Facebook YouTube
Регистрация

Case study: "Парадайз център", София

Първият лайфстайл и бъдещият най-голям мол в България

  • Увеличаване на шрифта
  • Намаляване на шрифта
  • Принтиране
  • Препоръчване на приятел
от 12.11.2012, Автор: СГ
[2580 прочитания]

Фотограф: СГ

Първият лайфстайл и бъдещият най-голям мол в София и България с 80 хил. кв.м брутна отдаваема площ на бул. "Черни връх" и бул. "Тодор Каблешков" очаква откриване в началото на 2012 г., а в момента строителните работи текат с пълна пара. Разнообразието от възможности за прекарване на свободното време ще бъде върху 25 хил. кв.м от общо 190 хил. кв.м площ на самата сграда, с което той става първият атракционен увеселителен център в столицата. Панорамни тераси към Витоша и Южния парк ще предлагат слънце за посетителите плюс ледена пързалка през цялата година, много водни каскади и озеленяване - целта на инвеститорите е това да бъде различният мол с модерна комбинация на търговия и развлечение. 
Реконструкциите на пътната (и канализационна) инфраструктура в района, подземна връзка с метростанция, паркинг за 1900 автомобила трябва да осигурят липсата на проблеми с достъпа.
Докато обектът още се строи, се обърнахме към проектантския екип и към строителя, за да узнаем кое е забележителното на този сериозен обект.

Обект 
   "Парадайз център"
РЗП   
190 хил. кв.м 
Инвеститор   
"Булфелд"
Проектант  
  RTKL
Български проектант 
   "ПроАрх"
Изпълнител   
"Комфорт"

Проектантите за проекта

Пиърс Мохан, водещ проектант, RTKL:
Това ще бъде истински лайфстайл център за София


"Парадайз център" е истински лайфстайл център за София поради факта, че предлага невероятни възможности за търговия на дребно и развлечения в поразяваща и гостоприемна среда. Центърът ще отразява същността на София и ще осигури запомняща се среда, където хората да могат да прекарват добре по всяко време на деня.
Проектът беше развит така, че да подчертава околния пейзаж и да рамкира гледки към Витоша от ресторанта и food court, като темите за природата присъстват и външно, и вътрешно и създават наистина запомнящо се пространство за търговия.
Хранителните зони присъстват по все по-специфичен и различен начин - от пазаруване на хранителни продукти, през хранене във food court до изискани ресторанти.
Границата между отделните сектори се размива, например между търговията и местата за хранене и вкарване на компоненти на ресторантите в търговията.
Разбира се, не може да се подмине огромното влияние на мобилните технологии върху търговията. Новите стратегии докарват клиентите в магазините и ги задържат там с промоции. Сред тях са още QR пазаруването, интернет пазаруване с получаване на стоката в магазина и др.
В момента работим по търговски проекти в Полша, Украйна и Русия, Грузия.

Арх. Илиан Илиев, проектант част "Интериор" и консултант:
Все повече се залага на качеството на прекараното свободно време, забавленията и храната


Основната концепция в "Парадайз мол" е симбиозата между търговия и забавления, подсилена допълнително от мотиви, създаващи усещането за открити търговски улици и паркова среда. В крак със съвременните тенденции за природосъобразен модел на живот философията на този проект е да предостави максимално натурална среда за клиентите, да се избяга от усещането за затворено, стерилно и изкуствено климатизирано пространство, да осигури разнообразие от природни и градски картини. Самите наименования на отделните елементи много ясно маркират основните внушения, търсени от създателите на проекта –

"Градината", "Каньон", "Тераса" и "Булевард"
Това са основните алеи, осигуряващи циркулация на клиенти. Разполагането на такива уникални от проектантска гледна точка акценти – като водопадната каскада през 3 нива, внушителна декоративна стена в "Каньон" с височина около 20 м, многобройни фонтани и гейзери, е символ на един нов подход във формирането на търговските пространства с голям брой обекти за забавления и прекарване на свободното време.
Такива са ледената пързалка, разположеният във вътрешността на мола огромен SPA и фитнес комплекс с басейн, най-големият в София кинокомплекс. Откритият атракцион (тип лунапарк) на терасата към food court-a
допълнително разнообразява възможностите за приятно прекарване на свободното време с цялото семейство.
Прилагаме материали като естествен камък, натурално дърво.
Много активно се възползваме от водните ефекти като основен природен, а в случая и интериорен елемент. На места са приложени декоративни метафори на природни форми и явления – например т.нар. звездни небеса са изразителни таванни форми, пластично използващи светлината за създаване на усещането за ясна лятна нощ. Изградена е забележителна пластична стена в "Каньон" – декоративен израз на отвесен каменен рид с уникални светлинни процепи. Един от многото водни акценти е "Гейзерът" – пластично решен фонтан с изтласкване на струята на повече от 15 м височина – символичен образ на природната уникалност и сила. Водопадната каскада в основния атриум подсилва усещането за отворено пространство сред природата. Използваните цветове и форми в настилките и облицовките тематично следват замисъла на всички останали елементи – цветовете са приглушени, земни, топли, естествени.
"Парадайз център" е най-големият проект от тип Mall в България и естествено е обърнато голямо внимание за осигуряването на правилна циркулация на клиентите както на всяко ниво, така и във височина по етажите. Изградена е затворена триъгълна схема от алеи с няколко ключови атриума, в които се осъществява цялата вертикална комуникация. Правилната комерсиализация с разполагане на ключови наематели на точно определени места генерира човекопоток навсякъде в комплекса. Забавленията, фитнес комплексът и конферентният център обогатяват микса и осигуряват постоянен поток от клиенти и към най-горните нива.

Светлината е приета като основен градивен елемент
и средство за внушение. Редуването на пространства с различен интензитет на осветеност предлага разнообразна и интригуваща атмосфера. Наличието на множество покривни остъклявания позволява максимална естествена осветеност, особено в ключовите атриуми. За достигане на финалното проектно решение бяха направени редица светлотехнически симулации за осветеност с помощта на специализиран софтуер. Приложени са последните нововъведения в електротехниката за понижаване потреблението на ел. енергия. В "Градината" са предвидени специфични по форма слънцезащитни елементи, които по невероятен начин създават една непрекъсната игра на светлини и сенки, наподобяваща усещането в тропическа гора под високата растителност. Масовото събиране на хора в обект от такъв мащаб изисква
специално отношение и проектно третиране на звуковите характеристики на пространствата.
Първата и най-важна задача е да се осигури добра чуваемост в общите пространства. Това до голяма степен дефинира качеството на средата. За целта бе направен акустичен модел на системата от търговски алеи и атриуми. Приложени са максимално акустично ефективни материали, перфорирани повърхности, създадени са релефности във вертикала и по таваните. Отчетен е звуковият ефект на водните елементи. Но тук звукът е използван и като ефект – водните атракции са придружени освен със светлинен, но и със звуков съпровод. Така звукът подобно на светлината и водата като природен феномен бива използван и като интериорно средство.

Арх. Мая Йовчева, ръководител на проекта, "ПроАрх":
Богати обеми, качествени материали, усещане за лукс и висок стандарт


Сградата е разположена в карето между бул. "Черни връх", ул. "Сребърна", ул. "Емилиян Станев" и бъдещото трасе на бул. "Тодор Каблешков". Зоната според общия устройствен план на София е смесена многофункционална. Теренът е с денивелация от 3.50 метра от най-високата до най-ниската си точка.
Допустимите параметри според визата за проектиране са плътност на застрояване – не се ограничава, коефициентът на интензивност - не се ограничава, плътност на озеленяване – 40%, максимална етажност – 45 (180.00 м).
Комуникацията се осъществява през бул. "Черни връх", ул. "Сребърна" и бул. "Тодор Каблешков". Предвиждат се два входа за леки автомобили към подземния паркинг от ул. "Сребърна" и от бул. "Тодор Каблешков", както и два изхода към ул. "Сребърна" и към бул. "Черни връх".

Концепцията
Сградата представлява търговски и развлекателен център, за който е търсена съвременна визия. В партерния и първия надземен етаж е приложен спокойно стъпващ на терена плътен силует, който да контрастира с динамичната архитектура на последните два етажа, проектирани с богато остъкляване и големи тераси с прекрасна гледка към планината и Южния парк от зоната с атракциите и ресторантите.

Търговската част
е разположена на три нива – две надземни и едно подземно. Трите търговски етажа са разделени на няколко зони около трите основни пасажа – "Каньон", "Тераса" и "Булевард", и около четирите вътрешни площада – "Южния площад", "Северния площад", "Централния площад" и "Градината".
Основна атракция в интериора и екстериора са разнообразните водни ефекти и водопади. В централния атриум ще има изкуствено езеро, в което падат водопади от горните нива. При южния вход е предвиден фонтан - "Гейзер", изстрелващ струя до тавана. Около отвора над "гейзера" също се предвиждат водни ефекти, при отвора на ескалаторите при северния вход са предвидени фонтани. Водни каскади и фонтани ще има и при външните площадни пространства около двата входа.

Зоната с ресторантите и атракциите
е на трето и четвърто надземно ниво. На трето ниво са разположени основната зона със заведенията за бързо хранене, няколко ресторанта, всеки от които със собствена тераса, кинокомплекс с 14 зали, боулинг зала с билярд и електронни игри, детски център, ледена пързалка и тераса с атракционни съоръжения на открито. На трето ниво ще бъдат изградени мултифункционална зала за 1000 седящи места, фитнес център с басейн, медицински център, ресторант, бар и зона за катерачи.

Пешеходният подход към търговската зона
е разделен на две - единият е организиран директно откъм ъгъла на ул. "Сребърна" и бул. "Черни връх", а другият от ъгъла на бул. "Черни връх" и бул. "Тодор Каблешков". Сградата разполага и с един VIP вход откъм бул. "Тодор Каблешков" с възможност за спиране на лек автомобил пред вратите.
Осигурени са необходимият брой евакуационни изходи за сградата - 11 двойни стълбищни клетки и 2 единични, общо 24 евакуационни стълбища.

Четирите надземни етажа
са с височина от 6 до 7.50 м. Светлата височина в търговските етажи е минимум 4.30 м под окачения таван.
На ниво -1 подходът към метрото е организиран временно като пазар за зеленчуци до момента, в който се изгради метростанцията.

Подземният паркинг
е на 2 нива с два входа от ул. "Сребърна" и от бул. "Тодор Каблешков" и два изхода към ул. "Сребърна" и към бул. "Черни връх" с общо 1774 паркоместа.
За достъп до паркингите са предвидени три групи асансьори и ескалатори. Фундаментите и изкопите
Налице бяха много високи подпочвени води. Използваната хидроизолация е битум върху фундаментната плоча и полиетиленова мембрана върху шлицовите стени.
Вертикалната планировка е решена в съответствие с прилежащите улици. При северния вход голямата денивелация е използвана за постигане на ефектни водни каскади и озеленени площи. Разликата в нивото на тротоара и нивото на влизане в сградата се преодолява с широка екстериорна стълба и ескалатор за външен монтаж. Ще бъдат използвани настилки от гранитни плочи при трите входа и унипаваж в останалите зони около сградата.

Градива и фасади
При избора на материал за изграждане на стените инвеститорът разглежда и оценява съвместно техническите характеристики на продуктите и разходите за изграждането на стените. Държи се на добрата топлоизолация и якостта на телата за зидария предвид монтирането на окачената фасада. Спира се еднозначно на продуктите на "Винербергер". За външните стени е избран Porotherm 25 N+F Light заради отличното съотношение между цена и качество. Допълнително производителят помага и със своя опит и експертиза при изграждането и на други големи обекти.

Това е лайфстайл мол
Най-характерно за такъв тип търговски центрове е, че не са само място за пазаруване, а човек може да прекара там целия ден. Затова се търси предлагане на богат набор от услуги и забавления за всички възрасти – от ресторантите и кафенетата, местата за спорт, през детските центрове, зоните за атракции и кината до зоната за културни събития на последния етаж. За да може да поеме очаквания брой посетители, сградата е проектирана с просторни вътрешни и външни пространствата. Използвани са максимално големи подпорни разстояния, така че в пасажите да няма колони. Освен с богатите обеми усещането за лукс и по-висок стандарт се постига и с качествените съвременни материали, използвани за изграждането на сградата.

Инж. Илия Алашки, конструктор:
В атриумите подпорните разстояния нарастват до 30 м


Какви са особеностите на цялостното конструктивно решение на комплекса? 
- Основната особеност при "Парадайз център" е неговата моноблокова конструкция, при която няма температурни и сеизмични деформационни фуги. Погледнат отгоре в план, "Парадайз център" има форма, наподобяваща равнобедрен триъгълник с катети от по  ~200 м и хипотенуза ~300 м. Предимствата на моноблоковата конструкция при този тип сгради са и от архитектурна, и от конструктивна гледна точка. Архитектурно липсата на фуги позволява свободно планиране на вътрешното пространство, атриумите и местоположението на ескалаторите. Конструктивно липсата на фуги подобрява значително сеизмичното поведение на сградата, тъй като запазва центъра на коравина непроменен по височина на сградата в трите подземни нива, където към елементите, поемащи сеизмични сили, се включват и сутеренните стени. Това води до значително намаляване на сеизмичните междуетажни премествания и натоварванията във фундаментната конструкция на сградата. Основната ос при "Парадайз център" е 8.40x13.30 м, като в зоната на атриумите подпорните разстояния нарастват до 30 м, а конзолните издавания до 11 м.

Какви са специфичните особености при проектиране на големи търговски обекти? 
- Характерно за търговските мегакомплекси са техните големи размери в план, водещи до специфични особености, за които носещата конструкция трябва да бъде предварително подготвена, отсъстващи при строителството на по-малки сгради. Големите площи и разстояния водят до необходимост от движение на строителна механизация (бетоновози, бетон-помпи, автокранове) по етажните плочи, множество технологични прекъсвания при бетонирането (работни фуги) и ранно декофриране на елементите за по-голяма обращаемост на кофража и оптимизация на строителния процес.

Какво е мястото на новите технологии, материали и иновативни решения?
- Конструктивното проектиране като цяло е консервативен процес, който се променя относително бавно във времето. Това е вследствие на факта, че при конструкциите на сградите няма прототипи, пробни и тестови модели. Конструкцията на всяка сграда се проектира индивидуално и се изгражда еднократно, без право на експерименти и грешки.
Горното с особена сила важи при проектирането на големи търговски комплекси, където поради големия обем на взаимно свързани строително-монтажни работи трябва да се използват само изпитани и доказани в практиката конструктивни и технологични решения.

Кои са основните норми за проектиране, които са приложени?  
- Конструкцията на "Парадайз център" е осигурена да покрива всички изисквания и на действащите български стандарти БДС, и на единните европейски норми Еврокод.

Каква е ролята на опита на проектанта при проектиране на подобни обекти?
- Във всяка професионална сфера опитът на съответния специалист има водеща роля за избора и прилагането на оптимизирани решения и постигането на добри технико-икономически показатели.

Инж. Борислав Орханиев, ОВК проектант:
BMS системата е задължителна


Основните принципи и изисквания, които се спазват при проектирането на ОВК инсталации, са високо качество, ниска цена, надеждна работа, оптимален комфорт за клиентите. В търговския център се следи температура на въздуха, замърсеност на въздуха, ниво на шум.
Повечето материали и съоръжения са вносни. Въпросът какви съоръжения и материали ще се използват се решава основно от инвеститора на обекта.
В обекта са изградени климатични системи, които поддържат температурата в сградата през цялата година. По принцип те са въздушни.
Правилният избор на ОВК инсталациите, оптималното им зониране, изборът на енергиен източник  съобразно функционалните особености на сградата води до оптимизация на енергийните разходи за климатизация.
В проекта се реализира само така наречената комфортна климатизация. Както споменах по-горе, основните фактори са високо качество, ниска цена, надеждна работа, оптимален комфорт за клиентите.
Автоматичното управление на ОВК инсталациите в сградите чрез т.нар. BMS системи в подобен род обекти е задължително и са реализира в повечето такива обекти в страната. Не може да се говори за оскъпяване на проекта, тъй като допълнителните инвестиционни разходи за системи за управление, които са около 20% от стойността на климатичната инсталация, се изплащат от редукция на експлоатационните разходи.

Инж. Любка Босилкова, ВиК проектант, "Босилкова" ЕООД:
Важно е още в идейна фаза да се определят местата на ВиК съоръженията

При проектиране на мащабни многофункционални обекти по част ВиК особено важно е още в идейна фаза да се определят местата на резервоарите за питейни и противопожарни нужди. Да се определят и конструктивно да се заложат местата на канализационните помпени станции. Да се решат основните вертикални инсталационни шахти в лесни за обслужване в публичните зони места. От противопожарна гледна точка сградата да се реши като зони на действие на спринклерната инсталация. Ръчното пожарогасене е отделна система, обхващаща цялата сграда.  
Най-важното условие при проектирането на ВиК и спринклерна инсталация е при спазване на нормативните документи да се осигури максимален комфорт на наемателите и посетителите по време на бъдещата експлоатация. ВМS системата следи състоянието на противопожарната и водопроводната инсталация.
В периода на строителство най-тежката част е многократната преработка на проекта, създадена от динамиката в наемането на магазини, ресторанти, зони за релакс и др.
За подобна сграда много внимателно се следи за влагането на всеки материал.

Инж. Антон Монев, проектант част "Електро", "Комконтрол" ЕООД:
Предизвикателство е изборът на концепция за главното ел. захранване


В обекти от такъв мащаб основното предизвикателство е изборът на концепция за главното ел. захранване. Предвидени са две независими захранвания от ЧЕЗ и НЕК и пет трафостанции в обема на сградата, така че товарите да се поемат разпределено. В модела за трафостанциите са заложени еднотипни трафомашини в специализирани кожуси. Това облекчава поддръжката и прави системата много гъвкава при обслужване и аварии. В този обект за пръв път у  нас за всички основни захранващи линии от трансформатор до консуматорите по етажите са предвидени шинопроводи. Те позволяват много гъвкаво обслужване на наемателите при промени на магазините, ниски загуби на електроенергия  и повишена надеждност на захранването. Консумираната ел. енергия се отчита дистанционно от индивидуални електромери. Навсякъде по пасажите са ползвани висококачествени осветители с ниски загуби и дълъг живот, LED ленти и индукционни лампи. За евакуационното и аварийното осветление е проектирана адресируема система с централна батерия, гарантираща най-надеждна работа и улеснена експлоатация.
Слаботоковите инсталации повтарят замисъла в основата на ел. захранването – пълна интеграция, висока надеждност и улеснена експлоатация. Предвидени са всички системи, необходими за един такъв обект – аналогово-адресируеми ПИЦ, работещи в мрежа, алармено-оповестителна система от три централи, работещи в мрежа и съответстващи на EN54, структурна кабелна система с възможности за пренос на данни до 10 Gb и до краен абонат от стандартен тип 1 Gb. Системата е максимално гъвкава при преконфигуриране на база идеологията за консолидационните точки. В цялата сграда има 100% покритие от GSM мрежа и WiFi.
Висококачествено видеонаблюдение в целия обект е предвидено с най-модерна техника. Цялата информация се съсредоточва в център за наблюдение, където се получават данни от всички изброени системи, както и от BMS. Дежурният персонал ще може да взима решения за компетентни действия от това място или да се задейства автоматично един от многото планове, свързани със специални ситуации, аварии и др.
Всички системи са предвидени за надстрояване и възможност за разширения, понеже са ползвани най-съвременните решения в съответната област.

Добавяне на коментар

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.


Прочетете и "Правила за писане на коментари".

Брой 5 | септември - октомври 2018
Корица на изданието
Ежеседмичен бюлетин с най-важното от Градът.bg