); обучение, базирано на проекти (Project-based Learning), и дизайн мислене (Design Thinking). От голямо значение за развитието на потенциала на учениците е и индивидуалният подход към всеки от тях.
Методът на интердисциплинарните връзки представлява интегриране на различни теми от един предмет в друг, което прави учебния процес по-ефективен. Учениците могат да си изградят цялостен образ на обекта или темата, която изучават.
Обучението, базирано на проекти, пък им дава възможност да разрешават различни проблеми, като приемат предизвикателства или предлагат възможни подобрения. Така те научават повече по учебните теми и стигат до алтернативни решения чрез проучвания, генериране на идеи и експериментиране в реални условия или условия, близки до реалността.
Дизайн мисленето развива способността за достигане до креативни решения, емпатията и способността да се анализира контекстът на даден проблем.
Идеята да създадем истинско училище, в което да се прилагат модерни методи на обучение в иновативна, уютна и стимулираща среда, е от близо 20 години, откакто положихме основите на BRITANICA. Изключително щастливи сме, че успяхме да осъществим мечтата си!
В проекта са заложени последните тенденции в образователния процес – средата да стимулира въображението и творчеството у децата, да ги мотивира да се насочват към желаната от тях материя и да развиват най-силните си качества. Кампусът дава възможност за различни форми на общуване между децата и за различни форми на обучение и е основа за модерни подходи като Interdisciplinary Approach, Project-based Learning) и Design Thinking.