Не само архитектурни постижения, а конструктивно предизвикателство
Огромните мащаби на съвременното строителство и напредъкът на строителните технологии водят до появата на сгради с все по-атрактивен дизайн. Зад осъществяването на амбициозните проекти стои екип от инженери пред нелеката задача да конструират сградата. От преодоляване на големи подпорни разстояния при моловете до проектиране на 100 метрови кули в бизнес центровете - трудностите изискват иноваторски подход при проектирането.
Някои от обектите, строящи се на територията на София, са типичен пример за големи размери, интересна архитектура и най-вече сложна конструкция.
"Милениум център"
Строящият се в близост до НДК "Милениум център" представлява пететажно тяло, върху което ще стъпват три кули. Неговото конструиране е дело на екип от 30 специалисти с ръководител арх. Борислав Богданов и главен проектант арх. Георги Цикалов. Инвеститор и изпълнител на проекта е фирма "НИКМИ АД". Планът включва хотел, търговски и бизнес център и луксозни апартаменти, което я окачествява като многофункционално съоръжение. Предвижда се общата й разгъната площ да е 136 000 кв.м. В центъра ще бъде разположен петзвезден хотел на 32 етажа, който ще представлява най-високата кула (112 м.). Останалите две високи здания ще имат съответно 18 и 24 етажа. "Милениум център" граничи с три главни булеварда - бул. "Пенчо Славейков", бул. "Витоша" и бул. "България", и в проекта му са предвидени пет сутерена с 560 паркоместа, като е организиран достъп на автомобилите на различни нива.
Конструктивни и технологични особености:
Началото на строителните работи е свързано с укрепване на терена и направата на строителен изкоп. Големите натоварвания в непосредствена близост до "Милениум център" вследствие на засиления трафик по булевардите, с които граничи обектът, са основна причина за изготвяне на отделен проект за укрепване на изкопните работи. В проекта е заложено изпълнението на 500 пилота ф600. Впоследствие за фундирането на сградата са изготвени още 530 пилота ф800 и ф1200. По границата с бул. "Витоша" преди изкопа са поставени допълнително пилоти с дължина 28 м, които имат за цел да осигурят устойчивост по метода на "захапването". Дебелината на фундаментната плоча на сградата е 1.8 м.
При проектиране е взето решение конструкцията да бъде скелетно безгредова с монолитни стоманобетонни плочи. Предвидено е за нейното изграждане да бъдат използвани 59 600 куб. метра бетон (клас В45 за колоните и шайбите, клас В40 за плочите) и 8268 тона стомана.
Носещата конструкция е изградена от вертикални елементи – колони и шайби, които осигуряват стабилност при натоварвания от вятър и земетръс. За тяхното изграждане са използвани кофражни системи тип НОЕ с рамкови кофражни платна 1.2х2.7 м. Плочата ляга върху вертикалните елементи, като се излива с бетон помпа с гумен накрайник. Нейното уплътняване се извършва с потапящи се и повърхностни вибратори. Конструктивните елементи на сградата се армират с горна и долна армировъчна мрежа и вертикални пръти. За цялостното проектиране е използван т.нар. пространствен или квазипространствен модел. Конструкцията се представя като две конзоли в едната и другата посока.
Поради наличието на ниска и висока част в комплекса на границата между тях става рязка промяна на коравините на конструкцията, което води до концентрация на напрежения в тази област. При земетръс е възможна появата на пукнатини, водеща до нарушаване на естетическия и архитектурния облик на "Милениум център". Като предпазна мярка проектантите са предвидили оставянето на фуга с големина около 20 см между двата реда колони и шайби, чието конструктивно предназначение е да позволява на двете съседни части да се деформират поотделно при температурни и сеизмични въздействия.
Строителната площадка е снабдена с 4 кулови крана с минимална товароподемност 3 тона и обсег до 50 м.
"Капитал форт"
Друг грандиозен обект, сочен за най-високата сграда в София, е новостроящият се небостъргач "Капитал форт". Той ще е изграден от високо и ниско тяло с височини 125.80 м и 40 м. Инвеститор е "Форт Нокс" ООД, която ще вложи близо 60 млн. евро. Проектирането е продукт от съвместната работа на българската фирма "А и А архитекти" и британската компания "Аткинс". В комплекса ще бъде обособена търговска част с ресторанти, заведения за бързо хранене, кафенета, салони за красота и фитнес. Очаква се невероятната гледка на най-високите етажи, както и специалните екстри, с които ще бъдат оборудвани офисите, да привлекат голям брой наематели.
Бизнес комплексът е разположен на бул. Цариградско шосе" 7 - 11км, в близост до "Метро", до "Елипс център" и офис сградата на "Бенчмарк" и ще заема разгъната застроена площ от 80 088 кв.м. Сградата вече има изградени две подземни нива с над 600 паркоместа. Достъпът до тях ще се осъществява с помощта на ескалатори, които достигат до централното фоайе. Надземните етажи във високата част на сградата са 28. Те ще се обслужват от 12 асансьора, разделени на две групи – от 1 до 14 етаж и от 15 до 28 етаж, и управлявани със система за планиране на трафика destination control.
Ниската част ще бъде снабдена с 6 асансьора – по 3 във всяко ядро. За по-голяма сигурност са проектирани евакуационен и товарен асансьор.
Конструктивни и технологични особености
Направен е цялостен изкоп на сградата с дълбочина 8 метра, укрепен с изливни анкерни пилоти от 3 страни, от четвъртата страна е оформен откос и се предвижда обратен насип. Пилотите са с диаметър 50 см и са разположени през 1 м. На места се е наложило впръскване на циментов разтвор под високо налягане, т.нар. торкретиране. За целия комплекс е изградена обща фундаментна плоча, като под високата част са проектирани и изливни пилоти. Фундаментна плоча под ниското тяло е с дебелина 3 м. Бетонирането й се е извършило на 5 етапа с оставяне на технологични фуги, които ще бъдат запълнени след това. Използвани са иглови вибратори за уплътняване на бетона. Хидроизолацията на фундамента е осигурена с поставяне на water-stop лента. Пилотите, които служат за фундамент на високото тяло, са общо 86 на брой с диаметър 1.2 м и дължина 24 м. Те са от изливен тип Benoto и тип Bauer (34 броя за укрепване). Изпълнението им е спираловидно, като се започва отвън навътре и се извършва чрез обсадни тръби. Дебелината на ростверка е 3 м.
Конструкцията е монолитна стоманобетонна и е проектирана да отговаря на съвременните изисквания за дълготрайност и сеизмична устойчивост. Високата част е решена със скелетно-гредова система. Проектирани са централно ядро и периферна рамка за поемане на хоризонталните сили от вятър и земетръс, а вертикалните товари се поемат от гъсто армирани колони. Поради голямата височина на конструкцията основна цел на проектантите е нейното олекотяване. То се постига чрез предварително напрягане на всички плочи след кота 11.50 м и избор на подови конструкции, състоящи се от еднопосочни и кръстосаноармирани полета, които стъпват върху плоски греди.
Бетонът, използван за бетонирането на шайбите, е клас В40. Той се излива с бункерни кофи с гъвкав хобот. За да се предотврати продънването на плочата, над колоните се правят капители, чиито кофраж и изливане се извършват едновременно с това на плочата. Кофражът се укрепва с телескопични стойки и стъпва върху вече готовата плоча с триноги или квадратни планки. Изпълняват се главни греди и над тях по-нагъсто второстепенни греди с двойно T сечение. Стените под кота 0 са кофрирани с метални планки, които се поставят с кран и се застопоряват със скоби – една за друга, и с шпилки (дистанционери) – една срещу друга.
Армировката се извършва със стомана клас 400S и се плете на място. Снаждането на армировъчните пръти при колоните и шайбите във височина става чрез обвързване със стремената. Пилотите се армират с готови скелети.
Изпълнението на фасадата е дело на екип от ЕТЕМ, проектирал система с високи технически показатели. За високата част е избрана елементна фасада с видима ширина на профилите 95 мм и фуга между тях - 25 мм, заради изискванията при земетръс. Комбинирани са профилни система с прекъснат термостат, тройни стъклопакети и топлоизолация с добри показатели за постигане на нисък коефициент на топлопреминаване – 0.82 w/m2K. В ниската част на комплекса е предвидено комбиниране на елементна 99 мм фасада с алуминиева 50 мм фасадна система Е85, разработена е и вентилируема фасада за зоните с алуминиеви панели. За да се постигне плавен преход между отделните елементи в дъгообразната зона на ниската част, е използван новаторски подход - трапецовидните панели, които са разработени като полигонални зони в две равнини.
Обслужването на обекта става с 4 кулови крана. Тяхното укрепване е направено чрез линейни връзки към етажните нива.
City tower
City tower - бизнес центърът, който се строи на площад "Македония", е атрактивен не само с огромните си размери и съвременна архитектура, а и с уникалната технология, по която е проектиран – ТOP-DOWN – строителство от горе на долу. Изпълнител на сградата е фирма "Терна" - клон България, инвеститор е АЙКОН ЕООД – дъщерна фирма на "ГЕК ТЕРНА груп" – един от най-големите консорциуми в Гърция. Сградата представлява висока кула и по-малко здание, обединени в интересен архитектурен дизайн.
Тя ще разполага с 31.700 кв.м офис площи клас А, 5300 кв.м търговска част и 369 подземни паркоместа – общата разгъната площ е 53 310 кв.м. Бизнес центърът ще има кула с 20 надземни и 6 подземни етажа с функционално предназначение на паркинги, както и ниското 8-етажно тяло. Сградата ще се обслужва от една двойка ескалатори и 13 асансьора, снабдени с интелектуален модул за управление с контрол на скоростта, стигащ до 2м/с.
Конструктивни и технологични особености
От хидрогеоложкия доклад за терена е установено наличието на 3 почвени пласта. Най-високо заляга пласт чакъл с дебелина 7 м. В дълбочина следват глинест пясък и песъчлива глина. Нивото на подпочвените води е на 8 м от повърхността. За неговото понижаване са изкопани 6 кладенеца с обща дължина 30 м и капацитет 6 куб. м/ч.
Технологията на фундиране и строителство е изцяло съобразена с огромното натоварване върху обекта, причинено от 20-етажната сграда на КНСБ, натоварената пътна артерия и останалите сгради в съседство. Първоначално са изпълнени шлицови стени от бетон с клас по водоплътност 0.8, достигащи дълбочина 28 м. Над тях е направена обединителна греда, като е поставена водоспираща ПВЦ лента между гредата и стените. Следва изпълнението на 54 изливни пилота с дълбочина 38 м, като 16 м от тях са под фундаментната плоча.
Строителството на сградата се извършва по специална технология TOP-DOWN, позната още като Милански способ. Направен е 6-метров изкоп заради практически невъзможното изпълнение на масов такъв. Излят е подложен бетон, служещ за основа на плоча, с дебелина 30 см. В плочата са оставени 3 отвора с размери 5x3 на два от тях и 10x5 м на третия. Тя се излива за 24 часа и престоява 10 дни до достигане на 75% якост. Подпирането на плочата става със специални I профили, вградени в пилотите, и чрез анкерирането й в шлицовата стена. Земната маса под плочата се изкопава с помощта на верижен багер, след което се товари в кош и се изнася от кулов кран през оставените отвори. За всяко от подземните нива е предвидена 30-дневна денонощна работа за изкопаване, като процесът се повтаря до достигане на нивото на фундаментната плоча. Нейното изпълнение започва с поставянето на 20 см дренажен слой от речна баластра с фракция ф12-32. Следват геотекстилен слой, ПВЦ фолио и 10 см подложен бетон. Предвидено е плочата да има с три реда долна и два реда горна армировка.Нейната дебелина ще е 2 м, а за постигането й ще са нужни 6000 куб. м бетон. Допълнителни укрепващи пилоти с дълбочина 20 м са набити под фундаментната плоча, за да осигурят нейната стабилност. Използваният вертикален кофраж е 1500 кв.м. Направен е отделен проект за осветлението и вентилацията на сградата, в който се планира нагнетяването на въздух в подземните етажи.
Конструкцията се състои от следните носещи елементи - безгредови плочи, шлицови стени, колони и шайби, и има размери 8.10x8.10 м. Към днешна дата строителните работи са достигнали най-долното фундаментно ниво. Изпълнява се подземната част, като роля на основен носещ елемент за нея играе първоначално изградената безгредова плоча на кота -5.60 м. Временно подпиране се осигурява и от мощни стоманови колони с двойно Т сечение, свързани с плочата посредством капители. Останалите вертикални елементи ще бъдат излети след изграждането на фундамента. Специално за тях са приготвени бетонопроводи, достигащи най-долното ниво, и муфи за свързване на отделните армировки с тези на плочата.
"Елипс център"
Първата на територията на страната сграда с проектиран наклон от 100 се намира отново на входа на София - бул. "Цариградско шосе", 7 - 11 км, и в съответствие със своята форма носи името "Елипс център". Зданието е с височина 60 м и проектно отклонение 5.4 м от вертикалата, направено с цел постигане на желания архитектурен ефект. Накланянето на конструкцията неизбежно е довело до нейното оскъпяване, което в конкретния случай е с около 50%. Инвеститор на проекта е "Илпа девелъпмант" ООД, а негов проектант е фирма "Йода" начело с доц. д-р инж. Йордан Милеев – специализирал "Сеизмично инженерство" в Научноизследователския строителен институт на Япония. Строителството на обекта се извършва от фирма "Аргогруп".
Като бъдеща офис сграда "Елипс център" се състои от две подземни нива с паркинг, партерен етаж и 12 надземни етажа, технически помещения, конферентен блок и др. За нейното обслужване са проектирани осветителни и силнотокови инсталации, еднолинейни схеми на ел. табла, захранващи линии, компютърна мрежа, телефонна инсталация, пожароизвестяване, мълниезащитна и заземителна инсталация.
Конструктивни и технологични особености
Основен конструктивен елемент за партерното ниво на "Елипс център" е елипсовидното ядро. За останалата част от сградата тази роля изпълняват външната наклонена стоманобетонна решетка (мрежеста черупка) и чисто вертикалните елементи: стълбището и асансьорните ядра. Черупката сама по себе си представлява стоманобетонна пространствена рамкова конструкция с форма на елиптичен цилиндър. Проектирането е насочено към осъществяване на съвместна работа на отделните части, т.е. партерното ядро се свързва плътно с токи и пръстеновидна греда към фундаментна плоча, изнесена назад, за да послужи като контратежест на цялостната конструкция. Използвана е интересна технология за снаждане на армировъчните пръти в стоманобетоновата решетка, а именно със специални приспособления "муфи" за равноякостно снаждане, като елементите застават един срещу друг. Трудност при това конструктивно решение създава подборът на такива устройства, които да осигурят стабилно поведение на сградата при сеизмично въздействие. За целта са проведени специални изпитвания в наша и чужда лаборатория.
При проектирането на първия и втория етаж от сградата е заложено изпълнението на гредови плочи с широки плоски греди. За останалите нива е възприет друг модел - безгредови плочи с капител, които предават вертикалния товар надолу. С цел да се прикриват отделните конструктивни елементи са предвидени окачени тавани. Формата на етажните плочи е елипсовидна, като на всеки етаж се издават с 40-45 см, за да се постигне общото отклонение 5.4 м. Конструкцията е преоразмерена за по-голяма сигурност.
Фасадата на "Елипс център" работи като пространствена конструкция – решетъчна елипсовидна черупка, изградена от триъгълници с размери 25x80 см. Изготвен е 3D модел за кофражите на колоните и дограмата, като кофражните форми се повтарят през два етажа. Тяхното поставяне се осъществява с помощта на специални геодезически станции, което допълнително оскъпява проекта. Кофражните форми на черупката са от гредови тип, като са съставени уедрени кофражни ядра, или бали, за да се изгради повтаряемост. При бетонирането на отделните нива са използвани 4 стационарни бетон помпи, които работят едновременно, за да не се допускат работни фуги. Един етаж се изпълнява средно за 20-21 дни. Голямата височина на сградата е наложила свързването на автобетон помпа със строителен кран за изпълнението на последния етаж.